Ébredezik a lízingpiac

Bár az idei év harmadik negyedévében folytatódott a lízingpiac negatív tendenciája; az utolsó negyedév teljesítménye azonban javult az előzőhöz képest. Míg az év második negyedévében az előző év hasonló időszakához képest 70%-os visszaesés volt észlelhető, addig a csökkenés tavalyhoz képest csak 66%-os volt az elmúlt három hónapban.

A lízingcégek által finanszírozott eszközök értéke az év harmadik negyedévében 66%-al csökkent 2008 hasonló időszakához képest, értéke 323, 741 milliárd forint, amely kb. egyharmada a tavalyi év január-szeptember időszakában finanszírozott 946, 678 milliárd forintnak. A szerződések száma ugyan továbbra is csökken, de az előző év hasonló időszakához képest ez a csökkenés 9 hónapos idősávban 65%-os, amely kisebb, mint félévkor tapasztalt 74%.  Az európai lízingszövetség, a Leaseurope adatai szerint a magyar piacon tapasztalt csökkenés nagyobb, mint a nyugati országokban tapasztalt átlagos 36%-os, de kisebb, mint a román és ukrán piac 70% feletti visszaesése.

A piaci szereplők számában és összetételében nincs érdemi változás, a legnagyobb cégek csaknem az összes szegmensben érdekelt maradtak, a kockázatos területekről való kivonulások megálltak.

Akár meg is állhat a csökkenés jövőre

A Lízingszövetség tagsága az év hátralévő részében és 2010-ben is visszaesésre számít, bár már kisebb mértékben az eddigiekhez képest. Többségük szerint a flotta és az ingatlan szegmensben várható a legnagyobb növekedés jövőre, míg a truck szegmens piaci részesedésének csökkenésére számítanak.

„Az elmúlt hónapokban nem fordult meg a trend de a csökkenés mindenképpen lassulni látszik, sőt az sem kizárt, hogy meg is állhat a következő egy évben. Ez leginkább a kamatcsökkenésnek és a forint stabilizálódásának köszönhető, amely nyugtatóan hat a piacra és az ügyfelekre. A lízingcégek elérték a mélypontot , ebben a helyzetben fontos szerep hárul a meglévő portfoliókra illetve azok gondozására." - mondta Hordós Zoltán, a Lízingszövetség elnöke. „Ugyanakkor, a tervezett deviza-hitel korlátozása nagyon erős kockázatot jelent a piaci szereplőknek és bár hosszú távon, nem kétséges a pozitív hatása, de rövid távon súlyos , akár további 50%-os visszaesést eredményezhet a lízingpiacon" - tette hozzá a szakember.

Egyre kedvezőbb szabályozás
„Az adótörvény 2010. januártól életbe lépő módosításaitól pozitív lökést várunk a lízingpiacnak, azon belül az ingatlanlízingnek, valamint idén június óta a visszlízing mentesül a tízszázalékos illetékfizetési kötelezettségtől. Ez leginkább a kis-és középvállalkozásokat juttatja majd pluszforráshoz. Sikerként könyveljük el az újonnan épített lakások esetén a lízingkonstrukcióra is kiterjesztett kedvezményeket, amely 15 millió forint értékig illetékmentességet jelent a vásárló számára. A lízing szabályozása az új polgári törvénykönyvben pedig végre megszünteti a lízingügyletek egységes jogértelmezésének hiányát, és nagyobb biztonságot nyújt az ügyfeleknek” – hangsúlyozta Lévai Gábor, a Lízingszövetség főtitkára.

Akik a legnagyobb pofont kapták

A legnagyobb visszaesést az ingatlan és a gépjármű-finanszírozás szenvedte el; az előbbi 75%, míg az utóbbi 69%-os visszaesést könyvelhetett el eddig éves szinten. A szerződések száma a két szegmensben 89%, illetve 69%-os visszaesést produkált.

Az ingatlanlízing szegmensben a tavalyi 50, 301 milliárd forinthoz képest idén csak 13, 281 milliárdot helyeztek ki, viszont az előző negyedévhez képest ez is 22%-os növekedést jelent. Az ingatlanok a teljes magyar lízingszektor több mint 13%-át képviselik; a nagy visszaesés ellenére ez ismételt növekedést jelent piaci részesedésben. Míg a második negyedévben sokan kerestek kisebb értékű ingatlant, addig az utóbbi 3 hónapban ez tendencia megállt.

A másik nagy vesztes az autófinanszírozás, itt a tavalyi harmadik negyedévben finanszírozott 174, 529 milliárd forinthoz képest idén június-szeptember hónapokban ez az összeg 42 428 milliárdra csökkent. A szerződésszám 69%-os csökkenése kisebb a gépjármű értékesítés volumenének visszaesésénél, ami elérte a 80%-ot. A gépjármű finanszírozásban, nagyrészt PSZÁF szabályozásnak köszönhetően rövidült a futamidő, viszont más területeken, ilyen az ingatlan szegmens, továbbra is a hosszú lejáratú szerződések vannak többségben.

A haszongépjárműveknél mind a finanszírozott érték, mind a megkötött szerződések száma kb. 65%--al esett. 2009 eleje óta az új teherautók aránya 15%-al csökkent. A flottafinanszírozás értékben 55%-os a visszaesés a negyedévben és megfigyelhető, hogy a piac, hasonlóan az előző vizsgált időszakhoz, eltolódott a használt gépjárművek irányába. 48%-al kevesebb szerződést kötöttek az elmúlt 3 hónapban, mint korábban.

A gépek és berendezések piacán 46%-os volt a visszaesés a finanszírozott értékben, ez 26, 838 milliárd forint kihelyezett értéket jelent. A csökkenés nagyobb mértékű, mint az év első felében és az. Annak ellenére, hogy a mezőgép piaci aránya nőtt, ezzel együtt az eddig jól teljesítő IT és az egyéb gépek részesedése 23%-al csökkent.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo