Drágább lesz a WC-papír

A Vajda-Papír Kft. a magas cellulózárak mellett is tartani tudja tervezett termelését, de a higiéniai papírtermékek ára emelkedni fog - mondta Vajda Attila, a vállalat ügyvezető igazgatója.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Van elérhető a cellulóz a nemzetközi piacon, de ára az év eleje óta a duplájára emelkedett. Bár ellátási probléma nincs, nem várható középtávon csökkenés a cellulóz árában. Az ügyvezető igazgató kifejtette, hogy a műanyagok visszaszorulásával jelentősen nőtt a papírfelhasználás minden kategóriában, így a cellulózé is.

A friss cellulóz, amelyből a higiéniai alappapír készül, nem helyettesíthető más alapanyaggal a technológiai és minőségi szabályozottság miatt. Az újrahasznosított papír elérhetősége korlátozott, nem áll rendelkezésre kellő mennyiség a tiszta cellulóz teljes és globális szintű kiváltására.

A papírgyártás is érzi a drágulást

A higiéniai papírgyártás során felhasznált cellulózrostokat, amelyből az alappapír készül, Dél-Amerikából, illetve a skandináv térségből veszi a cég. A jelenlegi és a gyárbővítés második ütemében elkészülő cellulóztároló 3 havi készlet tárolására alkalmas, alappapírból 2 havi készlet tárolására van lehetőségük.

(Fotó: Pixabay)

Az alapanyagárak és az előállítási költségek jelentős és tartós emelkedésének hatását már a legtöbb iparágban, így a papírgyártásban sem tudják a gyártók sokáig tompítani, elkerülhetetlennek látszik azok legalább részleges áthárítása a vásárlókra, így további áremelkedések várhatók.

Felhívta a figyelmet arra, hogy nem csak az alapanyag drágult, de az emelkedő energiaárak a szállítási költségeket is jelentősen megemelték, és a forint gyengülése is emelte a költségeket. Vajda Attila ugyanakkor megerősítette, hogy a Vajda-Papír évről évre bővíti gyártókapacitását, hogy biztosítani tudja az ellátást.

Teljes gőzzel dolgoznak

Magyarország éves szükséglete 90 ezer tonna a toalettpapírból, a papír zsebkendőből és a háztartási papírtörlőből, a Vajda-Papír csoport éves kapacitása pedig 140 ezer tonna. Vajda Attila elmondta, hogy a koronavírus-járvány kitörése óta teljes létszámmal dolgoznak, a gyártás folyamatos a dunaföldvári, székesfehérvári és a budapesti gyáregységben is, éjjel-nappal a hét minden napján.

A vállalat működési és termékelőállítási költségei emelkedni fognak a jövőben. Ezek ellentételezésére környezetvédelmi, hatékonyságjavítási intézkedéseket és beruházásokat hajtanak végre, hogy a fogyasztói árak csak a legszükségesebb mértékben emelkedjenek.

Vajda Attila hangsúlyozta, hogy a vállalat az elmúlt 10 évben 20 milliárd forintot fordított arra, hogy a gyártás és az üzemeltetés a lehető legmodernebb és legkörnyezetkímélőbb, fenntartható technológiákkal valósulhasson meg. A higiéniai papírtermékeikhez felelős erdőgazdálkodásból származó cellulóz alapanyagot használnak fel. Az ügyvezető igazgató elmondta azt is, hogy a következő években a környezetkímélőbb megoldások alkalmazására évente 50 millió forintot tervez költeni a Vajda-Papír.

A dunaföldvári gyár első ütemű fejlesztésénél is szempont volt az energiatakarékos megoldások alkalmazása, a környezet védelme, de a legutóbbi kötvénykibocsátásból finanszírozott második ütem ennél is zöldebb megoldásokat eredményez. A vállalat korábbi tájékoztatása szerint a Vajda-Papír Csoport árbevétele tavaly 10 százalékkal 52 milliárd forintra nőtt, adó- és kamatfizetés, illetve értékcsökkenési leírás előtti eredménye (EBITDA) hatmilliárd forintot tett ki, míg egy évvel korábban még 2,5 milliárd forint volt.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo