Borúlátó a magyar – csak azt vesszük meg, amit kell

A fogyasztói várakozások stagnálnak, míg a vásárlási hajlandóság enyhén emelkedett. A családok saját helyzetüket pozitívan, de az ország kilátásait meglehetősen negatívan látják, a vásárlásaikban a magyarok csak a sokáig halasztott beszerzéseket hozzák be.

Semmi jóra nem számítunk – Kép: SXC

A GFK Hungária által mért Komplex Fogyasztói Bizalom Index több mint 1 ponttal emelkedett, az értéke 2014 decemberében 164 pont. Amíg a családok reáljövedelem-értékének megítélése javult, addig az ország gazdasági helyzetét illetően negatívak a várakozások 12 hónapra vonatkozóan. A hosszú, 5 évre vonatkozó várakozások tekintetében nincs jelentős változás az előző negyedévhez képest.

A Vásárlási Hajlandóság Index értéke közel 3 pontos növekedést követően 2014 decemberében 141,9 ponton áll. A mutató javulásának hátterében az áll, hogy a családok saját anyagi helyzetüket tekintve kicsit bizakodóbbak, a tartós fogyasztási cikkek iránti vásárlási kedv ugyanakkor az előző negyedévhez hasonló képet mutat.

„Érdekesen különválik a hosszú távú perspektívák és a családok jelenlegi helyzetének megítélése a fogyasztók szemében. Az emberek sajátosan értékelik a körülöttük lévő környezetet, és míg jelenlegi helyzetükkel szemben belenyugvóan elfogadóak, jövőbeli kilátásaikat negatívan élik meg, vásárlásaik fő mozgatórugója pedig főként az eddig elhalasztott vásárlások szükségessége, ami kedvezőtlen hír a fogyasztás jövőjére vonatkozóan” – mondta el Kozák Ákos, a GfK igazgatója az adatokra reflektálva.

Jobban félünk a munkanélküliségtől

A munkanélküliség alakulásával kapcsolatos vélekedések 2014 szeptemberéhez képest némiképp változtak: 33-ról 38 százalékra nőtt a munkanélküliség növekedésére számítók aránya, míg a munkanélküliségi mutatók a lakosság harmada szerint nem fognak változni.

Az inflációs várakozások kedvezőtlenebb képet mutatnak, mint az előző negyedévben, továbbra is növekszik az árak emelkedésére számítók aránya, ezt decemberben már a lakosság 72 százaléka gondolta így. A válaszadók átlagosan 7%-os növekedésre számítanak a következő 12 hónapban.

Munkanélküliség: jó-jó, de nem az igazi
Jelentősen csökkent a munkanélküliségi ráta tavaly szeptember–novemberben az előző évhez képest, ugyanakkor az augusztus–októberben mért adatokhoz képest nőtt, ráadásul a közmunkaprogram továbbra is erőteljesen befolyásolja az adatokat.
A család reáljövedelmére vonatkozó várakozásokkal kapcsolatban 2014 decemberében minden második megkérdezett az inflációnál kisebb mértékű növekedésre számít.

Lakást vennénk, de nem adnánk el

A hitelfelvételi kedv az előző negyedévhez képest nem változott jelentősen: továbbra is majdnem minden harmadik ember gondolja úgy, hogy most nem alkalmas az idő hitelfelvételre (30%), míg 64 százalékuk pedig soha nem venne fel hitelt (versus előző időszaki 60%). A háttérben az áll, hogy a lakosság 28 százaléka a hitelkamatok növekedésére, míg további 37 százalékuk azok változatlanságára számít a következő 12 hónapban.

A vélemények a megtakarításokról nem változtak az előző negyedévhez képest: továbbra is 36 százalék a bizonytalanok aránya, és a lakosság 42 százaléka szerint érdemes korábban tervezett vásárlásra felhasználni a megtakarításait, míg 15 százalékuk szerint most egyáltalán nem érdemes nagyobb háztartási eszközt vásárolni.

Kismértékben nőtt a lakásvásárlást érdemesnek tartók aránya, a megkérdezettek 54 százaléka gondolja, hogy ez egy megfelelő időpont a vásárlásra.  A lakásuk eladását mindössze 13 százalék tartja érdemesnek.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo