„Az tud megvalósulni, amiben hiszünk", kezdte mondandóját dr. Baja Ferenc. A kormánybiztos úgy véli, az elmúlt nyolc év legfontosabb tanúsága, hogy egyetértés nélkül nem lehet sikereket elérni, egyetlen stratégiából sem lesz élő projekt. Politikai és szakmai egyetértés, radikális cselekvési programok, valamint társadalmi egyetértés mellett megvalósuló tömegesítés jellemzi a legsikeresebb projekteket. Baja Ferenc hangsúlyozta, az elért eredmény nem a kormányzat sikere, hanem mindenkié, a piaci szereplőké, a szakmai partnereké és a társadalomé együtt.
Kialakult szabályozók
Baja az elmúlt időszak eredményei közül kiemelte a szabályozás területén elért eredményeket. „Kevés olyan előremutató elektronikus közszolgáltatási törvény van Európában, mint a mienk, amely kijelöli a társadalmi szereplők feladatait és az együttműködés rendjét széles értelemben véve a közszolgáltatások oldaláról." - hangsúlyozta Baja Ferenc, aki szerint ezen a téren a következő lépés - ahogyan a modern módon gondolkodó országokba ez látszik - az állami intézményrendszer és a közszolgáltatók közös platformra kerülése és a közös ügyfélkiszolgáló rendszer elindítása.
A törvényhez tartozó végrehajtási rendeletek is elkészültek és januárban kerül sor a korrekciójukra, amennyiben szükséges. A kormánybiztos egyúttal felkérte a szakmát, hogy a minél tökéletesebb működés érdekében jelezzék, ha valahol a szabályozás és a működés nem harmonizál. Az igazgatási területre koncentráló KET szintén kulcskérdés az ország infokommunikációs fejlődése szempontjából. Baja Ferenc a konferencia kereteit megragadva kiemelte, hogy mind a két törvény pontjai a szakma számára megtanulandóak, mert amennyiben az ezekben lefektetett elvek nem válnak a mindennapok részéve, nem tud Magyarország átlépni a modern társadalomba.
A részterületek szabályozásai közül a kormánybiztos beszélt az e-tértivevényről, amely ugyan bonyolult intézményrendszerre épül, de kész és intézményesült és aki ismeri, használni is tudja. Mintahogyan az ügyfélkaput is sikerként említette a kormánybiztos, hiszen az önkormányzatok 99 százaléka önként - jóllehet időnként nem dalolva - csatlakozott a rendszerhez.
- Azt szeretném, ha ez a rendszer és a kiépített infrastruktúra a jövőben is megmaradna - tette hozzá Baja és kiemelte: 1700 bekötött internetről, Közép-Európa legnagyobb és legmodernebb IP infrastruktúrájáról beszélünk.
Ügyfélkapu és tartalom
A 2005-ben elindult Ügyfélkaput ma több mint 800 ezren használják és több mint 30 ezer közigazgatási intézmény e-szolgáltatásai érhetők el a rendszeren keresztül. A következő időszak feladata lesz, hogy a kormányzat megértse, hogy kik a felhasználók, mik az igényeik és milyen irányú fejlődést igényelnek.
- Mostanáig nem került sor a 800 ezres tömeg egyenkénti megszólítására, pedig nagyon fontos, hogy ne csak felhasználók, hanem a rendszer aktív alakítóivá válhassanak - vélte a kormánybiztos.
Bár sokan támadják az informatikai fejlesztéseket mondván, alig van tartalomszolgáltatás, Baja Ferenc úgy véli, az utóbbi években számos előrelépés történt ezen a téren kezdve a vámügyintézéstől az adó- és járulékfizetésig, az álláskeresési portáltól a proaktív szolgáltatásokig.
E-gazdaság fejlesztése
Az elmúlt nyolc év summázásából nem hiányozhatnak az e-gazdasági fejlesztések terén elért eredmények sem, hiszen a gazdaságfejlesztési együttműködések nélkül nincs infokommunikációs program.
„Ezen a téren is vannak eredményeink, igaz, ott még nem járunk, hogy az ország e-gazdasággá formálódjon. Vannak pozitív példák a digitális platform jelentésére, de még nem tudjuk, hogy ez valójában mit jelent. A következő kormányzat feladata lesz újraszabni a magyar gazdaságot annak érdekében, hogy minden eleme digitálissá váljon, valamint a szolgáltatások és az áruk is felkerüljenek a világhálóra. Ez óriási szemléletváltás, de el lehet indulni az úton, az infrastruktúra adott. Mintahogyan az e-számlázás területén is eljutottunk oda, hogy a következő időszakban akár kötelezővé tehetjük a bevezetését." - mondta az államtitkár, aki az elmúlt időszak sikereként említette a nyílt forráskódú szoftverek terén elért eredményeket, a közösségi pontok növekvő számát, azt az 1555 regisztrált tanácsadót, akik segítenek a digitális írástudás elterjedésében, vagy a NETre kész programot, amely a társadalom motivációját serkenti. A megújult moduláris szerkezetű Magyarország.hu biztosítja, hogy a központi rendszer személyre szabható, és egyedi szituációban szolgálja ki az ügyfelet, aki a bejelentkezéskor magára igazította a szolgáltatást.
A jövőt illetően az infokommunikációs fejlesztésért felelős államtitkár elmondta, fontosnak tartja, hogy az új lehetőségeket jelentő frekvenciagazdálkodás a jövőben is önálló terület maradjon, létrejöjjön az e-közigazgatási tudásportál és a SZIR, a belsőpiaci irányelvek implementációja minél hamarabb megtörténjen. Az eredmények mellett Baja Ferenc hangsúlyozta, hogy továbbra is hiányzik a pártok összefogása a közös cselekvés érdekében. Éppen ezért a kormánybiztos azt ígérte, hogy még a ciklus vége előtt elkészítenek egy olyan jövőálló e-kormányzat stratégiát, amely a következő kormányzat számára - pártállástól függetlenül - biztosítja, hogy a stratégiai célok és a konkrét cselekvési tervek késlekedés nélkül elkészülhessenek. „Az infokommunikáció sikere, hogy felállt, elindult és erre építkezni lehet." - zárta beszédét Baja Ferenc. (A kormánybiztos prezentációját innen letöltheti.)
Az E-Magyarország konferencia teljes programját itt olvashatja.