A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) adatai szerint összesen 273 milliárd forint folyt be az államkasszába a díjköteles utak használata után 2023. június 30-ig. Ez bő 14,5 százalékkal haladja meg a tavalyi év ugyanilyen adatát. Az összes útdíjbevétel több mint 70 százalékát a 3,5 tonna feletti megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművek úthasználata után befizetett megszolgált útdíj, a fennmaradó közel 30 százalékát pedig az autópályamatrica-vásárlásokból befolyt összeg teszi ki.
Bár korábban is láttunk hasonló tendenciát, az idei évre történt e-matrica-vásárlások adataiból különösen markánsan kirajzolódik, hogy egyre többen gondolkodnak hosszabb távra előre, és választják az éves érvényességű autópálya-matricákat a havi és a heti (10 napos) jogosultságok helyett – mondta el dr. Bozóky Alex, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója. Kifejtette: „Az éves országos autópálya-matricából több mint 11 százalékkal, a vármegyeiből pedig közel 6 százalékkal több fogyott, mint 2022 azonos időszakában.”
A személyautók (D1 díjkategória) esetében az éves országos matricavásárlások száma több mint 19 százalékkal, a vármegyei matricáké pedig közel 5 százalékkal növekedett 2023-ra június 30-ig. A kistehergépjárművek (D2 díjkategória) esetében a vármegyei matricáknál látszik több mint 18 százalékos, és a heti (10 napos) jogosultságnál bő 5,5 százalékos növekedés. A buszokra (B2 díjkategória) pedig mindegyik matricatípus esetében emelkedett a vásárlások száma: az éves országos közel 22,5 százalékkal, a vármegyei bő 8 százalékkal, a heti (10 napos) mintegy 21,5 százalékkal, a havi pedig közel 5,5 százalékkal.