Ahhoz, hogy egy vállalat saját helyzetét a versenytársakhoz képest javítani tudja, nélkülözhetetlen a piaci viszonyok ismerete – hangsúlyozta Kozák Ákos. – Az adatok és információk birtokában lehet ugyanis úgy változtatni, megtalálni azokat a piaci lehetőségeket vagy esetleg csak réseket, hogy a vállalat bevétele, s főleg a nyeresége növekedjen. Példaként egy nagy húsipari cég esetét említette. A vállalat vezetői annak feltárására adtak megbízást, hogy egy új ízesítésű húskészítményüket várhatóan hogyan fogadják majd a vásárlók. A vizsgálat feltárta, hogy a húskészítmények piacán most a mélyhűtött félkész- és készételek iránt lendül fel a kereslet. Inkább ezek gyártására érdemes tehát felkészülni, mert a mikrohullámú sütők terjedésével ez a trend valószínűleg hosszú távon érvényesül.
A GfK a világ egyik legnagyobb piackutató vállalata. Tavaly minden idők legjobb eredményeit érte el. Egyik évről a másikra ugyanis 24,3 százalékkal növelte forgalmát, ami 483 millió eurót jelent. A németországi Nürnbergben székelő vállalat 43 országban 104 leányvállalatot működtet, és 27 partnerrel kooperál. A magyarországi leányvállalatot 1989-ben alapították. Tavalyi árbevétele 860 millió forint, az idei terv pedig 1 milliárd forintnál nagyobb összeget irányoz elő. Ezt elsősorban új és korszerűsített szolgáltatásokkal, illetve a megrendelői kör bővítésével kívánják elérni.
Ami azonban a piackutató vállalkozásoknál bevétel, az a megrendelők számára költség. Sok vállalati vezető szokta feltenni a kérdést, hogy a piackutatásra költött pénz milyen mértékben és mikor térül meg. Kozák Ákos erről így vélekedik: Ha növekszik egy gyártó vállalat forgalma és nyeresége, akkor általában nehéz számszerűsíteni, hogy ennek mekkora része köszönhető a piackutatásnak. A legtöbb cégnél a marketing költségvetésbe építik be a piackutatást, és más ráfordításokkal együtt vizsgálják a hatékonyságát. Könnyebb viszont számszerűsíteni a veszteséget, ami a piackutatás elmaradása okozhat. Például egy italgyártó cég a piac előzetes felmérése nélkül, a tulajdonos nyomására több százmillió forintért új szénsavas üdítőitalgyártó berendezést szerelt fel. A gyártást azonban néhány hónap múlva le kellett állítani, mert a magyar fogyasztók egyszerűen nem fogadták el az új terméket. Ebben az esetben pontosan tudható, hogy egy-két millió forintos piackutatással mekkora veszteséget lehetett volna elkerülni.
Természetesen nem szükséges minden új terméknél vagy fontos marketing döntésnél milliókat költeni piackutatásra, teszi hozzá Kozák Ákos. Ezt a kis- és középvállalatok nagy része nem is engedheti meg magának. De a tudatos tájékozódás a piacról, átfogó üzleti terv és marketing stratégia kialakítása, továbbá ennek következetes betartása ma már elengedhetetlen a sikerhez a versenyben.
A tudatosság és tervszerűség mérsékeli a vállalaton belüli konfliktusokat is. Hiszen nehéz hatalmi szóval, esetleg érzelmi alapon olyan döntéseket kierőszakolni, amelyek helytelen voltát konkrét számok, piaci adatok igazolják. Ezzel kapcsolatban előtérbe kerül a módszeresség is. Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a marketing koncepciót hosszú távra alakítják ki, a piackutatásra sem ötletszerűen adnak megbízásokat, hanem tervszerűen.
Bajai Ernő
Aki ismeri a piacát, jobb üzleti döntéseket hoz
A piackutatás adja az egyetlen hiteles visszajelzést a piaci versenyben működő vállalkozások számára arról, hogy mennyire sikeresek a termékeik vagy szolgáltatásaik – mondta Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing Klubjában tartott előadásában. Mivel a találkozás a Szeged Expo egyik kísérő rendezvénye volt, az egész dél-alföldi régióból eljöttek a néhány nagy cégen kívül a kis- és középvállalkozások képviselői is. A piaci adatok feltárásának módszereiről, a jobb marketing döntésekhez való felhasználásuk lehetőségei iránt élénk érdeklődés nyilvánult meg.
Véleményvezér

Ez már tényleg ciki, iskolakapu felújításra gyűjtenek adományokat az egyik vidéki nagyvárosban
Ha van már iskola, kapu is kellene.

Érdekes észrevétel, a kormány háborús riogatása óta csökken a születések száma Magyarországon
A demagógia nem használ a gyermekvállalásnak.

Óriási botrány az osztrák jegybanknál is, bár ott nem százmilliárdok tűntek el
Masszázs-gate Ausztriában.