Aki ismeri a piacát, jobb üzleti döntéseket hoz

A piackutatás adja az egyetlen hiteles visszajelzést a piaci versenyben működő vállalkozások számára arról, hogy mennyire sikeresek a termékeik vagy szolgáltatásaik – mondta Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing Klubjában tartott előadásában. Mivel a találkozás a Szeged Expo egyik kísérő rendezvénye volt, az egész dél-alföldi régióból eljöttek a néhány nagy cégen kívül a kis- és középvállalkozások képviselői is. A piaci adatok feltárásának módszereiről, a jobb marketing döntésekhez való felhasználásuk lehetőségei iránt élénk érdeklődés nyilvánult meg.

Ahhoz, hogy egy vállalat saját helyzetét a versenytársakhoz képest javítani tudja, nélkülözhetetlen a piaci viszonyok ismerete – hangsúlyozta Kozák Ákos. – Az adatok és információk birtokában lehet ugyanis úgy változtatni, megtalálni azokat a piaci lehetőségeket vagy esetleg csak réseket, hogy a vállalat bevétele, s főleg a nyeresége növekedjen. Példaként egy nagy húsipari cég esetét említette. A vállalat vezetői annak feltárására adtak megbízást, hogy egy új ízesítésű húskészítményüket várhatóan hogyan fogadják majd a vásárlók. A vizsgálat feltárta, hogy a húskészítmények piacán most a mélyhűtött félkész- és készételek iránt lendül fel a kereslet. Inkább ezek gyártására érdemes tehát felkészülni, mert a mikrohullámú sütők terjedésével ez a trend valószínűleg hosszú távon érvényesül.

A GfK a világ egyik legnagyobb piackutató vállalata. Tavaly minden idők legjobb eredményeit érte el. Egyik évről a másikra ugyanis 24,3 százalékkal növelte forgalmát, ami 483 millió eurót jelent. A németországi Nürnbergben székelő vállalat 43 országban 104 leányvállalatot működtet, és 27 partnerrel kooperál. A magyarországi leányvállalatot 1989-ben alapították. Tavalyi árbevétele 860 millió forint, az idei terv pedig 1 milliárd forintnál nagyobb összeget irányoz elő. Ezt elsősorban új és korszerűsített szolgáltatásokkal, illetve a megrendelői kör bővítésével kívánják elérni.

Ami azonban a piackutató vállalkozásoknál bevétel, az a megrendelők számára költség. Sok vállalati vezető szokta feltenni a kérdést, hogy a piackutatásra költött pénz milyen mértékben és mikor térül meg. Kozák Ákos erről így vélekedik: Ha növekszik egy gyártó vállalat forgalma és nyeresége, akkor általában nehéz számszerűsíteni, hogy ennek mekkora része köszönhető a piackutatásnak. A legtöbb cégnél a marketing költségvetésbe építik be a piackutatást, és más ráfordításokkal együtt vizsgálják a hatékonyságát. Könnyebb viszont számszerűsíteni a veszteséget, ami a piackutatás elmaradása okozhat. Például egy italgyártó cég a piac előzetes felmérése nélkül, a tulajdonos nyomására több százmillió forintért új szénsavas üdítőitalgyártó berendezést szerelt fel. A gyártást azonban néhány hónap múlva le kellett állítani, mert a magyar fogyasztók egyszerűen nem fogadták el az új terméket. Ebben az esetben pontosan tudható, hogy egy-két millió forintos piackutatással mekkora veszteséget lehetett volna elkerülni.

Természetesen nem szükséges minden új terméknél vagy fontos marketing döntésnél milliókat költeni piackutatásra, teszi hozzá Kozák Ákos. Ezt a kis- és középvállalatok nagy része nem is engedheti meg magának. De a tudatos tájékozódás a piacról, átfogó üzleti terv és marketing stratégia kialakítása, továbbá ennek következetes betartása ma már elengedhetetlen a sikerhez a versenyben.

A tudatosság és tervszerűség mérsékeli a vállalaton belüli konfliktusokat is. Hiszen nehéz hatalmi szóval, esetleg érzelmi alapon olyan döntéseket kierőszakolni, amelyek helytelen voltát konkrét számok, piaci adatok igazolják. Ezzel kapcsolatban előtérbe kerül a módszeresség is. Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a marketing koncepciót hosszú távra alakítják ki, a piackutatásra sem ötletszerűen adnak megbízásokat, hanem tervszerűen.
Bajai Ernő

Véleményvezér

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 
Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost

Kövér Lászlónál betelt a pohár, megbüntette Hadházy Ákost 

A független országgyűlési képviselőnek hétmillió forintba került egy régebbi Orbán-beszéd lejátszása a parlamentben. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo