Aki ismeri a piacát, jobb üzleti döntéseket hoz

A piackutatás adja az egyetlen hiteles visszajelzést a piaci versenyben működő vállalkozások számára arról, hogy mennyire sikeresek a termékeik vagy szolgáltatásaik – mondta Kozák Ákos, a GfK Piackutató Intézet igazgatója a Csongrád megyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing Klubjában tartott előadásában. Mivel a találkozás a Szeged Expo egyik kísérő rendezvénye volt, az egész dél-alföldi régióból eljöttek a néhány nagy cégen kívül a kis- és középvállalkozások képviselői is. A piaci adatok feltárásának módszereiről, a jobb marketing döntésekhez való felhasználásuk lehetőségei iránt élénk érdeklődés nyilvánult meg.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Ahhoz, hogy egy vállalat saját helyzetét a versenytársakhoz képest javítani tudja, nélkülözhetetlen a piaci viszonyok ismerete – hangsúlyozta Kozák Ákos. – Az adatok és információk birtokában lehet ugyanis úgy változtatni, megtalálni azokat a piaci lehetőségeket vagy esetleg csak réseket, hogy a vállalat bevétele, s főleg a nyeresége növekedjen. Példaként egy nagy húsipari cég esetét említette. A vállalat vezetői annak feltárására adtak megbízást, hogy egy új ízesítésű húskészítményüket várhatóan hogyan fogadják majd a vásárlók. A vizsgálat feltárta, hogy a húskészítmények piacán most a mélyhűtött félkész- és készételek iránt lendül fel a kereslet. Inkább ezek gyártására érdemes tehát felkészülni, mert a mikrohullámú sütők terjedésével ez a trend valószínűleg hosszú távon érvényesül.

A GfK a világ egyik legnagyobb piackutató vállalata. Tavaly minden idők legjobb eredményeit érte el. Egyik évről a másikra ugyanis 24,3 százalékkal növelte forgalmát, ami 483 millió eurót jelent. A németországi Nürnbergben székelő vállalat 43 országban 104 leányvállalatot működtet, és 27 partnerrel kooperál. A magyarországi leányvállalatot 1989-ben alapították. Tavalyi árbevétele 860 millió forint, az idei terv pedig 1 milliárd forintnál nagyobb összeget irányoz elő. Ezt elsősorban új és korszerűsített szolgáltatásokkal, illetve a megrendelői kör bővítésével kívánják elérni.

Ami azonban a piackutató vállalkozásoknál bevétel, az a megrendelők számára költség. Sok vállalati vezető szokta feltenni a kérdést, hogy a piackutatásra költött pénz milyen mértékben és mikor térül meg. Kozák Ákos erről így vélekedik: Ha növekszik egy gyártó vállalat forgalma és nyeresége, akkor általában nehéz számszerűsíteni, hogy ennek mekkora része köszönhető a piackutatásnak. A legtöbb cégnél a marketing költségvetésbe építik be a piackutatást, és más ráfordításokkal együtt vizsgálják a hatékonyságát. Könnyebb viszont számszerűsíteni a veszteséget, ami a piackutatás elmaradása okozhat. Például egy italgyártó cég a piac előzetes felmérése nélkül, a tulajdonos nyomására több százmillió forintért új szénsavas üdítőitalgyártó berendezést szerelt fel. A gyártást azonban néhány hónap múlva le kellett állítani, mert a magyar fogyasztók egyszerűen nem fogadták el az új terméket. Ebben az esetben pontosan tudható, hogy egy-két millió forintos piackutatással mekkora veszteséget lehetett volna elkerülni.

Természetesen nem szükséges minden új terméknél vagy fontos marketing döntésnél milliókat költeni piackutatásra, teszi hozzá Kozák Ákos. Ezt a kis- és középvállalatok nagy része nem is engedheti meg magának. De a tudatos tájékozódás a piacról, átfogó üzleti terv és marketing stratégia kialakítása, továbbá ennek következetes betartása ma már elengedhetetlen a sikerhez a versenyben.

A tudatosság és tervszerűség mérsékeli a vállalaton belüli konfliktusokat is. Hiszen nehéz hatalmi szóval, esetleg érzelmi alapon olyan döntéseket kierőszakolni, amelyek helytelen voltát konkrét számok, piaci adatok igazolják. Ezzel kapcsolatban előtérbe kerül a módszeresség is. Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a marketing koncepciót hosszú távra alakítják ki, a piackutatásra sem ötletszerűen adnak megbízásokat, hanem tervszerűen.
Bajai Ernő

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo