25 évig én is kerestem a pénzt. A mentorom legalább 5 éven keresztül rendszeresen emlékeztetett rá, hogy a pénzt csináljuk és nem keressük, mire helyesen rögzült a fejemben és a szóhasználatomban. Miben rejlik a különbség? A keresés szó külső kitettséget tartalmaz - mintha nem lenne kontrollod a fölött, hogy tudsz e és mennyi pénzt megszerezni. Ha keresel, akkor nem biztos, hogy találsz is valamit. Ezzel szemben a csinálás szó magában tartalmazza, hogy kontrollod van és hatással vagy a pénzügyi előmeneteledre. Óriási különbség.
Mindegy, hogy alkalmazottként, szabadúszóként vagy cégtulajdonosként csinálsz pénzt. Bárhol is tartasz az életben, igenis van ráhatásod, hogy mennyi legyen a hó (vagy év) végén az anyagi jutalmad. A pénz jellemzően (piaci keretek között) azokhoz áramlik, akik értéket teremtenek. Te is annak az arányában részesülhetsz a javakból, hogy milyen mértékben vagy hajlandó kivenni a részed az értékteremtésből. Vállalkozóként szinte magától értetődő hogyan tudsz több értéket teremteni. Adhatsz jobb szolgáltatást, ami nagyobb értéket teremt a vásárlóidnak. Kereshetsz olcsóbb (és azonos minőségű) beszállítókat, így a munkatársaid, céged és magad részére teremtesz nagyobb árrést, vagyis több értéket. Megfelelő marketing vagy sales segítségével elérhetsz több ügyfelet és szélesebb tömeg kiszolgálásával teremthetsz több értéket.
Alkalmazottként elsőre azt gondolhatod, hogy nem tudsz többet kihozni a jelenlegi állásodból. Hidd el, hogy bármit el tudsz érni a helyes gondolkozásmóddal, aminek része az érték- és pénzteremtés módjáról felállított hiedelmed is. Számtalan sikeres példa mutatja, hogy kellő akarattal, kitartással és pozitív hozzáállással alkalmazottként is elérheted az anyagi függetlenséget.
Mégis hogyan tudsz alkalmazottként értéket teremteni? Keress lehetőségeket! Kérdezd meg a felettesed, hogy milyen megoldatlan problémája van. Kérdezd meg a kollégáidat, hogy milyen nehézségekbe ütköznek. Kérdezd meg a vásárlóid, hogy miben tudsz nekik még segíteni. Néhány jól azonosított probléma és proaktív segítség után biztos lehetsz benne, hogy új lehetőségekkel találod majd szembe magad. A proaktív értékteremtés hosszútávon nem marad jutalom nélkül.
Szesztay Péter, a BP Digital SEO ügynökség ügyvezetője