A német cégeket a vártnál jobban sújtja a háború

A német ipari és kereskedelmi kamarák szövetsége, a DIHK felmérése szerint a német vállalatok 78 százalékát érinti hátrányosan az ukrajnai háború és mindössze 22 százalék mondta azt, hogy még nem érezte a háború és az Oroszország ellen emiatt bevezetett szankciók hatásait - közölte a kamarák képviseleti szervezete.

A szervezet 3700 vállalatot kérdezett meg minden ágazatból és régióból. Az eredmények különösen riasztóak az ipar számára, mondta Martin Wansleben, a DIHK (Deutsche Industrie- und Handelskammertag) ügyvezető igazgatója.

Erre nem számított senki. depositphotos.com

Elsősorban az emelkedő árak és az ellátási láncok megszakadása érinti a vállalkozásokat hátrányosan, és 18 százalékban vevőket és beszállítókat is veszítettek a háború miatt. Az ipari vállalatok háromnegyedének vannak logisztikai és beszállítói gondjai, míg a gazdaság egészében ez az arány 61 százalék. Az iparban közel 90 százalék számolt be nyersanyag- és félkésztermék-hiányról (a teljes gazdaságban ez 66 százalék).

"Már az év elején is meglehetősen óvatosak voltunk gazdasági előrejelzésünkben a magas energiaárak miatt" - mondta Wansleben. Azóta minden előrejelzésünket kidobhattuk. Februárban - még az ukrajnai orosz invázió előtt - a DIHK 3,0 százalékra csökkentette a német gazdaság idei növekedési előrejelzését. 2021-ben a gazdaság 2,8 százalékkal nőtt.

Minden ágazatban tízből kilenc vállalat a magasabb energiaköltségeket említi, mint a saját működésében érezhető hatást. "Ez a hatás teljes erővel éri el az egész gazdaságot" - mondja Wansleben. "Már a háború előtt is a vállalatok mintegy kétharmada úgy látta, hogy ez kockázatot jelent az üzleti fejlődésére nézve."

Az ipari vállalatok háromnegyede szenved az ellátási lánc és a logisztika zavarai miatt (61 százalék a gazdaság egészét tekintve), közel 90 százalékuk pedig a nyersanyagok és alapanyagok hiánya miatt (66 százalék a gazdaság egészét tekintve). Míg csak 9 százalékuk egyáltalán nem látja magát érintettnek, addig a vállalatok mintegy harmada érzi a háború, a szankciók és ellen-szankciók közvetlen következményeit" - majdnem kétszer annyian, mint a gazdaság egészében.

A költségek növekedésére való tekintettel a vállalatok kétharmada kénytelen az áremeléseket a fogyasztókra áthárítani. "Ez további inflációs potenciállal fenyeget" - figyelmeztet Wansleben. A cégek 32 százaléka növelte raktárkészletét, 30 százalékuk törölte vagy elhalasztotta beruházásait, 21 százalékuk felfüggesztette új partnerek keresését és az alkalmazottak számának a növelését.

A háború által közvetlenül érintett vállalatok közel háromnegyede az "üzleti partnerek elvesztését", alig kevesebb mint fele pedig a "fizetési forgalom akadályozását" hozta fel a szankciók és az ellen-szankciók közvetlen következményeként, 40 százalékuk pedig "fokozott jogbizonytalanságról" számolt be. A vállalatok több mint egynegyedének okoz gondot a már leszállított áruk kifizetésének az elmaradása. (MTI)

Véleményvezér

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo