A magyarok új autó vásárlása kijöhet a gödörből

A GKI kereslet előrejelző modellt készített a háztartások személygépkocsi vásárlásainak becsléséhez. A modell a lakossági bizalmi index adataira épül (melyek között gazdasági, pénzügy, megtakarítási stb. várakozások szerepelnek).

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Magyarországon az új autók piaca volumenében alig harmada az elsőként forgalomba helyezett használt autók piacának. E szegmensben 2013 és 2019 között dinamikusan növekedtek az eladások, majd a 2019-es rekord év után (63,7 ezer autó) 2021-ben 36,5 ezer darabra esett vissza az értékesítés, így két év alatt a kereslet 43 százalékkal esett vissza.

A háztartások új autó piaci keresletét a közelmúltban és várhatóan a közeljövőben is erősen turbulens hatások befolyásolják. Az év elején kapott transzferek (pl. adóvisszatérítés) fogyasztás generáló hatása ellen hat a gyorsuló infláció, a rezsicsökkentés részleges feladása, valamint az újautó árak számottevő emelkedése. Ilyen gazdasági környezetben erősödnek a lakosság magatartásának óvatossági elemei, melyek szintén kereslet visszafogó tényezők.

Kínálati oldalon az orosz-ukrán háború okozta ellátási zavar és a nyersanyagok világpiaci árának a megugrása hat negatívan. Az Ukrajnában előállított járműipari részegységek (például kábelkötegek stb.) szállításának leállása miatt (miközben eddig is félvezető-hiány volt) nagyszámú nyugat-európai, azon belül különösen német gyártó kénytelen hosszabb-rövidebb időre csökkenteni a termelést.

A lakossági újautó kereslet alakulása, 2009. 3. negyedév – 2023. 1. negyedév (db)

Megjegyzés: 2009-2022. 2. negyedév Datahouse Kft. tény; 2022. 3. negyedévétől GKI prognózis.

2022 második negyedévében az új autók eladása 4 százalékkal csökkent az előző negyedévhez képest, amely már hat negyedéve a kilencezer darabos eladás körül hullámzik. Ugyanakkor, ha az előző év azonos időszakához képest nézzük, 12 százalékos visszaesést láthatunk. 2022-ben a modell eredményei alapján az előző 12 hónaphoz képest valamelyest erősödik a kereslet az új autók iránt, azonban még ez is jelentősen elmarad majd a 2017-2019 közötti magas szintektől.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo