A forintárfolyam zuhanása sújtja a leginkább a magyar kisvállalkozókat

Árfolyamingadozás, szakemberhiány, költségnövekedés, infláció és anyaghiány – mindezek a tényezők együttesen a kkv-k 53 százaléka szerint jobban sújtják a hazai vállalkozások működését, mint a koronavírus járvány – derül ki a K&H kkv-k körében végzett kutatásából. Az infláció folyamatos emelkedése ráadásul 10-ből 9 céget érint hátrányosan, amit elsősorban a működési költségek csökkentésével és áremeléssel próbálnak ellensúlyozni.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt félévben számos kihívással kellett megküzdenie a cégeknek. A mikro-, kis- és középvállalkozások várakozásait vizsgáló K&H kkv bizalmi index kutatás harmadik negyedéves eredményei szerint a szakemberhiány helyett már az árfolyamingadozás hátráltatta leginkább a cégek működését az elmúlt fél évben (34 százalék). Emellett a költségek növekedése (26 százalék), az infláció (22 százalék) és az anyaghiány (21 százalék) hasonló arányban jelent meg az üzletmenetet nehezítő körülményként.

„Egy éve folyamatosan nő azon cégek aránya, melyeknek működését akadályozza az árfolyamingadozás és az abból fakadó bizonytalanság. Szám szerint ez azt jelenti, hogy a tavalyi eredményekhez képest 13 százalékkal nőtt azon cégvezetők száma, akik így nyilatkoztak. Az eredmény nem meglepő, mivel az utóbbi hónapokban az euró- és a dollárárfolyam tekintetében, akár 50 forintnál nagyobb eltérés is előfordult. Ez a vállalkozásoknak komoly költségnövekedést jelenthet, valamint megnehezítheti a tervezést és az árazást” – mondta el Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

növekvő inflációs teher

A magas infláció nemcsak hazai, de globális szinten is probléma: a globális inflációs ráta 12,1 százalék, míg az EU-s átlag 11,5 százalék volt, ami az Európai Központi Bank elnöke szerint még nem érte el a csúcspontját. „Március és november között több mint két és félszeresére, 8,5 százalékról 22,5 százalékra nőtt a magyar infláció, ami komoly terhet ró a cégekre, hiszen ezzel együtt az alapanyag- és a működési költségek is folyamatosan emelkednek. Az infláció ezért egyre meghatározóbb szerepet tölt be a cégek mindennapjaiban, már a kkv-k 87 százalékát érinti hátrányosan a magas árszínvonal” – mondta el a szakértő. A cégek közel negyede (23 százalék) már be is vezetett valamilyen megszorító intézkedést és szinte ugyanennyien (22 százalék) vannak azok, akik a jövőben tervezik ezt. A többség a működési költségek csökkentésével és áremeléssel, de van, aki létszámleépítéssel vagy a bérköltségek csökkentésével próbálja mérsékelni az infláció negatív hatásait.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo