20 százalék körül az infláció - egyesek így érzik

Továbbra is a ténylegesnél jóval magasabb inflációt érzékelnek a fiatalok a K&H ifjúsági index szerint. A második negyedévben átlagosan 18 százalékos drágulásról számoltak be, ami nem mutat jelentős változást az első negyedéves felmérésben szereplő 19 százalékos átlaghoz képest, ugyanakkor jóval meghaladja a hivatalos statisztikákban szereplő májusi 4 százalékos áremelkedést.

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyelőre nem igazán érzékelik a mindennapi kiadásaikban az infláció lassulását a 19-29 éves korosztály tagjai - legalábbis erre jutott a K&H ifjúsági index, amely a második negyedévben is vizsgálta, hogy a fiatalok mekkora inflációt érzékelnek.

Sokkal több

A kutatás eredménye szerint idén májusban a válaszadók átlagosan 18 százalékos inflációról beszéltek. A 2023 elején elvégzett felmérésben 26 százalékos inflációt érzékeltek a fiatalok, ami gyakorlatilag megegyezett az akkori 26 százalékos tényadattal. Idén viszont már teljesen más a kép: az első negyedévben 19, a másodikban ehhez nagyon hasonló mértékű, 18 százalékos inflációról beszéltek átlagban.

Forrás: K&H
Forrás: K&H

Ezzel szemben a hivatalos adatok szerint idén májusban 4 százalékos volt a tizenkét hónapra visszatekintő infláció, az év első öt hónapjában pedig 3,7 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint egy évvel korábban.

Kevesen vannak 10 százalék alatt

A felmérésből kiderül az is, hogy a 19-25 évesek a 18 százalékos átlagnál valamivel alacsonyabb, 16 százalékos inflációt tapasztaltak májusban, az idősebbek, azaz a 26-29 évesek viszont 21 százalékos drágulást említettek átlagosan.

Mindössze tízből egy fiatal, azaz a válaszadók 10 százaléka mondta azt, hogy a ténylegeshez hasonló, 1-4 százalék körüli inflációt tapasztalt a napi költései alapján, 20 százalékuk pedig 5-10 százalékos áremelkedést érzékelt.

Pozitív kontra negatív élmény

A fiatalok által érzékelt vagy gondolt átlagos infláció a felmérés adatai alapján több mint négyszerese a ténylegesnek, amiben szerepet játszhat az is, hogy sokaknál a negatív folyamatok, azaz az árak emelkedése vagy jelentős növekedése sokkal jobban megmarad az emlékezetben, mint a pozitív változásnak tekinthető árcsökkenés vagy a korábbinál jóval szolidabb árnövekedés.

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo