hirdetés

Durcás a magyar a repülőn, nem beszélget a szomszéddal

Ha olvasás, akkor magazin, ha filmnézés, akkor vígjáték; a zaj és a helyhiány miatt bosszankodunk leginkább a repülőn, és kb. minden második magyar utál idegenekkel beszélgetni utazás közben – mutatják a Kiwi.com reprezentatív felmérésének adatai. Kevésbé vagyunk nyitottak az utazás közbeni ismerkedésre, mint a cseh, a lengyel vagy a szlovák utazók, holott a baby boomerek jelentősen javítanak a statisztikánkon, hiszen e generáció tagjainak háromnegyede szívesen cseveg repülés közben a mellette ülő idegennel.
hirdetés

A vezető cseh utazástechnológiai vállalat, a Kiwi.com reprezentatív felmérésében azt vizsgálta, hogyan töltjük a repülőn töltött időt. Rákérdezett arra, hogy milyen műfajú filmeket, műsorokat részesítünk előnyben, miket olvasunk, és hogy miket tartunk a legidegesítőbbnek utazás közben. Sőt, kíváncsi volt arra is, hogy beszélgetünk-e a mellettünk ülővel akkor, ha nem ismerjük.

Horrorfilmet leginkább az Y generáció tagjai néznek repülés közben

Népszerű elfoglaltság repülőn a filmnézés – mutatják a Kiwi.com adatai. A válaszadók 35 százaléka saját eszközön, 23 százaléka az ülés hátulján lévő képernyőn néz filmet. Műfajok közül egyértelműen a vígjáték vezet nemtől, kortól függetlenül. A nők közel háromnegyede (74 százalék), a férfiak 57 százaléka választ komédiát repülés közben. A nőknél a 2. legkedveltebb filmes műfaj a romantikus (14 százalék), majd az akció (8 százalék), de akadnak olyanok is, akik horrort választanak (4 százalék). A férfiak több mint negyede (26 százalék) akciófilmet választ, 11 százaléka horrort.

A magyarok fele nem barátkozik a gépen (Kép: Pixabay)

Generációk között is akadnak eltérések a választott műfajok tekintetében. A fiatal felnőttek (Z generáció) választanak legnagyobb arányban vígjátékot utazás közben (76 százalék). Úgy tűnik, hogy a borzongás leginkább az Y generáció tagjait vonzza: egyedül e generáció férfitagjai választanak katasztrófafilmet, de horrorfilmet is arányaiban jelentősen többen néznek a nők és a férfiak egyaránt a 26-41 éves korosztály tagjai közül. Az X generáció döntő többsége is a vígjátékot részesíti ugyan előnyben, de kevésbé, mint a többi generáció (58 százalék), náluk tízből hárman akciófilmet választanak, ami ebben a műfajban a legnagyobb arány a generációk között. A baby boomerek 91 százaléka vagy vígjáték, vagy romantikus alkotás mellett teszi le a voksát, a többi műfaj elenyésző arányban fordul elő náluk.

Legtöbben magazint lapozgatunk, szépirodalommal leginkább a fiatal felnőtt férfiak készülnek

Még a filmnézésnél is többször jelölték meg a válaszadók az olvasást a Kiwi.com reprezentatív felmérésében, amikor arról kérdezték őket, hogy mivel ütik el a repüléssel töltött időt. Döntő többségben (54 százalék) magazinokat, újságokat választanak azok, akik olvasnak; a hozott példányok némiképp népszerűbbek, mint a repülőn található kiadványok. Tízből ketten olvasnak szépirodalmat, 13 százalék választ nem szépirodalmi művet, és szintén 13 százalék olvas útikönyvet.

A férfiak körében népszerűbb a repülőn az olvasás, és nagyobb arányban készülnek szépirodalommal, mint a nők. Generációkat tekintve a szépirodalomolvasás a repülőn leginkább a Z generáció tagjait jellemzi, és az életkor előrehaladtával egyre kevésbé készülnek honfitársaink ilyen regénnyel vagy verseskötettel a repülőútra. Nem szépirodalmi könyveket leginkább a baby boomerek olvasnak repülés közben, ahogy útikönyveket is jellemzően ők lapozgatnak. A magazin- és újságolvasás kiemelkedő az X generációs utazók körében, de a repülőgépen található ingyenes újságokat vagy magazinokat a fiatal felnőttek nézik át legtöbbször.

Tapsolsz, amikor landolsz? – Akkor minden 20. honfitársunkat idegesíted

A vezető cseh utazási technológiai cég arra is kíváncsi volt, hogy mit tartanak a legidegesítőbbnek az emberek utazás közben. A válaszok alapján összességében a zajok lehetnek a legzavaróbbak a repülés közben. Kb. minden 4. ember (26 százalék) a túl sok alkoholt fogyasztó, zajos emberek miatt panaszkodik, ezt követi a síró csecsemők, gyerekek, majd a helyhiány miatti bosszankodás. Tízből kb. két embert (19 százalék) zavar kifejezetten az, ha egy másik utas teljesen rádönti az ülését, míg minden huszadik válaszadót a leszálláskor tapsoló emberek idegesítenek. Elenyésző arányban ugyan, de akadnak olyanok is, akiket ezek közül egyik sem zavar (4 százalék).

A helyhiány ugyan némiképp jobban zavarja a férfiakat, de nemeket tekintve nincsenek jelentős eltérések. Generációs különbségek viszont adódnak ebben a kérdéskörben is. A síró csecsemők, gyerekek leginkább a Z és Y generációsok számára bosszantóak. A túl sok alkoholt fogyasztó, zajos emberek jellemzően az X generáció tagjait és a baby boomereket idegesítik. Utóbbiak jóval nagyobb arányban dühöngenek amiatt is, ha egy másik utas teljesen rájuk dönti az ülést, ám ha ismerkedésről van szó, akkor ők a legnyitottabbak.

A magyarok fele a háta közepére kívánja, hogy idegenekkel beszélgessen

Merthogy, ha épp nem filmet nézünk, olvasunk, esetleg eszünk-iszunk, akkor gyakran keveredünk beszélgetésbe a mellettünk ülő akár idegennel is a repülőn. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy míg a nők és a férfiak szinte ugyanúgy viszonyulnak a repülőn való beszélgetéshez, addig a baby boomerek kitűnnek az összes többi generáció közül. Ők azok, akik a leginkább nyitottak az ismeretlenekkel való beszélgetésre. Messze magasabb köztük azok aránya, akik szeretik az utazással töltött időt új emberekkel való találkozással tölteni: közel háromnegyedük (73 százalék) beszélget a repülőn mindenképp vagy ha szimpatikus a mellette ülő idegen. Így tehát körükben jóval alacsonyabb azok aránya, akik utálnak idegenekkel beszélgetni, pusztán 27 százalékuk nyilatkozott így szemben az X generáció 47 és a Z generáció 48 százalékával. Az Y generációsok közül pedig minden 2. utál idegenekkel csevegni, és ők azok, akik a legkevésbé vágynak arra, hogy az utazással töltött idő egyben új emberekkel való találkozás is legyen.

Összességében a válaszadók 14 százaléka mindenképp beszélgetést kezdeményez a repülőn mellette ülővel, még ha nem is ismeri, mert szereti az utazással töltött idejét új emberekkel való találkozással tölteni. Tízből négy válaszadó szintén szívesen beszélget a mellette ülő ismeretlennel, de nem mindenáron, hanem csak akkor, ha szimpatikus neki. Mivel a Kiwi.com Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában is megkérdezte ugyanezt az utazóktól, így van összehasonlítási lehetőségünk. Kiderül, mi kevésbé vagyunk nyitottak: a szlovákok és csehek körében pl. 38 százalék azok aránya, akik kimondottan utálnak idegenekkel beszélgetésbe bonyolódni szemben a nálunk összesített 46 százalékkal.

hirdetés

Véleményvezér

Hogyan soroznak az ukránok?

Hogyan soroznak az ukránok?

A rém és álhírek minden háborúnak természetes velejárói. Ezek között kiigazodni viszont fontos egy végzetes konfliktus idején.
Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Korrupció elleni front indult Ukrajnában

Szomorú, de a nagy számok azt mutaják, hogy a korrupció nyugatról keletre tartva csak egyre nő. Hogyan lehetne megállítani?
Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Mi történne ha holnap megszűnnének az ársapkák itthon? Pontos számítás

Nagy vitatéma, hogy hasznosak-e az ársapkák, vagy nem. A benzin esetében nagy volt a bukta, de kérdés, mi lenne az élelmiszerek esetében.
Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Imádja a közpénzből vett luxust a fideszes polgármester

Pétervására város fideszes polgármestere nemcsak kastélyt épített uniós pénz felhasználásával magának.
Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

Újabb EU pénzből épített fideszes kastélyt talált Hadházy Ákos

A független képviselő töretlen szorgalommal igyekszik utánajárni, hogy hová kerülnek az uniós pénzek.
Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

Az összeszerelő-üzemként működő magyar gazdaság nagyon kitett a globális láncokban mutatkozó zavaroknak

A rendkívül magas magyar infláció mögött rossz, vagy tudatos kormányzati intézkedések állnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo