Suzuki Vitara: harminc éve közönségkedvenc

2018. december 16. vasárnap - 07:30 / Demcsák Gergely
  •    

A Suzuki Vitara idén ünnepli a harmincadik születésnapját, amely alkalomból csiszoltak egy keveset a külsején és a belső terén, motorjait pedig feltöltősre cserélték. Egy fronthajtású, közepes felszereltségű változatot próbáltunk ki, amely verhetetlen ár–érték arányt képvisel a magyar piacon.

A Suzuki Vitara immár három évtizede töretlen népszerűségnek örvend Magyarországon is, ahol a legkedveltebb modellé lépett elő a piacon. A jelenlegi, negyedik generációs modellt 2015-ben vezették be, válaszul a kompakt szabadidőautók iránti megnövekedett igényekre. A modell pedig nálunk abszolút betalált: egy kompakt méretű, de családi autónak is beillő, kellemes kinézetű, takarékos és mozgékony kocsi, remek árfekvéssel.

Kényelmes és testre szabható

Az esztergomi gyártású Vitara idén megújult külsővel, feljavított minőségű belső térrel, kibővített biztonsági felszereltséggel és frissített hajtásláncokkal lépett piacra. A külső változások nem jelentősek, de hatásosak: a hűtőrács függőleges krómelemeket kapott, és az alsó traktus is krómozott díszítőelemekkel gazdagodott, hátul pedig újak a lámpatestek, és diódák világítanak bennük.

Kép: PP

Kép: PP

Az ajtókat kitárva egy korrekt minőségű, ízlésesen berendezett kabinnal találkozunk, ami elegendő helyet kínál négy felnőttnek és a csomagjaiknak. Az átlagosnál magasabban, de kényelmesen ülünk. A sofőr munkahelye kellőképpen testre szabható, a kormánykerék például négy irányban állítható. A középső könyöklő csúsztatható, ami plusz pont, és a bal kar is megtámasztható az ajtó könyöklőjén. A lábtér megfelelő, igaz, magas sofőr mögött már jól jönnek a kimélyített támlájú ülések. Nagyszerű viszont, hogy jó szögben állnak a hátsó üléstámlák, és bőséges a fejtér, így hátul sem büntetés a Suzukiban utazni. A csomagtér a maga 375 literével a szegmens középmezőnyébe tartozik, viszont jól pakolható, és könnyen bővíthető.

A Vitara műszerfala az elképzelhető legegyszerűbb kivitelű, letisztult, azonnal áttekinthető. A fő műszercsoport új dizájnt kapott, középre pedig új, 4,2 hüvelykes, színes LCD-kijelzőt építettek, amiről minden fontos információ jól leolvasható. Az adatokat a jobb oldali hosszú nyomógombbal lehet léptetni. Sajátos megoldás, de igazából nincsen többre szükség, a dolog jól működik. A középső érintőkijelzőről az audiorendszer és a telefon vezérelhető, az okoskészülék tartalmának tükrözését is itt állíthatjuk be. A közepes felszereltséghez nem jár navigáció, de az Android Auto vagy Mirror Link rendszerek révén a Google térkép például kitehető a képernyőre. Újdonság még a puhább felső műszerfalborítás és az ezüstös színű betétek, a túlságosan tükröződő, és hamar koszolódó lakkfekete betétek viszont maradtak.

IMG_4409

Nincs már dízel

A Vitara immár csakis közvetlen befecskendezéses, benzines turbómotorokkal érhető el, dízelmotort ne is keressünk a kínálatban. Tesztautónkat a nagyobbik, 1,4 literes Boosterjet turbómotorral szerelték fel, amit korábban a Vitara S modellben ismerhettünk meg. Az 1,4 literes, négyhengeres 140 lóerőt és 220 newtonméter nyomatékot mozgósít, és sportos menettulajdonságokkal ruházza fel a sofőrrel is csupán 1,2 tonnás szabadidőautót. A motor minden tekintetben felülmúlja a korábbi 1,6-os szívó egységet, erősebb, nyomatékosabb és rugalmasabb, s az étvágya sem nagyobb. Mi 6,4 literes átlagot mértünk, ami azt jelenti, hogy a 47 literes üzemanyagtartály mellett akár 700 kilométer is lehet a hatótávunk.

Ford Mustang: Amerika megszelidíthetetlen hangja
Ma kevés annyira körberajongott és vágyott autó létezik, mint a Ford Mustang. Legendás formájú, hátsókerék-hajtású, nyolchengeres motorral szerelt sportkocsi, amelyet nem szelídítettek meg mindenféle előírások. Boldogan fogyaszt 15 litert, hangosan kürtöl a kipufogója, és közben örökre rabul ejti a tulajdonosa szívét.

Kifejezetten szerethető tehát az 1,4-es turbómotor. Már egészen alacsony fordulatszámon ébred az ereje, és utána egyre nagyobb lelkesedéssel húz. Előzni is biztonságos vele, ha például 130-as tempónál rálépünk a gázra, még mindig intenzív gyorsítás a válasz. Örömet okoz a hatgangos kézi váltó is, melynek remek beosztású fokozatai vannak. Kis ívű kanyarban, kettesben sem fullad az autó, 70-től már kapcsolható a hatodik, ugyanakkor 140-nél is csak 3200-at forog a főtengely. Emellett jók a fékek, és közvetlen a kormányzás, pusztán a kelleténél feszesebb és kissé hangos felfüggesztés miatt érheti kritika az autót.

Jó ár, jelentős kedvezmény

A megújult Suzuki Vitara 1 literes, 110 lovas turbómotorral, GL felszereltséggel már 4,88 millió forinttól megvásárolható, az 1,4-es, fronthajtásos, GL+ csomagos kivitel pedig 5,5 millióért vihető haza. Egy szimpla ügyfélregisztráció után azonban igénybe vehető a jelentős, 770 ezer forintos plusz kedvezmény is, így az indulóár elképesztő 4 090 000 forintra csökken. Egy GL+ felszereltségű, 1,4-es 2WD modell így 4 770 000 forintba kerül. Mindkét motorhoz társítható négykerék-hajtás is, melynek a felára 650 ezer forint, de ebben az esetben a vevő komplett biztonsági csomagot is kap. Az új Vitara és S-Cross modellekre kiterjesztett, 3+7 éves vagy 200 ezer kilométeres garanciaprogramot is hirdetett a Suzuki, ami a motorra, az üzemanyagrendszerre, valamint a váltóra és automata váltóra vonatkozik.

 

Suzuki Vitara GL+ 2WD 6MT
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 4175/1775/1610/2500 mm
  • Hengerűrtartalom: 1373 cm3
  • Teljesítmény: 103 kW/140 LE 5000 ford./percnél
  • Nyomaték: 220 Nm 1500–4000 ford./percnél
  • Gyorsulás 0–100 km/órára: 9,5 mp
  • Csúcssebesség: 200 km/óra
  • Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 6,9/5,2/5,8 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,4 l/100 km
  • Üzemanyag: 47 liter
  • Saját tömeg: 1140 kg
  • Csomagtér: 375/1120 liter
  • Listaár: 5 500 000 forint
  • Kedvezményes ár: 4 770 000 forint