SEAT Ateca: a spanyol hódító

A SEAT mint a Volkswagen Csoport tagja utolsóként dobott piacra szabadidő-autót, amely természetesen szintén részesült a kiforrott, korszerű konszerntechnológiákból. Az Ateca nem okoz csalódást, dinamikus formájával, tágas utasterével és gazdag felszereltségével könnyen meghódítja a szíveket.

A szabadidő-autók eladásai világszerte töretlenül emelkednek, egyedül a kompakt osztályban húsz százalékkal nőtt a SUV-jellegű autók részaránya az utóbbi hét évben. A SEAT – a Škodához hasonlóan – későn szállt fel a „SUV-vonatra”, csak mostanában küldte piacra első városi terepjáróját. Az új modellek azonban rögtön pozitív visszhangra leltek, s jelentősen megdobták a márkák eladásait.

De lássuk, milyen autó is az Ateca! Első ránézésre SEAT, de le sem tagadhatná, hogy a Volkswagen konszern terméke. A korszerű MQB padlólemezre épül, szoros rokonság fűzi például testvérmodelljéhez, a Volkswagen Tiguanhoz. Trapéz alakú hűtőrácsa és nappali menetfény-világítási képe tipikus SEAT-os stílusjegyek, miként a sarkos, szögletes formák is. Fara alapján lehetne Škoda vagy akár Audi: a LED-es lámpák és az azok alatti mélyítés emlékeztet más Volkswagen csoportos autókra. Sebaj, remekül mutat, kifejezetten dögös kocsi, pláne élénkpiros fényezéssel.

Kép: Autóblog

Az autó mindössze 4,36 méter hosszú, de utastere nagyon tágas. A trükk a remek beosztású utastér és a magas, kissé teherautós üléshelyzet, aminek köszönhetően nem kell annyira hátratolni az első üléseket. A panoráma napfénytető ellenére a fejtér is fejedelmi, s a lábtér is nagyvonalú. Én 186 centiméteres magasságommal úgy ültem magam mögött, hogy térdem nem érintette az üléstámlát. Ráadásul nem is kényelmetlen a hátsó pad, kellőképpen magas az ülőfelület, és jó szögben állnak a támlák. Újabb meglepetés a szegmensben nagynak számító 510 literes csomagtartó, amely felárért elektromosan, akár láblendítéssel is nyitható.

Az Ateca a német iskolát követi, masszív, példásan összerakott autó, remekül áttekinthető és funkcionális belső térrel. A szép, Alcantara kárpitos ülések kemény tömésűek, és mindenféle testalkathoz megfelelnek, az ergonómia és a kezelhetőség példás. A kezelőszervek csoportokba rendezve állnak kézre, a kijelzők, mint például az akár 8 col képátlójú infotainment képernyő, könnyen leolvashatók. A műszerpult gusztusos és modern, ég és föld a korábbi kopár és kemény SEAT műszerfalakhoz képest. Öröm, hogy valóban minden kezelőszerv karnyújtásnyira van, s mindent ott találunk, ahol lennie kell.

Kép: Autóblog

SEAT Ateca 1,4 Eco TSI Xcellence Wave
Méretek (h., sz., m., ttáv): 4363/1841/1601/2638 mm Hengerűrtartalom: 1395 cm3 Teljesítmény: 110 kW/150 LE 5000–6000 ford./percnél Nyomaték: 250 Nm 1500–3500 ford./percnél Gyorsulás 0–100 km/órára: 8,5 mp Csúcssebesség: 201 km/óra Fogyasztás (vegyes): 5,3 l/100 km Üzemanyag: 50 liter Száraz tömeg: 1284 kg Csomagtér: 510/1604 liter Alapár: 7 648 170 forint Tesztautó ára: 8 723 511 forint
A tesztautó a legmagasabb felszereltségű volt, még tovább extrázva, benne voltak a legkorszerűbb vezetői asszisztensrendszerek és konnektivitási megoldások. Minden, ami egy prémium Volkswagen-terméknél is elérhető. A Volkswagen konszern új fejlesztésű, hengerlekapcsolásra is képes, 1,4 literes TSI turbómotorja hajtotta, amely tökéletesen megfelel a könnyű Ateca dinamikus és takarékos mozgatására. A négyhengeres rendkívül kulturált, hangját alapjáraton egyáltalán nem érzékelni, de zaja pörgetve is alig jut be az utastérbe. Remekül passzol a hatgangos kézi váltóhoz is. A fokozatok kiosztása ideális, 130-nál, hatodik fokozatban körülbelül 2800-at fordul a főtengely.

Az Ateca sofőrrel körülbelül 1360 kilogrammot nyom, a 150 lóerős benzinmotor így 8,5 másodperc alatt gyorsítja százra. Normál üzemmódban ezt nem hisszük el neki, sport beállításnál azonban fordul a kocka. Táltos módjára viszi az autót! Mi 7,5 literes fogyasztást mértünk, de odafigyelve, illetve javarészt országúton haladva 7 liter alá vihető az étvágya. Két henger azonnal leválasztódik a hajtásból, amint lelépünk a gázpedálról, illetve ha adott sebességgel haladunk, ami drámaian javíthatja az átlagot.

A SEAT Ateca a márka filozófiájának megfelelően élénk, kommunikatív, jól vezethető autó, 1,4-es motorral is élményt nyújt. Felfüggesztése feszes beállítású – rossz útra tévedve meg tudjuk számolni a keresztbordákat és fugákat –, de azért zavaró ütéseket nem kapunk a gerincünkre. Emellett remekül irányítható, pontos és gazdag visszajelzésekkel szolgál a kormánya, s ennek tetejébe még kiválóan fékez is.

A SEAT Ateca ár–érték arányával is vonzó, a megfelelő dinamikát nyújtó 1 literes háromhengeres motorral már 5,5 milliótól megvásárolható. Természetesen összkerékhajtással, DSG-váltóval és erős dízelmotorral is kínálják, de egy fronthajtású, kézi váltós, 1,4-es benzines verzió az átlagos felhasználónak tökéletesen megfelel.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo