Kia Soul EV: a lelkes környezetvédő

2016. január 17. vasárnap - 07:30 / Demcsák Gergely
  •    

Villanyautóval járni menő dolog, a Kia Soul EV-vel még inkább. A világ egyetlen, kompakt szabadidő-autóra épülő elektromos személyautója a felhasznált anyagait tekintve is környezetbarát. Kényelmes, gazdagon felszerelt, és jól használható hatótávolságú autó.

A Kia Soul EV formáját – szemben más villanyautókéval – nem érheti kritika, tekintve, hogy ugyanúgy néz ki, mint a normál modell. Alig hosszabb egy kisautónál, ellenben magas és széles, doboz formája könnyen megkedvelhető. A kocsi kéttónusú fényezésével, LED-es nappali világításával, egyedi kivitelű lámpáival és fehérre festett könnyűfém felnijeivel hívja fel magára a figyelmet. Világoskék-fehér fényezéssel kifejezetten jól néz ki, egyértelműen a villanyautó-mezőny legszimpatikusabb tagja.

Az utastér kellemes atmoszférájú, barátságos és tágas. A modellhez öt különböző környezetbarát anyagot fejlesztettek ki, így számos elasztomer szövetet és olajbázisú műanyagokat kiváltó, cellulóz alapú anyagokat. Az ajtók párnázása, az üléskárpitok és a padlószőnyegek egytől egyig bioforrásból származó anyagokból készültek, így a tapintásuk is más, de korántsem kellemetlen.

Kép: KIA

A műszerfal jól áttekinthető, informatív, de nem nevezhető unalmasnak, elég az oldalsó szellőzőkkel egybeépített hangszórókra pillantani. A sofőr elsődleges információforrása a központi OLED műszeregység, amely a legfontosabb paramétereket mutatja, mint a teljesítmény, a sebesség és a megtehető távolság. A középkonzolra került a 8 colos érintőképernyővel ellátott infotainment rendszer, amely minden tud, az MP3 és DAB funkciók mellett Bluetooth-on keresztül kezeli a mobiltelefonokat, s került bele navigáció, illetve tolatókamera is.

A Soul EV 414 centiméteres hossza ellenére kényelmes autó, a hátsó utasokat tágas váll- és lábtér várja. Egy 185 centiméter magas sofőr mögött jól elfér egy hasonlóan magas felnőtt, térde nem nyomul neki az üléstámlának. Az első ülések kényelmesek, és testalkattól függetlenül hamar belőhető az ideális vezetési pozíció. Az ergonómia kiváló, és minden irányban hatalmas a hely.

Hogyan csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat?
Hővisszanyerő zuhanytálca, energiatermelő lift, autóakkumulátorokról működtetett szerverek, mini vízerőmű, napelemes árnyékolás: számtalan praktikával csökkenthetik a vállalkozások a technológia segítségével az ökológiai lábnyomukat, ezekből gyűjtöttünk most néhányat csokorba.

A Soul EV-t pofonegyszerű vezetni. Az indítógomb megnyomása után életre kell a hajtáslánc, a váltókart D-be húzva old a kézifék, és indulhatunk is. Hagyományos értelemben vett váltó egyébként nincs is, a motor egyetlen áttételen keresztül közvetlenül a differenciálműbe hajt be. A 110 lóerős villanymotor nyomatéka már nulla fordulatszámtól 285 newtonméter, így a valóságosnál intenzívebb a gyorsulásérzet, a forgalom tempója különösebb megerőltetés nélkül tartható, s a kocsi autópályán sem jön zavarba.

A gyárilag megadott 212 kilométeres hatótáv teljesíthető, ám ehhez alakítanunk kell vezetési stílusunkon. Gázadásnál az Eco tartományban maradva, s a sebességet nem engedve 70 kilométer/óra fölé, elérhető a 200 vagy annál nagyobb hatótáv is. Az autót vegyes körülmények között használva 130-140 kilométer a megtehető távolság. A hatótáv egyébként különböző praktikákkal menet közben is növelhető. A motorfék például kifejezetten erős (a váltókart B-be húzva még inkább), emellett a szellőzőrendszer előre programozható, az utastér akár 30 perccel indulás előtt lehűthető vagy fel is melegíthető, az akku használata nélkül, amíg az autó a hálózatra kötve töltődik.

A töltési idő 220 voltos hálózatról 14 óra, tehát nagyjából 1400 forintból otthon „teletankoljuk” az autót. Benzinüzemű autónál ez 2 literes fogyasztással lenne egyenértékű.

A stílusos és kényelmes Kia Soul EV városi közlekedéshez és ingázáshoz a legtökéletesebb partner. Most már csak a gyorstöltő hálózat mielőbbi kiépítésén kellene fáradozni.

Adatok
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 4140, 1800, 1593, 2570 mm
  • Motor: állandó mágneses szinkronmotor
  • Teljesítmény: 81 kW/110 LE 2730–8000 ford./percnél
  • Nyomaték: 285 Nm 0–2730 ford./percnél Akkumulátor: lítium-ion polimer
  • Kapacitás: 27 kWh
  • Teljesítmény: 90 kW
  • Gyorsulás 0-100 km/órára: 11,2 mp
  • Végsebesség: 145 km/óra
  • Hatótáv: 212 km
  • Energiafogyasztás: 147 Wh/km
  • Saját tömeg: 1513 kg
  • Csomagtér: 281/891 liter
  • Alapár: 9 899 000 forint