Honda Jazz: a térzseni

2016. május 29. vasárnap - 12:01 / Demcsák Gergely
  •    

Térkihasználás tekintetében ma sincs jobb a Honda Jazznél: négy méternél rövidebb, mégis beválik családi autóként is. Tizenöt évvel ezelőtt kitalált koncepciója a harmadik generációs modellben végképp kiforrott, vonzóbb a forma, javított a minőség és fokozott a biztonság.

A Honda Jazz felépítése nem változott. Maradt az az egyterű, aminek megismertük, markáns vonalakkal megrajzolt karosszériája azonban karakteresebb lett. Igazodik a Honda új arculatához. Leginkább az orr-része jellegzetes, ahol a lámpa–hűtőrács egység szárnyat formáz, de a jármű sziluettje is tartogat meglepetéseket. Az első kerékjáratoktól induló övvonal és azt követő ablakvonal kifejezetten dinamikussá teszi az autót. Hátul a sokszögletű, kombinált lámpatestek és a rácsokkal kirakott lökhárító teremt mozgalmasságot. Az új Jazz jól néz ki, képtelen beleszürkülni a tömegbe, pláne narancsmetál fényezéssel.

A modell a Honda új kompakt autók számára fenntartott padlólemezére épül, így elődjénél nagyobb, könnyebb és merevebb lett. Hossza 95, tengelytávja 30 milliméterrel gyarapodott. Az első ülések alá helyezett üzemanyagtartály és a hátsó mágikus ülések eredményeként hatalmas és rugalmasan alakítható a belső tér. A helykihasználás tekintetében a Honda Jazznek ma sincs párja. Elöl és hátul is bőséges fej-, váll- és lábtér várja az utasokat.

Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance CVT

Honda Jazz 1,3 i-VTEC Elegance CVT

 

A hátsó ülések támlái 60/40 arányban oszthatók, egy mozdulattal, bármiféle előkészítés nélkül síkba dönthetők, de ha magas tárgyakat, például szobanövényt vinnénk, az ülőlapjaik fel is hajthatók, így padlótól plafonig kihasználhatóvá válik a hely. Emellett valószerűtlenül hosszú tárgyak is szállíthatók az autóban, ugyanis az első utasülés támlája is előredönthető.

Kia Soul EV: a lelkes környezetvédő
Villanyautóval járni menő dolog, a Kia Soul EV-vel még inkább. A világ egyetlen, kompakt szabadidő-autóra épülő elektromos személyautója a felhasznált anyagait tekintve is környezetbarát. Kényelmes, gazdagon felszerelt, és jól használható hatótávolságú autó.

A csomagtér szabályos alakú, 354 liter térfogatú, az ülések padlósíkba hajtásával 884 literre bővíthető, ami a szegmens legjobb értéke. Meglepően nagyok és ideális kialakításúak az ülések, testesebbek is kényelmesen elhelyezkedhetnek bennük. A székek ülőlapja hosszú, támlája széles, kiválóan megtámasztják a hát felső részét is, a nagyméretű fejtámla pedig teljesen a fej mögé tolható.

Remekül átgondolt autó a Jazz, magas műszerfala áttekinthető és lényegre törő, picit a vezető felé is fordul, vékony váltókonzolja pedig nem nyomja a térdet. A pult modern, a kezelőszervek zömét a kormánykerékre telepítették, a teljes középkonzol pedig érintős rendszerű. A járatlanoknak érdemes indulás előtt egy picit ismerkedniük az irányítással, a kormánykeréken elhelyezett gombokkal ugyanis a fő információs rendszer és a műszerpult fedélzeti számítógépe is vezérelhető. A 7 colos érintőképernyő kezelése az Y generációnak rutinfeladat, tapintással, nagyítással, simítással irányítható, mint egy okostelefon, de másoknak sem jelent fejtörőt. Az Android alapú berendezés mindent tud, egyebek mellett a világháló böngészésére, valósidejű hírek, internetes rádiók lejátszására is alkalmas.

IMG_0511

A Jazz harmadik nemzedéke erőforrások terén is újdonságot hoz: 1,3 literes i-VTEC benzinmotor mozgatja, amely 102 lóerős teljesítményt és 123 newtonméteres nyomatékot tud felmutatni. A korábbi ötfokozatú kézi váltó helyett ehhez a motorhoz már hatfokozatú váltó jár alapfelszereltségként, s aki sokat jár városban, rendelhet fokozatmentes CVT egységet is. Tesztautónkban is ilyen dolgozott. CVT váltóval a Jazz egy másodperccel lassabban gyorsul fel 100 kilométer/órára, általában kelletlenül indul meg zöld lámpánál, rugalmassága pedig szerény. Előzésnél elkel a padlógáz. Ennek ellenére a Jazz jól megy, és nagyon keveset fogyaszt, nekünk hajtva adódott 6,2 literes átlag. Az új Jazzt általában vezetni is jobb, rengeteget javítottak a minőségén, csökkentettek a zajszintjén, s futóművét, illetve kormányzását is átdolgozták, bár előbbi kissé sprőd, az úthibákat képtelen finoman kezelni.

Nincs még egy ennyire jól variálható és sokoldalú kisautó a piacon, mint a Honda Jazz. Bátran ajánlható családoknak, első autónak.

A legfontosabb adatok
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 3995/1694/1525/2530 mm
  • Hengerűrtartalom: 1318 cm3
  • Teljesítmény: 75 kW/102 LE 6000 ford./percnél
  • Nyomaték: 123 Nm 5000 ford./percnél
  • Gyorsulás 0–100 km/órára: 12,3 mp
  • Csúcssebesség: 182 km/óra
  • Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 5,5/4,5/4,9 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,2 l/100 km
  • Csomagtér: 354/1314 liter
  • Üzemanyag: 40 liter
  • Saját tömeg: 1132 kg
  • Alapár (Elegance CVT): 4 819 000 forint
  • Tesztautó ára: 5 168 000 forint