Űzzük el a fáradtságot!

2012. április 06. péntek - 11:01 / Sebők Orsolya
  •    

A folyamatos teljesítménykényszer, a stressz rengeteg energiát fogyaszt, a túlhajszoltság első jele pedig a kimerültség, amit a szokásos tavaszi fáradtság csak tetéz. A mindezzel járó ingerlékenység a munkahelyen és otthon is csak fokozza a rossz közérzetet. A hajtás és a mindennapi feszültség ellen nem mindig tehetünk, de a tavaszi levertség ellen méregtelenítéssel, sok vitaminnal és a jó levegőn végzett mozgással védekezhetünk. S így talán a feszültség is oldódik, a teljesítmény pedig javul.

 

Kép:PP archív
Kép:PP archív

Tél végén már alig várja mindenki a langyos napsugarakat, a madarak csicsergését, és hogy reggelente ne kelljen még egy pulóvert felvenni, ám a melegebb időjárásnak negatív hatása is van: a légnyomás változása következtében leesik a vérnyomás. Emiatt romlik a közérzet, gyengének, ingerlékenyebbnek, levertnek érezheti magát az ember. Ha pedig mindehhez még túlhajszoltság is járul, újabb tünetek jelentkezhetnek: nemritkán szorongás, alvászavar, égő szemek és étvágytalanság is társul a kora tavaszi hónapokhoz. (Az egészségünk az államnak is megéri.)

Hormonok és frontok

A tavaszi fáradtság mögött hormonális változások is vannak. Télen a kevés fény miatt a tobozmirigy több melatonin hormont termel, ami az alvásszükségletet szabályozza. A másik felelős az élénkítő szerotonin, amelynek termelését éppen a fény váltja ki. Utóbbinak lényeges szerepe van a szorongás csökkentésében, valamint a hangulat- és aktivitásszabályozásban. Addig viszont, míg be nem áll az egyensúly, és a szervezetben még a sötét hónapokban felhalmozott melatonin van túlsúlyban, megmarad a fáradtság érzése.

Az ereknek is alkalmazkodniuk kell a melegebb napokhoz: ilyenkor kitágulnak, ami szintén oka lehet az alacsonyabb vérnyomásnak. Ezen túl a szeszélyes frontok is megterhelhetik a szervezetet. Tavasz elején a légkörben gyakran keveredik a hideg és a meleg levegő, ami hatással van a vegetatív idegrendszerre. Főleg a melegfront okozhat fáradtságérzetet, levertséget, végeredményben a koncentráció csökkenését.

A testi-lelki egyensúly helyreállításában nagyon fontos szerepe van a levegő, a víz és a fény erejének. A megfelelő összetételű, úgynevezett tiszta levegő már évezredek óta a legjobb gyógymódok egyike mind a keleti, mind a nyugati kultúrákban – idézi dr. Forrai Judit kutatását a Semmelweis Figyelő oldalán Sándor Alexandra Valéria. Tavasszal érdemes minél több időt tölteni jó levegőn és fényben. A mozgás pedig, miközben a sejteket oxigénhez juttatja, abban is segít, hogy a szervezetünkben felhalmozódott méreg- és salakanyagok távozzanak.

Tavaszi kúrák

A tavaszi fáradtság legyőzésében ugyanis komoly szerepe van a méregtelenítésnek, nem véletlenül alakultak ki különböző kultúrákban a koplalásos időszakok. A megnövelt folyadékbevitel mellett tavasszal csökkenthető a húsok és zsíros ételek fogyasztása, helyüket a könnyű halételek, friss és nyers idényzöldségek vehetik át. A tisztítókúra eredményessége napfénnyel és sporttal fokozható.

Jótékony böjtölés

A mind gyorsabb életritmus, az egyre intenzívebb szellemi és fizikai leterheltség az érdeklődés középpontjába hozta a böjtöt, amely természetgyógyászati módszerré vált. A böjtölésnek ugyanis számos, élettanilag áldásos hatása van: segíti és felgyorsítja a betegséget kiváltó méreganyagok kiválasztását, a szervezetből való távozását, intenzíven pusztítja a baktériumokat, vírusokat, fokozza a sejtek ellenálló képességét. Gátolja a savas lerakódásokat, csökkenti a szövetek sótartalmát, a gyulladásveszélyt, nyugtatja a vegetatív idegrendszert. Eredményeként a szervezetben lévő fölösleges zsír, cukor, fehérje lebomlik és kiürül, fokozódik a szövetek rugalmassága, megszépül a bőr, javul a közérzet, nő az erőnlét, s a szervezetben lelassulnak az öregedés folyamatai. Egy-két napos lé- vagy gyümölcsböjtöt bárki beiktathat akár havonta is, hosszabb idejű, tíznapos–kéthetes kúrára viszont csak makkegészségeseknek szabad vállalkozniuk. A böjt legfőbb kellékei a zöldségek, gyümölcsök (alma, ananász, cseresznye, megy, eper, dinnye, kivi, őszibarack, málna, szilva, szőlő), gyümölcslevek, csírák (árpa-, bab-, búza-, köles-, len-, hajdina-, csicseriborsó-, napraforgó-, rizs-, szója-, lucerna-, zab- és zsázsacsíra), magvak (lenmag, szezámmag, dió, mandula), gyógyteák (ánizs, citromfű, csalán, édeskömény, fagyöngy, gyermekláncfű, vérehulló fecskefű, csipkebogyó, cickafark, korpafű, macskagyökér, máriatövis) és gyümölcsteák, tejsavó, natúr joghurtok, méz, szénsavmentes ásványvizek, sovány halak, szárnyasok, teljes kiőrlésű lisztből, korpából, rozsból készült kenyér, hidegen sajtolt növényi olaj.

A tavasszal is könnyen – ha másképp nem, mélyhűtve – hozzáférhető zöldségek, gyümölcsök közül:
■ az alma magas rostanyag-tartalma miatt hatékonyan méregtelenít, a benne lévő pektin pedig megakadályozza a fehérjék lebomlását a bélcsatornában,
■ a cékla a legkiválóbb méregtelenítő, ásványianyag-tartalma átmossa a májat és a vesét,
■ a káposzta tisztítja a bél nyálkahártyáját,
■ a spenót is tisztító hatású, megszünteti a székrekedést, segít regenerálni az emésztőtraktus nyálkahártyáját,
■ sárgarépa magas béta-karotin-tartalma miatt kiváló antioxidáns, segíti az emésztést, tisztítja a bőrt, javítja a látást,
■ az uborka természetes vízhajtó hatású méregtelenítő,
■ a zeller erősen lúgos kémhatása révén a legintenzívebb sejtszövet-méregtelenítő.
(Forrás: Konyha & Fürdő magazin)

Szakemberek a vitamin- és ásványi anyagok pótlását is javasolják. Ilyenkor érdemes fokozottan odafigyelni a szervezet vas-, magnézium- és D-vitamin-szintjére. Az agy és az idegrendszer megfelelő működésében szerepe van még a tiaminnak, a niacinnak, a B6-, B12-vitaminoknak, a réznek, a jódnak, a mangánnak, a kénnek és a cinknek. A banán, a sárgadinnye és a csokoládé pedig állítólag segít az élénkítő szerotonin hormonok mielőbbi felhalmozásában. Néhány gyógynövény is segítségül hívható a tavaszi rosszkedv elűzéséhez. Két-három hétig érdemes gyógyteával kezdeni a napot. Ajánlatos vértisztító, epe- és májműködést serkentő, vízhajtó hatású keveréket választani. Ilyen például a borsmenta, a bodzavirág, a csalánlevél és a gyermekláncfű leveléből készült keverék. A citromfű kedélyjavító hatású. Aki este lefekvés előtt megiszik egy pohár citromfűteát, nyugodtabban alszik. A csipkebogyó C-vitamin-tartalma miatt hatékony regeneráló, a hárslevélből készült tea pedig oldja a stresszes állapotot, enyhíti a feszültséget. Amúgy a hárslevél a magas vérnyomás kordában tartásában is segít.

A Távol-Keleten különleges csodanövényként tisztelik a ginzenget. A növény gyökeréből készült tea vagy kapszula a mellékvesékre fejti ki jótékony hatását. Remek feszültségoldó, szellemileg és fizikailag is, megszünteti a fáradtságot, növeli a szellemi és fizikai teljesítőképességet. Szakemberek kúraszerűen, legfeljebb két hónapig ajánlják a ginzeng fogyasztását. Közben az egyéb serkentőkből – tea vagy kávé – kevesebb is elég. A méregtelenítés mellett a szervezet lúgosítása is segít a vitalizálásban. Számos lúgos ásványvíz kapható, és vannak zöldségek is, amelyek kifejezetten lúgos kémhatásúak.

Ilyenkor több a konfliktus

A körültekintő táplálkozás mellett a mindennapi rutinnal is segíthet az ember a szervezetnek, hogy mielőbb leküzdje a fáradtságérzetet. A reggeli skótzuhany – a meleg és hideg víz váltakozása – is élénkíti a vérkeringést, fokozza a szervezet tűrőképességét. A „klasszikus" váltózuhany 2-15 percig tart, mindig meleg, 35-40 Celsius-fok közötti erős vízsugárral kezdődik, és hideg, 16-18 fokos vízsugárral kell befejezni.

Jótékony hatású a mindennapi, a szabadban eltöltött legalább fél óra, lehetőleg akkor, amikor süt a nap. Akár munkába menet is beiktathatjuk a sétát, hogy a természet pozitív tavaszi energiáit kihasználjuk, és jókedvűen érkezzünk. A fáradékony, „ballábbal kelős" időszakban ugyanis a toleranciaküszöb is lejjebb kerül, a szellemi teljesítőképesség visszaesik, amitől ingerlékenyebb lehet a beosztott és a főnök is. Ilyenkor kevesebb is elég ahhoz, hogy konfliktushelyzet alakuljon ki. A munkahelyi stressz könnyen nyomot hagy az otthoni kapcsolatokon is, de az állítás fordítva is igaz. A házi konfliktusok is visszakerülnek a munkahelyre, ami rontja a munkavégzés hatékonyságát, csökkenti a teljesítményt. Éppen ezért a sikeres konfliktuskezelés a testi-lelki fáradtság időszakában nagyon fontos lehet.