Üzleti vezetők életstílusa és médiaszokásai

A 179 000 üzleti döntéshozó a lakosság mindössze 2,2 százalékát teszi ki, pozíciójából fakadóan azonban a magyarországi beszerzések/vásárlások legalább 40 százaléka fölött rendelkezik. Ennek a szűk társadalmi rétegnek a médiafogyasztását ismerteti az „Üzleti Döntéshozók Médiaanalízise (ÜDMA)” címmel megjelent új tanulmány, amely a GfK Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos 2003 őszén végzett kutatásán alapszik.

Az üzleti döntéshozók 179 ezer főnyi köréből a legtöbbek által olvasott öt újság sorrendben a következő: HVG, Népszabadság, Lakáskultúra, Szép Házak, Színes RTV. A legtöbbek által naponta nézett öt tévécsatorna sorrendje: RTL Klub, MTV, TV2, Spektrum és Duna tévé. A nézés gyakorisága szempontjából a Hír TV az ötödik, megelőzve a Dunát. Az üzleti döntéshozók által naponta hallgatott rádióadók ranglistáját a Sláger vezeti, megelőzve a Kossuth és Danubius kettősét, majd a helyi rádiók következnek.

Az előző, 2000-ben végzett kutatáshoz képest változatlanul 70 százalékban férfiak, és csak 30 százalékban nők az üzleti döntéshozók. Életkor szerint sem módosultak az arányok. Az üzleti döntéshozók háromnegyede idősebb 40 évesnél, és csak egynegyedük fiatalabb. Hasonló többséget képviselnek a diplomások, mivel az üzleti döntéshozók egynegyede rendelkezik érettségivel vagy még alacsonyabb végzettséggel. Ugyanakkor a felnőtt lakosság mindössze 10 százaléka diplomás. A Budapest-vidék arány az összes magyar felnőttnél 19-81 százalék. Az üzleti döntéshozók közül azonban 37 százalék lakik a fővárosban, és csak 63 vidéken. Lakóhely szerint a megyeszékhelyek is felülreprezentáltak, míg a többi város, de különösen a községek alulreprezentáltak. A vizsgált szempontok közül egyedül a lakáskörülmények változtak. Érzékelhetően nőtt a saját lakásban lakók aránya, a saját ház rovására.

Az üzleti döntéshozók 82 százaléka rendelkezik Internet-hozzáféréssel, ami az országos átlag több mint háromszorosa. Itt a növekedés 19 százalékpont az előző, három évvel ezelőtti felméréshez viszonyítva. A legnagyobb mértékű emelkedést az otthoni hozzáférésnél regisztrálták: amíg ugyanis 2000-ben az üzleti döntéshozók 25 százaléka fért hozzá az Internethez otthon, addig tavaly ősszel 51 százalék. A munkahelyi mutató pedig már 73 százaléknál tart. Az Internet-használat céljai közül kiemelkedik a munkavégzés, általános információk beszerzése és a levelezés (e-mail). Számottevő az online újságolvasás és a magáncélú keresés is.

Figyelemre méltó, hogy különösen csökkent a külföldi üzleti útra gyakran indulók aránya, de a belföldi utazások is visszaestek. Külföldre a döntéshozók 13, belföldre pedig 24 százaléka utazik gyakran. Repülővel szintén kevesebben mennek üzleti útra, mint három évvel korábban. Az üzleti ebédek a korábbinál kisebb kört érintenek. Kisebb-nagyobb gyakorisággal most a döntéshozók egyharmada vesz részt üzleti ebéden, szemben az előző felmérés 39 százalékos mutatójával. Negatív a trend a céges bankkártyánál is, amivel a döntéshozók 7 százaléka rendelkezik jelenleg. Nőtt viszont az egyedül céges autót használók aránya, 35-ről 38 százalékra.

A személyes fogyasztással kapcsolatban megállapítható, hogy minden tartós fogyasztási cikkből javult a döntéshozók háztartásainak ellátottsága. Ebben a körben a DVD-vel rendelkező háztartások aránya megötszöröződött három év alatt, és most eléri a 40 százalékot, szemben az országos átlag 9 százalékával. Még nagyobb a különbség a mosogatógépnél. Amíg az összes magyar háztartás mindössze 4 százaléka használja ezt a modern készüléket, addig az üzleti döntéshozók körében az arány 36 százalék. A házimozi három éve még nem is szerepelt a kérdések között, most pedig már 16 százalékos az ellátottság foka. Videomagnóval a döntéshozók háztartásainak 92 százaléka rendelkezik, szemben az országos 52 százalékos átlaggal. Minden negyedik üzleti döntéshozó háztartásában található tenisz felszerelés, de nem sokkal kisebb a sífelszerelések aránya sem. Ha a trendeket nézzük, akkor csökkent a sportot űzők aránya. Kisebb-nagyobb gyakorisággal a döntéshozók 55 százaléka sportol valamit, a maradék 45 százalék viszont egyáltalán semmit.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo