Pénzt szeretnénk, de tusfürdőt kapunk

A készpénz az az ajándék, amelynek a legtöbben örülnének karácsonyra, de a többség várhatóan szépségápolási terméket kap majd – derül ki a CIB Bank kutatásából. Ugyanakkor a felmérés eredménye szerint egyértelműen a családi együttlét a legfontosabb értéke az ünnepnek, amelyre a válaszadók nagyobb része időben elkezdi a készülődést.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pexels

Ma már a boríték sem sértő ajándék, a magyarok – főleg a fiatalok – leginkább készpénznek örülnének karácsonyi ajándékként – derül ki abból a reprezentatív felmérésből, amelyet az NRC készített a CIB Bank megbízásából. A kutatás eredménye szerint a top három leginkább vágyott ajándék a készpénz (25 százalék), a kézzel készített személyes ajándék (18 százalék) és az élményajándék – legyen szó például utazásról vagy koncertjegyről (17 százalék). Népszerűek még a könyvek, CD-k, DVD-k, ruházati cikkek és az okostelefonok is, amelyek 13 és 16 százalék közötti eredményt értek el, a számítógép, laptop, illetve az óra és ékszer pedig a válaszadók 10 százalékánál került a három leginkább vágyott ajándék közé.

Hitel karácsonyra? Csak óvatosan
Akár négy–tíz százalékpontnyi különbség is lehet a különböző piaci szereplők termékei közt a ma elérhető legolcsóbb és legdrágább karácsonyi fogyasztási hitelek költségeit illetően az MNB adatai szerint. A pénzügyi intézmények akció nélkül is jóval a törvényi plafon alatti THM-mel kínálják kölcsöneiket, a hitelkártyánál ugyanakkor a mutató közelíti a maximumot.
Nem biztos azonban, hogy mindenki megkapja majd az áhított ajándékot, az adni tervezett ajándéktárgyak összetétele ugyanis némileg eltér a vágyottaktól: ezek esetében a legtöbb válaszadónál a szépségápolási cikkek szerepelnek a hármas listán, 22 százalékos aránnyal – feltehetően azért, mert a többség úgy véli, hogy nehéz egy ilyen ajándékkal melléfogni. A kézzel készített tárgyakra vágyók vágya teljesülhet a legnagyobb valószínűséggel, ugyanis 13 százalék tervezi ilyennel meglepni szeretteit. Emellett sokan – 10 és 18 százalék közötti aránnyal – ruhaneműt, könyvet, CD-t, DVD-t vagy játékot ajándékoznak karácsonykor, készpénzt mindössze 8 százalék, élményajándékot pedig 6 százalék tervez adni.

Otthon ünnepel a többség

A karácsony legfontosabb része viszont egyértelműen a családi együttlét. A válaszadók négyötöde úgy véli, hogy ez az igazán jó karácsony feltétele, így az ünnepek idén is ennek megfelelően telnek majd. A karácsonyt a felnőtt lakosság közel kilenctizede otthon (is) tölti, pihenéssel és készülődéssel, de viszonylag sokan látogatják meg távolabbi rokonaikat ezekben a napokban: a válaszadók 37 százaléka nyilatkozott így. A családnak idén is fontos szerep jut: a magyarok 54 százaléka szűk családi körben – házastársával, gyermekével – képzeli el a Szentestét, de tízből négyen távolabbi hozzátartozójuk társaságát (is) élvezhetik, egyedül mindössze a válaszadók 7 százaléka marad december 24-én.

Ragaszkodik a magyar lakosság a hagyományos ünnepi képhez is: tízből hatan állítják, nincs igazi karácsony karácsonyfa nélkül, a megkérdezettek 44 százaléka szerint pedig a fehér karácsony az igazi. A válaszadók 29 százaléka szerint a megszokott karácsonyi menü is kell, amelynek idén a bejgli lesz a főszereplője – minden második (55 százaléknyi) válaszadó tervezi, hogy ez a karácsonyi finomság is az ünnepi asztalra kerül.

A kenyérpirító is menő, de a mobil a sláger karácsonykor
Kenyérpirító, vasaló, porszívó, mikró vagy egyéb háztartási kisgép beszerzését majdnem minden ötödik ember tervezi idén karácsonykor, de a sláger még mindig a mobiltelefon. Utóbbi minden harmadik magyar háztartásban kerül majd a karácsonyfa alá. A magyarok fele 25 ezer forintot költ majd ajándékokra, de akad olyan megye is, ahol a 100 ezer forintot is meghaladhatja ez az összeg. Az áruhitelen kívül a személyi hiteleket meglepően kevesen választják ilyenkor, a magyarok nagy többsége saját megtakarításából állja a karácsonyi meglepetések költségeit.
Átlagosan negyvenezer forint jut a kiadásokra

A kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság fele 25 ezer forintnál kevesebbet költ el a karácsonyi ünnepkörhöz kapcsolódóan, míg további 24 százalék 25 ezer és 50 ezer forint között áldoz erre a célra. 75 ezer forint felett ugyanakkor már csak a magyarok 13 százaléka költ a karácsonyi ünnep kapcsán, így átlagban nem egészen 40 ezer forintot tesz ki a válaszok alapján kalkulált átlagos költség. Az ajándékok vásárlásánál a legtöbb vásárló hipermarketeket is felkeres – 77 százalékuk nyilatkozott így –, de bevásárlóközpontok üzleteiben (67 százalék), diszkontáruházban (54 százalék), karácsonyi vásárban (50 százalék) és interneten keresztül (49 százalék) is sokan tervezik az ajándékok beszerzését.

Időben igyekszünk felkészülni

A kutatás eredményeinek tanúsága szerint a magyar lakosság többsége időben elkezdi az ünnepi készülődést. A válaszadók 41 százaléka már december előtt hozzálát a karácsonyhoz kapcsolódó teendőihez, és csak 11 százalékuk mondta azt, hogy az utolsó napokig halogatja a felkészülést: igaz, 16 százalék viszont azt állította, hogy egyáltalán nem is készül a karácsonyra.

Ami a felmerülő költségek forrásait illeti: a válaszadók háromnegyede az aktuális havi jövedelmét is igénybe veszi karácsony előtt, ám 22 százalék a félretett pénzéből is gazdálkodik. A hitelt ugyanakkor csak a megkérdezettek négy százaléka említette meg a források között – ők jellemzően hitelkártyájukat vagy folyószámla-hitelkeretüket veszik igénybe a karácsonyi vásárláskor, átlagosan 25 ezer forint értékben. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a magyar lakosság 20 százaléka kifejezetten a karácsonyi ünnepre is szokott takarékoskodni, és ezeknek a válaszadóknak túlnyomó többsége – 85 százaléka – már legkésőbb októberben félretesz erre a célra.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo