Péntek 13: tényleg rossz az üzletnek

Ha 13-a péntekre esik, szerte a világban szerencsétlen napnak tartják és bizony az üzleti életben nem is alaptalanul. Minden alkalommal mikor így jön ki a naptárban, több százmillió dolláros veszteség éri a cégeket a babonás emberek hiszékenysége miatt.

Néhány évvel ezelőtt 2012. január 13-án, pénteken a Costa Concordia utasszállító zátonyra futott az olasz partok közelében. A hajókatasztrófának 32 halálos (köztük egy magyar) áldozata volt. Ugyanabban az évben júliusban csalódást keltő adatok jelentek meg a kínai gazdasági növekedésről, szintén péntek 13-án, a mélybe küldve a globális indexeket. 1989-ben október 13-án hiúsult meg az United Airlines tulajdonrészének 6,8 milliárd dolláros értékű eladása, a mélybe küldve a Dow Jones és az S&P 500 indexeket, amik éppen csak néhány nappal azelőtt emelkedtek történelmi magasságokba.

Kép: Pixabay

Ezek az események csak megerősítik azt a jelenséget, amelyet paraszkavedekatriafóbiának neveznek, azaz a félelmet a péntek 13-ától. (Nem összekeverendő a triszkaidekafóbiával, ami a tizenhármas számtól való félelemre utal. ) Kevés babona vált ennyire részévé a globális kultúrának, mint a félelem ettől a naptól – ez pedig az üzleti életben is érezteti hatását. A Powwownow brit üzleti telekommunikációs szolgáltató felmérése szerint az emberek negyede hisz abban, hogy ez a nap szerencsétlen. 10 százalékuk nem hajlandó ezen a napon vonatra ülni, 11 százalékuk nem hajlandó 13-as számú hotelszobában lakni, és 16 százalék ezen a napon nem ül repülőgépre – annak ellenére, hogy egy 2014-es felmérés szerint ezen a napon a legolcsóbbak a repülőjegyek, átlagosan 22 százalékkal alacsonyabbak, mint bármely másikon.

Ezek a tévhitek hátráltathatnak abban, hogy gazdaggá váljunk
A tévhitek és az ezekből kialakuló hibás beidegződések, megszokások, viselkedési habitusok gyakran nagy szerepet játszanak abban, hogyan bánunk a pénzzel, a munka és üzleti lehetőségekkel. Néhány jó tanács ahhoz, hogyan bánjunk a pénzünkkel és az időnkkel, hogy gyorsabban növelhessünk vagyonunk.
Nem mintha az utakon biztonságosabb lenne: a British Medical Journal c. szaklapban megjelent kutatás szerint bármely véletlenszerűen kiválasztott brit régióban a péntek 13-ára eső balesetek száma 52 százalékkal magasabb, mint az egy héttel korábbi pénteken. Az amerikaiak negyede nem venne ezen a napon ingatlant, (igaz,37 százalékuk más napon sem költözne olyan házba, amely 13-as számú az utcában).  A fogyasztás visszaesése miatt ezen a napon mintegy 900 millió és 1,2 milliárd dollárnyi veszteség éri a kiskereskedelemben és szolgáltatásban tevékenykedő cégeket világszerte – állítja az Észak-Karolina-i Stressz- és fóbiakezelési Központ felmérése.

Habár megmosolyoghatjuk a babonát, az emberek jelentős része az üzleti életben is komoly döntéseket is hajlamos alárendelni a hiedelmeinek – és ennek akár forintosítható hatásai is vannak. Több sikeres marketingkampány is alapult a nyugati világban szerencsésnek tartott 7-es számra. Ezzel szemben péntek 13-án sok pénzt képesek elveszteni az emberek, ha nem is tudatosan, akár azzal, hogy inkább nem hoznak aznap döntéseket. A közismerten babonás kínaiak körében is végeztek kutatásokat: teniszlabdákat árultak 8-as és 10-es csomagolásban. Mivel a 8-as számot a gazdagsággal asszociálják a kínaiak, inkább másfélszeres áron megvették a 8-as csomagot, mint hogy többet vettek volna jóval olcsóbban. (Igaz nekik az asztrológiai évüknek megfelelő állattal is bármit el lehet adni.)

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo