Ombudsmani fricska a fővárosnak

2008. december 12. péntek - 17:21 / PP/MTI
  •    

"BKV sztrájk esetén a fővárosi önkormányzatnak mindent meg kell tennie, hogy az embereket megfelelően tájékoztassa a szolgáltatás elmaradásáról" - jelentette ki Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa. A budapesti vezetés szerint nekik nincs tájékoztatási kötelezettségük.

Az ombudsman szerint több ponton szükséges a sztrájkjog fogalmainak módosítása, meg kell határozni az elégséges szolgáltatás fogalmát, a közszolgáltatói sztrájkkal kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségeket és a tájékoztatás elmaradása esetén alkalmazható szankciók lehetőségét is. “Azért van leginkább szükség a fogalmak pontosítására, mert az állampolgárok alapvető jogai sérülnek egy közszolgáltatói sztrájkkal, a munkabeszüntetéssel érintett felek pedig nem tudnak megállapodni a még elégséges szolgáltatás mértékéről” – jelentette ki Szabó Máté. Az állampolgári jogok biztosa hivatalból indított vizsgálatot a tájékoztatási kötelezettségről, és tájékoztatást kért több nagy közszolgáltatótól, a MÁV-tól, a BKV-tól, valamint a megrendelőktől, a közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztertől és Budapest főpolgármesterétől.

A cégek arról tájékoztatták Szabó Mátét, hogy a maguk által kialakított eljárási rend szerint tesznek eleget a tájékoztatási kötelezettségnek, a főváros vezetői pedig közölték, hogy az önkormányzatnak nincsen tájékoztatási kötelezettsége. A biztos ezzel szemben azt állapította meg, hogy a tömegközlekedés biztosítása az önkormányzat feladata még sztrájk idején is. Ha a munkabeszüntetésben érintett felek nem tudnak megállapodni a még elégséges szolgáltatás mértékéről, akkor az önkormányzatnak mindent meg kell tennie, hogy az embereket megfelelően tájékoztassa a szolgáltatás elmaradásáról, a kiesett szolgáltatást pótló intézkedésekről.

Az alapszolgáltatás jár, ha nem, akkor kártérítés

A vizsgálatban az elégséges szolgáltatással kapcsolatban az ombudsman azt állapította meg, hogy a közszolgáltatások alapvető, elemi és tömeges szükségleteket elégítenek ki, ennek kimaradása jelentős hátránnyal jár, ezért a szolgáltatást ellátó szerv kötelezettsége az igénybe vevők megfelelő, de legalább elégséges szintű kiszolgálása. Álláspontja szerint a jogszabályi rendelkezésekre vezethető vissza, hogy nem érdekük a feleknek a megállapodás, ezért a problémát rendező jogalkotást sürgetett. Szabó szerint az állam és az önkormányzat feladata az is, hogy megfelelő jogalkotással gondoskodjon az állampolgárok kárának megtérítéséről abban az esetben, ha a közszolgáltatás az elégséges szinten nem biztosítható.

A jelentés rámutat arra, hogy a jogbiztonság követelménye és a tisztességes eljáráshoz való jog is sérül, ha sztrájk esetén a közszolgáltató indokolatlanul szűk körre korlátozza helytállási, kártalanítási kötelezettségét. Mint elmondta: a bíróság csak akkor ítél meg kártérítést az állampolgároknak, ha a sztrájk jogellenességét a bíróság megállapította, erre azonban ritkán kerül sor.

Szabó Máté szerint a sztrájk bejelentését időben is meg lehetne határozni; mint mondta, most nincs meghatározva, hogy a milyen hosszúságú vita után válik jogossá a sztrájk. Ha ezt az időhatárt meghatároznák, akkor az állampolgárok jobban fel tudnának készülni a sztrájk hatásaira.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor