Növekedett a cégek együttműködési hajlandósága

2013. augusztus 15. csütörtök - 15:10 / piacesprofit.hu
  •    

Egyre többen fordulnak a Budapesti Békéltető Testülethez (BBT), ami az alternatív fogyasztóvédelmi vitarendezési fórum ismertségének növekedését jelzi.

Baranovszky György elnök a szerdán, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján elmondta, hogy 2013 első félévében a fogyasztók 1733 kérelmet nyújtottak be, 22 százalékkal többet, mint 2012 második félévében. A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) mellett működő testület idei első féléves tevékenységét értékelve Baranovszky György kiemelte, hogy az ügyek között továbbra is a kereskedelem, az egyéb szolgáltatás, a közüzemi szolgáltatás, pénzügyi és biztosítási terület, az építőipar és az utazási szerződések szerepelnek nagy arányban.

A sajtótájékoztatón a BTT elnöke elmondta, hogy a fogyasztói törvény legutóbbi módosítását követően fogyasztóként a vállalkozások, társasházak, egyházak és társadalmi szervezetek is növekvő számban fordulnak hozzájuk (a vállalkozásoknak erre 2012 nyara óta van lehetőségük), esetükben is a magánszemélyekhez hasonló problémákkal találkoznak.
Tanácsért az első fél évben 2400 konkrét ügyben fordultak a testülethez, és örvendetes, hogy már vásárlás előtt is kikérik a szakemberek véleményét a fogyasztók. A tanácsadás időpontját a hétköznapi igényekhez alakították, bízva abban, hogy ezzel még hatékonyabb lesz a fogyasztóvédelem Magyarországon – emelte ki Baranovszky György.

Sok panasz érkezik a fogyasztói csoportokra, amelyek szervezését tiltja ugyan a törvény, de a szervezők azzal érvelnek, hogy nem újakat hoznak létre, hanem a régiekbe léptetnek be új tagokat, így újabb jogszabályi rendezés nélkül nem oldódik meg ez a probléma.

Az első fél év kedvező tapasztalatai között említette az elnök, hogy növekedett a cégek együttműködési hajlandósága. Az Európai Unió alternatív vitarendezéséről szóló irányelve is az együttműködés ösztönzését várja a tagállamoktól.

Baranovszky György szerint a magyar fogyasztóvédelmi törvényben a békéltető testületekkel való személyes együttműködési kötelezettséget kellene előírni, hiszen a személyes megjelenés esetén nagyobb esély van a megegyezésre. Szabályozni kellene azt is, hogy a fogyasztó dönthesse el, melyik békéltető testülethez fordul vitájával. Jelenleg a lakóhely, illetve a szerződés teljesítésének a helye a mérvadó.

A testület elnöke kitért arra, hogy továbbra is tipikus a cipőkkel, a mobiltelefonokkal, közüzemi számlákkal kapcsolatos panasz. Szeretnék elérni, hogy a békéltető testületek ajánlást tegyenek tipikus eseteknél. Ilyen lehetne például, hogy át kellene gondolni konkrét kritériumok mentén, hogy ki, mikor és milyen szakértői véleményt adhat például a cipő termékhez.

Az utazásokkal kapcsolatban új tendencia, hogy egyre inkább az online piac dominál, noha – hívta fel a figyelmet Baranovszky György – saját szervezésben kevesebb a fogyasztói jog, például elállás esetén, mint csoportos igénybevételénél. Baranovszky György a Budapesti Békéltető Testület szakmai munkájának elismeréseként értékelte, hogy az idén az első fél évben nem indult polgári peres eljárás az ajánlásaikkal szemben, az esetek háromnegyed részében az ajánlást önkéntesen teljesítik az érintettek.

Feliratkozom a(z) Jogi kisokos téma cikkértesítőjére. A megjelenő új cikkekről tájékoztatást kérek

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor