"Nem a pénz a lényeg, hanem, hogy mekkora része hasznosul"

Bár ma a következő hét év büdzséjénél égetőbb problémának látszik az unió következő hét hónapjának finanszírozása, a 2014-2020-as költségvetés elfogadása nem csúszhat. A vita most kezdődik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Manapság az unió minden területen keresi az „európai" megoldást, amely kevésbé függ az egyes tagországok hozzájárulásától. Ez történik az eladósodott államok mentőcsomagjai esetében, ha megszületik az Stabilizációs Pénzügyi Alap 2013-ban, és ebbe az irányba mutat a következő pénzügyi időszak költségvetésének szellemisége is: az unió európai adókból páneurópai programokat finanszírozna, akár európai kötvények révén. A változás nem váratlan, hiszen a 2007-2013-as költségvetés elfogadásának egyik kitétele volt, hogy a bizottság megreformálja mind a bevételi, mind a kiadási oldalt. José Manuel Barroso, a bizottság elnöke szerint az unió történetében először az uniót valóban egységes egészként kezelő, „integrációs" büdzsé született, a pénzügyi programozásért és a költségvetésért felelős biztos, Janusz Lewandowski pedig úgy fogalmazott: kiadási oldalon evolúciós, a bevételek szerkezetében revolúciós a változás.

Mai ráfordítás, holnapi növekedés

Az uniós költségvetés tárgyalása évek óta heves tagállami reakciókat vált ki. Három vitás pont van: a büdzsé nagysága, az egyes országok hozzájárulásának mértéke, és az, hogy melyik nemzet nyer, és melyik veszít. Most, amikor a tagállamok többsége hatalmas adóssággal és megszorítási kényszerrel küzd, különösen érzékeny mindhárom felvetés.

Barroso a javaslat benyújtásakor azzal érvelt, hogy a relatíve kis büdzsé okos elköltésével jelentős hatásokat érhet el Európa. Szerinte az új támogatási struktúra egyik legfontosabb hozama, hogy minden egyes elköltött euró több célt szolgál: erősíti a kohéziót, növeli az energiahatékonyságot, harcol a klímaváltozás ellen, és támogatja a szociális célokat is, az agráriumnak juttatott pénzekből pedig nyer a zöldgazdaság.

- Nem az a lényeg, hogy mekkora forrás áll rendelkezésre, hanem az, hogy végül annak mekkora része hasznosul - érvelt a bizottság elnöke, aki szerint akár 5-10 százalékkal is emelkedhet az uniós társfinanszírozási ráta azokban az államokban, amelyek a költségvetési konszolidáció miatt egyébként nem lennének képesek lehívni a pénzeket. Lewandowski szerint a költségvetés intelligens átcsoportosítása új prioritásokat tett finanszírozhatóvá. A programok egyszerűsítésével és a források felhasználására vonatkozó kibővített feltételrendszer bevezetésével pedig valamennyi szakpolitikát korszerűsítették.

A javaslat a pénzügyi kötelezettségvállalás szintjén a 2014 és 2020 közötti időszak átlagában a tagországok nemzeti összjövedelmének (GNI) 1,05 százalékával számol, ami hét évre összegszerűen 1025 milliárd eurót jelent. A tényleges kifizetések a GNI 1 százalékát 972,2 milliárd eurót érik el.

Összehangolt nemzeti és uniós célok

Az uniós eurók legnagyobb hányada az emberek munkához jutását támogatja, és segíti a növekedést az országok közötti együttműködések ösztönzésével, valamint az uniós és nemzeti erőfeszítések összehangolása révén. Barroso szerint a kontinens országaiban most szigorra van szükség, miközben növekedni kell. Ehhez a nemzetállami invesztíciókat európai szintű befektetésekkel kell kiegészíteni, így a javaslat szerint az uniós támogatások 70 százaléka a jövőben nem nemzeti szintű, hanem páneurópai fejlesztéseket segít. Létrejön az európai összekapcsolódási alap (Connecting Europe Facility), amely az energia, a közlekedés és az információtechnológia (IKT) területén támogatja a ma hiányzó határokon átnyúló együttműködések kiépülését. A 40 milliárd euróból plusz a Kohéziós Alapból átcsoportosított 10 milliárdból gazdálkodó alap kontinens szerte fokozni fogja az összekapcsolhatóságot, ami a belső piac könnyebb elérhetőségéhez és bizonyos gazdasági „szigetek" elkülönülésének felszámolásához vezet.

- Innovatív finanszírozási eszközökkel felgyorsíthatjuk a források előteremtését, és megnövelhetjük az összegüket ahhoz képest, mint ha csupán közfinanszírozási eszközök állnának a rendelkezésünkre. A megvalósítás érdekében a bizottság támogatni fogja az uniós projektkötvények használatát is nagyobb, határokon átívelő infrastrukturális beruházások esetén, amelyek közép-, illetve hosszú távon rentábilisak - hangsúlyozta a bizottság elnöke.

A Magyarország számára legfontosabb, a gazdasági, szociális és területi kohéziót támogató keretben 376 milliárd euró szerepel a következő hétéves tervezési időszakra. Újdonság, hogy csak az Európa 2020 stratégiához szorosan kapcsolódó projektek kapnak támogatást. Ez garantálja az uniós pénzek eredményes elköltését, érvelt a bizottság. A tervezet szerint a tortából nagyobb szelet jut az új tagállamoknak, amelyek a jelenlegi 51 százalék helyett a források 55 százalékára számíthatnak. Bár az „átmeneti régiók" kategória létrehozása - ahol az egy főre jutó GDP az uniós átlag 75-90 százaléka - a szegényebb országok felzárkózását szolgálja, a magyarországi régiók támogatása nem változik, néhány keletnémet tartomány viszont jól jár.

Nyertesek és vesztesek
Jelenleg az EU büdzséjének 70 százalékát Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország és Anglia adja. Bár ezek az országok sokat is kapnak az uniós pénzekből – a legnagyobb összeg Franciaországnak jut a farmtámogatások révén – Németország 2009-ben például közel 9 milliárd euróval adott többet, mint amennyit kapott. A nettó befizetők tábora tizenegy tagot számlál. Az egy főre eső egyenleg tekintetében a dánok állnak a sor végén, a luxemburgiak a legelején, utóbbiak több mint 2000 eurót profitáltak fejenként 2009-ben az EU költségvetéséből. Luxemburg mellett a balti államok, Görögország, Magyarország és Lengyelország a legnagyobb haszonélvezői az uniós politikáknak. A közép-európaiak közül egyértelműen Lengyelország jár a legjobban az unió fejlesztési alapjából a farmereknek juttatott és az utakra nyert támogatások révén. Ha a tagállamok elfogadják a 2014–2020-as költségvetési javaslatot, mind a befizetett összeg, mind a kapott juttatás változhat: a fejlesztési források bővülése tovább növelheti a déli és közép-európai országok hasznát, a mezőgazdasági kiadások kurtítása viszont Franciaországon fog a leginkább lecsapódni. A pénzügyi tranzakciókra vonatkozó adó pedig a legnagyobb európai tőzsdéket működtető Angliának és Németországnak kerülhet a legtöbbe. A brit rabatt eltörlése is átrendezheti a befizetők és haszonélvezők mérlegét, kedvezve Franciaországnak és Olaszországnak.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo