Nem tud aludni? Van megoldás

2016. március 28. hétfő - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

Álmatlanságban szenved, fárad a mindig pörgő, nem bölcsen élő menedzser. Az ok egyszerű: nem tudja leállítani a gondolatait. Egyszóval, hiába fekszik le, ébren tartja őt „saját kerekeinek zaja”. Van kiút!

Az álmatlanságot legtöbbször a szorongás váltja ki. A szoronghatunk például azért, hogy készek leszünk-e a feladatunkkal, és mit fognak szólni feletteseink a végeredményhez. A folyamat azonban sokkal korábbra is visszavezethető.

– Óriási a szülők felelőssége a szorongás kialakulásában. Az eredményelvárásokkal először komolyan az iskolában találkozik a gyerek, és ha már hét-nyolc éves korban folyamatosan teljesítenie kell, a megfelelési kényszer előbb-utóbb biztosan kifejleszti a szorongást. Pedig a teljesítményt az örömhöz kell kapcsolni, így a tanulásnak örömöt kell okoznia! Ezt az érzést nem szabad kigyomlálni a lelkükből – mondja dr. Valló Ágnes orvos, és hozzáteszi: – A túlzott felelősségtudat negatív dolgokat vetít előre, emiatt alakul ki szorongás. Az idősebb korban jelentkező stressz is okozhat gondokat, de ekkor már okosabbak vagyunk, tudjuk oldani.

Szakértőnk itt mutat néhány azonnal használható stresszkezelő trükköt.

egy ember befúrja magát a párnájába

Kép:Pixabay

A magyarok hozzávetőleg 11%-a rendszeresen szed altatót vagy nyugtatót, amelyek többsége függést okozhat.

Tisztánlátás és figyelemelterelés

Először is tisztázni kell magunkban, hogy mi okozza az aggódást. Ha például attól tartunk, hogy nem tudunk lépést tartani a fiatalabb kollégákkal, fel kell tenni a kérdést magunknak: és eddig sikerült?

Jó recept Valló Ágnes szerint, ha kijelölünk magunknak egy aggódásra szolgáló félórát, így bármikor tör ránk a szorongás, átprogramozhatjuk magunkat: ennek nem most van itt az ideje, pillanatnyilag a munkára vagy az alvásra kell koncentrálnom!

Életünk közel 1/3-át töltjük alvással. Minél idősebb valaki, annál kisebb az alvásigénye: az idősek mindössze 23 percet töltenek a mélyalvás fázisában, egy fiatal felnőtt 1,5 órát.

Sokan gyakran ébrednek fel hajnali három-négy óra körül, és nem tudnak visszaaludni. A szakember szerint erre is jó recept a figyelemelterelés. Az ágyban hánykolódás helyett fel kell kelni, és kirakni egy pasziánszot, vagy elő lehet venni egy nem túl izgalmas könyvet. Aztán letenni, és felidézni egy régi, kellemes kirándulás emlékeit, az utazás legapróbb részleteit. Minél részletesebb képet festünk magunk elé, annál gyorsabban elalszunk.

Az alvásproblémák egyébként általában időszakosak. Lehetnek olyan élethelyzetek – válás, félelem a munkahely elvesztésétől vagy maga a kirúgás –, amikor teljesen érthető, ha valaki nem tud aludni. Nem ördögtől való ilyenkor bekapni egy gyenge, nyugalmat elősegítő pirulát, akár klinikai kutatásokkal is igazolt, alvást segítő hatású étrend-kiegészítőt. A túlalvás vagy az alvászavar azonban a depresszió jele is lehet. Ilyenkor mindenképpen keressünk fel szakembert!

Az életmódváltás is segít

Az éjszakai alvás során szervezetünk annyi kalóriát éget el, amennyi egyórás úszásnak felel meg.

A sport például nagyszerű gyógyszer az álmatlanságra. Harmincöt-negyven év körül heti minimum négy alkalom ajánlott, hatvan körül kötelező mindennap. De mit és hogyan mozogjunk? Szakértőnk itt ad tanácsokat.

– Teljesen mindegy, mit választunk, a lényeg, hogy örömünket leljük benne – állítja Valló, aki szerint az is hasznos, ha vissza tudunk menni gyerekbe. – A családi hancúrozásnál nincs jobb! Remek hétvégenként együtt kerékpározni, kirándulni, labdázni! Hétköznap pedig, ha nincs sportra mód, kiváló terápia a társasjáték az egész családnak! A boldog együttléteknél ugyanis nincs jobb gyógymód alvászavarra.

László Márta

Álomhozók
A macskagyökér (más néven valeriána) és a komló nyugtató, illetve alvást segítő hatása évszázadok óta közismert, és citromfűből, cickafarkból vagy kamillából is készíthetünk gyógyteát, amely segíti a nyugodt alvást. Az illóolajok közül néhány – például a citromfű, a bergamott, a bazsalikom, a levendula, a kamilla, a narancs és a narancsvirág, a geránium és a jázminolaj – is lehetnek álmatlanságűzők. De az is lehet, hogy vitaminhiányosak vagyunk, azért nem alszunk jól. Az alacsony kalciumszint okozhat nyugtalanságot, éberséget, a magnézium hiánya idegességet. A B6- és B12-vitamin szintén nélkülözhetetlen a megfelelő alváshoz.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor