Mit adott nekünk az internet?

2015. február 22. vasárnap - 07:30 / piacesprofit.hu
  •    

A hadiipari projektből kinőtt internet széles körű elterjedése forradalmasította az üzletmenetet és a magánéletünket egyaránt. Állandóan online vagyunk, a világháló munkánk, életünk minden percét beszövi. De nem mindenben váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Tények és vélemények a világunkat mozgató hálóról.

Az ezredfordulón a fejlett világ közgazdászai és politikusai hangoztatták, hogy a kommunikációs technológiákba folyó befektetés növelni fogja a termelékenységet és a béreket, mivel akkor még szentül hitték, hogy a kettő szorosan összefügg (ma már tudjuk, nem szükségszerűen). Érdekes módon a dotkom-lufi kipukkadása 2000-ben nem állította le rögtön a pozitív trendet, de a látványos növekedés elmaradt az elmúlt tizenöt évben. A „technológiaszkeptikus” Robert Gordon közgazdász ezt azzal magyarázta, hogy a mechanikus, kemény fizikai munka nagy részét már a 70-es, 80-as években kiváltotta a komputerizált technológia, utána javarészt csak a szórakoztató és kommunikációs eszközök fejlődtek látványosan, amelyek nem igazán változtatnak a termelékenységen. Kérdés, az okos eszközök és a robottechnika megugrása beindítja-e újból a hatékonysági boomot.

PP grafika

PP grafika

Net-történelem

1969    Az amerikai belügyminisztérium finanszírozásában létrejön az amerikai hadsereg komputereit összekötő ARPANET, az internet elődje.

1971    Ray Tomlinson elküldi az első e-mailt.

1990. december 20.    Tim Berners-Lee elindítja az első honlapot.

1991. augusztus 6.      Üzembe helyezik a World Wide Webet.

’90-es évek első fele   A Palo Altó-i Sand Hill Road irodaházaiba betelepednek a Szilícium-völgy első dotkom-vállalkozásai és a hitech-szektor kockázati befektetői.

1995. augusztus 9.      Tőzsdére megy a Netscape, a Mosaic internetböngésző fejlesztője.

1995    Elindul az első online banki szolgáltatás Amerikában.

1995–2000      A Nasdaq technológiai indexe ötszörösére nő. Vezető online márkák: Yahoo, Lycos, AltaVista.

2000    A dotkom-láz hevében hetente egymilliárd dollárnyi kockázati tőke áramlik a Szilícium-völgybe. A Boo.com online ruhabolt dollármilliókat szed össze, mielőtt akár egy ruhát is eladott volna.

2000. január    Az AOL 200 milliárd dollárért megveszi a TimeWarnert, a világ legnagyobb médiakonglomerátumát.

2000. március A Cisco Systems 400 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával a világ legnagyobb cége, leelőzve a Microsoftot.

2000. tavasz    Kipukkad a dotkom-lufi. Zuhannak a részvényárfolyamok. Csődök és kényszerű cégegyesülések. Győztesen kerülnek ki: Amazon, Yahoo, eBay, Google.

2014    A Föld 7 milliárd lakója közül 2,5 milliárdan használják az internetet.

Hogy éljük meg?
Horváth Dénes MBA menedzsment-tanácsadó, Reorganizáció Vagyonkezelő és Tanácsadó Kft.
Válogassunk!
„Emlékszem, gimnazista koromban reggel megbeszéltük, hogy este 7-kor találkozunk a Nagy Templom előtt, és mindenki eljött. Ma megnézem az okostelefonomon lévő appon, hogy éppen hányan szórakoznak a környéken, és rájuk pingelek. Ezt a mondatot 15 évvel ezelőtt talán nem is értettem volna. Viszont 15 év alatt el is jutottunk odáig, hogy az internet által felgyorsított információáradat sebessége meghaladja az ember élményfeldolgozó képességét. Az állandó kapcsolat, elérhetőség és szélessávú kommunikációs csatornák csak akkor teszik hatékonyabbá életünket, ha tudatosan válogatjuk meg és fegyelmezetten szűrjük azokat. Éppen ezért nálam a nap bizonyos időszakai úgynevezett technológiamentes időszakok.”Dr. Illés Ádám magyarországi irodavezető, PETERKA & PARTNERS Iroda
Pozitív a mérleg„Az ügyvédekre kevésbé jellemző, hogy lépést tartanának a technikával. Sok idősebb kollégám ma is csak a pecsétes papírban hisz. Nekem a digitális átállás könnyebben ment, hiszen az életem java részében már volt internetem. Cégeljárást én már csak elektronikus formában láttam, ügyfelekkel pedig a telefonálás helyett már inkább e-maileztem. Mivel az ügyvédi irodánk nyolc másik ország irodájával, amerikai, európai és ázsiai ügyfelekkel áll napi kapcsolatban, számunkra már természetes, hogy az e-mailekre 24 órán belül válaszolni kell. Ugyanakkor az internet révén könnyebbé vált a feladatok adminisztrálása, nyomon követése, a dokumentumok kezelése, tehát a mérleg egyértelműen pozitív.”

Pécsi Diána marketing-tanácsadó, Printy Class Kft.
Nehézkesebb lenne

„Az internet előtti időkből nincs szakmai tapasztalatom, abban azonban biztos vagyok, hogy töredéknyien éltek marketingkommunikációval, sokkal kevesebben ismerték egy cég szolgáltatásait, és jóval lassabban épült fel egy márka. Összességében jóval drágábbá és nehézkesebbé válna a célcsoport elérése internet nélkül, csökkenne a hatékonyság, és beszűkülnének a kommunikációs lehetőségek is. Gondoljunk csak bele, mennyi minden nem létezne! Nem lenne honlap, SEO, Adwords, közösségi oldalak és kommunikáció, e-DM, hírlevél, online hirdetés, banner, látogatottsági és elérési statisztika, retargetálás, affinitási index és még sorolhatnám.”