Közlekedés és környezetvédelem a pártok szemével

A közlekedést a parlamenti választásokon induló pártok többnyire a környezetvédelemmel együtt említik programjaikban. Íme az országos listát állított pártok témába vágó elképzelései.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Magyar Szocialista Párt minden nagyvárosban elindítaná a zöld tömegközlekedési operatív programot, hogy olcsóbbá tegye a városi tömegközlekedést, ugyanakkor folytatná a legfontosabb autópályák és a településeket elkerülő utak építését. Létrehozná a közösségi közlekedés regionális szintjét, fejlesztenék a legfontosabb vasútvonalakat a versenyképesség javítására. Az MSZP a 2010-2014-es parlamenti ciklusra szóló vállalásai között szerepelteti, hogy hosszú távon fenntarthatóvá, költséghatékonnyá tenné a közösségi közlekedést, az államháztartás egyensúlyának érdekében a közösségi közlekedésre fordítható összegek mértékét a következő három évben a GDP 1 százalékában maximalizálná, és adómentessé tenné a közösségi közlekedéssel munkába járást segítő juttatásokat.     

Az MSZP programjában külön fejezet foglalkozik a környezetvédelem, az energiahatékonyság és a megújuló energiaforrások témakörével. A szocialisták segítenék a háztartásokat és az állami intézményeket, hogy energiatakarékossági programokat valósítsanak meg. Ennek keretében az energiatakarékossághoz, az energiahatékonyság-javító programokhoz és a megújuló energiaforrások - szél, nap, földhő - alkalmazásához jelentős összegű hitelalapot hoznának létre, "amely kamatmentes hitelt nyújt a beruházás teljes összegére" - olvasható a programban.

Az MSZP több természetes erdőt, a településeken több zöld területet szeretne. Folytatnák a kistérségi biogáz és biomassza programot, minden nagyvárosban elindítanák a zöld tömegközlekedési operatív programot. A szocialisták kidolgoznák a  szociális zöldenergia foglalkoztatási" modellt annak érdekében, hogy a zöldágazatban minél több munkahely jöhessen létre. Növelnék a geotermikus kutatófúrások állami támogatását, de a szénbányákat is megmentenék a "hőátalakításos alternatív energiatermelés" és a  tisztaszén" technológiák alkalmazásával.

Dunai együttműködés és víz alapú gazdaságfejlesztés

A Fidesz-KDNP az ország gazdasági kapcsolatainak megújítása, szélesítése keretében újfajta regionális kapcsolatot építene ki vezető külgazdasági és befektető partnerekkel, köztük a Duna menti országokkal, gazdaságokkal. A legígéretesebb regionális együttműködés a Kárpát-medencei gazdasági tér újjáépítése lehetne, és ennek érdekében fejlesztenék a logisztikai tereket, a tranzitfolyosókat, feloldanák a határövezetekben meglévő szűk közlekedési keresztmetszeteket. Javítanák a közszolgáltatások minőségét és garantálnák, hogy ezek hozzájárulhassanak a gazdasági és társadalmi versenyképesség megteremtéséhez.


Fidesz: GMO mentes legyen Magyarország

A Fidesz választási programjának gazdasági fejezete érint környezetvédelmi témákat. A párt támogatná többek között a megújuló energiaberuházásokat és "a víz alapú gazdaságfejlesztést". "Sokrétű mezőgazdaság, környezet- és tájgazdálkodást" tűznek ki célul, mely úgy állít elő egészséges élelmiszereket, "hogy közben megőrzi talajainkat, ivóvízkészleteinket, az élővilágot, természeti értékeinket". Azt is leszögezik: a jövő nemzedékek és a környezet biztonsága érdekében fenn kell tartani Magyarország GMO-mentességét.

 A Fidesz olyan zöld közbeszerzési rendszert dolgozna ki, amely a magyar vállalkozásokat részesíti előnyben. Támogatná az energiahatékonysági programokat, így a panelfelújítást és a lakások szigetelését. Hangsúlyozzák: egy országos energiahatékonysági program fellendítené az építőipart, az országnak kevesebb, mint tíz év alatt megtérülne, továbbá "környezetvédelmi vállalásainkat is megoldaná".

Megszüntetni az üzleti alapú kvótakereskedelmet

A Jobbik számára a közlekedéspolitika nem profitorientált gazdasági kérdés, hanem stratégiai, államigazgatási, környezetvédelmi, népjóléti is, így komplex módon kezelné az ügyet. A vasút versenyképességének növelésére közszolgáltatási szerződésben védené meg a személyszállítást. Fejlesztené a vasúti infrastruktúrát, csökkentené a pályahasználati díjat az autópálya díjához arányosítva. A vasút és az autóbuszok közlekedést rendszerszemléletben, térségi szinten valósítaná meg a regionális közlekedési szövetségeken keresztül, erősítve a vasúti ráhordás szerepét. Budapesten a Jobbik kiemelten támogatná a kötött pályás közlekedés fejlesztését, gyors kapcsolatot hozna létre a belváros és a külső kerületek, a városkörnyéki települések között.

A Jobbik választási programja ökoszociális nemzetgazdaság című fejezetének egyik alfejezetében foglalkozik a környezetvédelemmel. Leszögezik, hogy "a környezetvédelem minden politikai döntést át kell, hogy hasson, ágazati jelleg helyett integrált szemléletre van szükség".

A párt környezetpolitikájának alapvető elemei közé tartozik a felszíni és felszín alatti vizek és a termőföld védelme, "nemzeti kinccsé nyilvánítása"; munkahelyek teremtése a zöld ipar létrehozásával; a környezetbarát, független energiaközösségek és a megújuló energiatermelés támogatása; politikamentes zöld hatóság, környezet-, természet- és állatvédelmi őrség létrehozása; őshonos erdők telepítése, új élőhelyvédelmi program indítása; új hulladékhasznosítási szabályozás megalkotása, a szelektív hulladékgyűjtés ösztönzése; végül az üzleti érdeket kizáró klímavédelem, az üzleti alapú kvótakereskedelem megszüntetése.

Klímavédelmi alappal kampányol az LMP

A Lehet Más a Politika hangsúlyozottan környezetvédelmi szempontok alapján fejlesztené a közlekedést. A fenntarthatóság szempontjából kulcsfontosságúnak tartja az üvegházhatású gázok kibocsátásért és a környezetszennyezésért nagy arányban felelős két ágazat: az energiagazdálkodás és a közlekedés fejlesztését. Új adónemként bevezetné a teherforgalmi útdíjat, a behajtási díjat, illetve a számított érték és környezeti kategória alapú gépjárműadót. Az LMP a városi központoktól távolabb eső településeken élők számára biztosítaná a hozzáférést a közszolgáltatásokhoz, köztük a közlekedéshez is. Támogatnák a térségi közlekedési szövetségek kialakulását, a helyi közösségi közlekedésben sűrítenék és összehangolnák a járatokat, kisebb forgalmú helyeken pedig az atipikus formák elterjedését szorgalmaznák, például a céltaxit, a közösségi kisbuszt.

Az Európai Unió Kohéziós Alap forrásait az LMP kiegészítené és biztosítaná a vasút fejlesztését. A Közlekedés Operatív Programból a városi és elővárosi közlekedés fejlesztésére 2013-ig lehívható több mint 1,5 milliárd eurós keretösszeget a fővárosi dugódíj bevezetésével évi 30-50 milliárd forinttal egészítené ki, a kétes hatékonyságú presztízsberuházások helyett a költséghatékony fejlesztésekre, az elővárosi vonalakra, a kerékpáros közlekedés fejlesztésére és a különböző közlekedési módok közti könnyű váltást segítő infrastruktúra fejlesztésére költenék.


Fejlesztenék a kerékpáros közlekedést

Az LMP zöld fordulatot hirdet a gazdaságban: zöld adóreformot, zöld munkahelyteremtő beruházásokat javasol. Utóbbi keretében mindenekelőtt az energiahatékonyságot szolgáló építőipari beruházásokat, a megújuló energiatermelést és a fenntartható közlekedést (többek között a vasúti és a városi közösségi közlekedést) támogatnák. A mezőgazdaságban a hagyományos technológiákkal, a tájjal és az ökológiai rendszerekkel összhangban folytatott gazdálkodás térnyerését segítenék.

A párt létrehozna egy önálló klímavédelmi alapot, amely egységesen kezelné a klímavédelemre szánt forrásokat, beleértve a kvótabevételeket is. Szigorítanák a lég- és zajszennyezés elleni fellépést, növelnék a környezetvédelmi, erdészeti hatóságok kapacitását, támogatnák a természetközeli erdő- és vízgazdálkodást. Fellépnének a cianidos bányászati technológiák uniós szintű tilalma érdekében, komplex víz- és tájgazdálkodási koncepciót dolgoznának ki a Duna teljes magyarországi szakaszára. A hulladékgazdálkodás terén a párt általános célja a fogyasztás racionalizálása megelőzésközpontú intézkedésekkel

MDF: nincs hangsúly a két témakörön

A Magyar Demokrata Fórum programjában nem tér ki a közlekedés témájára, de utal arra, hogy a közszolgáltatások minőségét és hatékonyságát kiemelten kezeli. A párt választási programja egyetlen helyen, az úgynevezett tudásalapú kereskedőházak felállítása kapcsán említi a környezetvédelmet. A szakosodott tudásalapú kereskedőházak kis és középvállalkozásoknak nyújtanának szolgáltatásokat. A program szerint e kereskedőházakra többek között a megújuló energiaforrások felhasználása és az exportképes környezetvédelmi ipar területén lenne szükség.

CM: kiszámíthatóbb menetrendek

A Civil Mozgalom megszüntetné a közlekedésben a párhuzamosságát. A vasúti és a közúti tömegközlekedést országos és regionális szinten, az érdekeltek bevonásával szinkronizálná. A tömegközlekedők arányát a szolgáltatási színvonal emelésén túl a jobb és kiszámíthatóbb menetrendekkel növelnék. A fővárosban és a nagyobb városokban elengedhetetlen feladatnak tartja a P+R parkolók és kerékpárutak, kölcsönzők, tárolók létesítését. Zöld zónát hoznának létre a fővárosban, és bevezetnék az elektronikus útdíjszedést.

A Civil Mozgalom a szükségesnek tartja, hogy megjelenjen a közlekedésben az energiaválság hatása, támogatnák a csökkentett széndioxid kibocsátású zöld autók és elektromos városi kisautók, buszok elterjedését. Bevezetné a chipkártyás rendszert a járműveken. Újra szabályoznák a gépjárművezető képzést, kulturálttá tennék a vasútvonalak, állomások környezetét. A nagy forgalmú utak, autópályák, főútvonalak mentén 100-500 méteres sávban csak erdő művelést engedélyeznének.


Zöld buszok, kiszámíthatóbb menetrendek

A Civil Mozgalom (CM) programjában külön fejezetet szentel a környezetvédelemnek és a fenntarthatóságnak. Támogatnák a biogazdálkodást, fellépnének a génmanipulált, egészségkárosító termékekkel szemben. A párt energiapolitikájának lényege a takarékosság - a fogyasztás csökkentése - , és a megújuló energiaforrások fokozott használata. A hulladékgazdálkodás terén teljes körűvé tennék a szelektív gyűjtést.

A párt elindítaná a Tisza ökológiai rekonstrukcióját, a Balatoni térség fejlesztésére 100 milliárd forintos programot dolgoznának ki. Garantálnák a víz-, termálvíz- és ásványvízvagyon tartós állami tulajdonlását, s évente több tízezer hektár erdőt telepítenének. A CM önálló fenntartható fejlődési minisztériumot is létrehozna.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo