Jövő héttől radikális változás Budapesten

Jóllehet már hétfőn elkezdődik a Margit híd felújítása, az autós forgalom korlátozására csak augusztus 21-től lesz szükség. Az autósok ekkortól várhatóan egy évig nem használhatják majd a Margit hidat, s számos forgalmi változás lép életbe. A BKV járatai azonban a felújítás alatt csaknem végig közlekednek. A rekonstrukció során szerkezetileg teljesen felújítják Budapest egyik legnagyobb forgalmú átkelőjét, és a műemléki rekonstrukciónak köszönhetően a híd visszanyeri eredeti fényét.

Hétfőn a Margit híd alatt futó vízcsövek cseréjével és felújításával elkezdődik a híd teljes felújítása, emiatt lezárják az átkelő északi járdáját - hangzott el Lakos Imrének, a főváros közlekedési tanácsnokának mai sajtótájékoztatóján.  A következő napokban az autós forgalom korlátozására még nem kell számítani, ezek a munkák ugyanis elsősorban a híd alatt zajlanak majd.

A Margit hidat az autós forgalom elől augusztus 21-én zárják le, a BKV járatai azonban a felújítás során csaknem végig járnak majd. A híd rekonstrukciója az északi oldalon kezdődik, ekkor a jelenleg középen futó vágányokat a déli oldalra helyezik át. Ehhez előbb meg kell erősíteni a híd szerkezetét, ez értelemszerűen szintén a híd alatt zajlik majd. A nagykörúti villamospálya csatlakoztatásakor - ősszel - egy hétvégén villamospótló autóbuszok járnak majd.

Lassan, de jár majd a villamos és a busz

Ugyanez történik majd várhatóan jövő tavasszal, amikor az északi oldal elkészültével a forgalmat ide helyezik át, és megkezdik a déli oldal bontását, illetve újjáépítését. A hidat a két „félhíd" felújítását követően, azok „összekötésekor" - várhatóan jövő nyáron - teljesen le kell majd zárni egy rövid időre. Ezek kivételével mind a 4-6-os villamosok, mind a buszjáratok közlekednek majd a hídon, 10 km/órás sebességkorlátozással.

A felújítás miatt számos forgalmi változásra kell majd Budapesten számítani: mintegy 40 jelzőlámpás csomópontot kell majd átalakítani, új jelzőlámpás csomópont épül a Frankel Leó utca és a Török utca kereszteződésében, a hídfők környezetében pedig teljesen új forgalmi rend lép életbe. A felújítás idejére új buszsávokat alakítanak ki és számos járatot sűrítenek majd.

A szakemberek számítása szerint az Árpád híd és az Erzsébet híd a Margit híd forgalmának körülbelül 30-40 százalékát veszi majd át - mondta Lakos Imre, aki egyben kérte az autósok együttműködését is.

A rekonstrukció során az útburkolatot, a villamospályát és a pályalemezt elbontják, ez utóbbit megerősített szerkezetre cserélik. A híd acélszerkezeteit új, 25 évig tartós korrózióvédelemmel látják el. Ugyancsak kicserélik a hiányos, repedezett, rossz állapotú járdaszerkezeteket. Az átkelő északi oldalának kiszélesítésével önálló, kétirányú kerékpárút épül, amely összeköti majd a pesti és a budai rakpartok bicikliútjait.

4000 tonna acéllal

Hosszabbak lesznek a pesti és a budai lehajtó sávok és kiszélesítik a parti pilléreket is. Kiszélesítik és korláttal látják el a margitszigeti villamos megállóhelyeket. Az aluljáró megszűnik, helyette lámpás kereszteződést alakítanak ki, hogy a kerekes székkel vagy babakocsival közlekedők is könnyedén kijuthassanak a Margitszigetre. A hidat 692 méteren, a villamosvágányt pedig 1145 méteren újítják fel, emellett 1,67 km hosszú kerékpárút épül. A felújításkor mintegy 4000 tonnányi acélszerkezetet újítanak fel.

A műemléki rekonstrukció során felújítják a sérült pillérszobrokat, a hiányzót pótolják. Újra láthatóak lesznek a címerek, és a díszpárkány. Korhű kandelábereket és az eredetivel megegyező korlátokat alakítanak ki. Helyreállítják a pesti és a budai hídfőket is. A híd acélszerkezete - az eredetihez hasonlóan - visszakapja andráskeresztes rácsozatát is. A Margit híd - a budapesti Duna-hidak közül immár negyedikként - díszkivilágítást is kap.

A tervek szerint az autós forgalom 2010 nyarának végén, őszének elején használhatja ismét a hidat. A felújítási munkák azonban még ezt követően is - várhatóan 2011 márciusáig - folytatódnak majd.

A híd felújítása 20,8 milliárd forintra kalkulálható, ehhez jön még az ÁFA. Az Európai Unió a projektet 6 milliárd forinttal támogatja. A tervezéssel, a lebonyolítással, a műemléki alkotásokkal és az uniós projekteknél kötelezően előírt tartalékkerettel együtt a híd felújítása mintegy 30 milliárd forintba kerül; az összeg a Fővárosi Közgyűlés júniusi döntésének megfelelően rendelkezésre áll.

forrás: budapest.hu

További információ a Margit híd-projekt honlapján.

Nincs változás a tervekben: lesz kerékpárút a Margit hídon
A Főpolgármesteri Hivatal meglepődve értesült róla, hogy kerékpáros szervezetek demonstrációt hirdettek meg a Margit hídon épülő kerékpárút ellen. A tüntetés szervezői szerint a főváros „az utolsó pillanatban lehúzta” a pesti irányba tervezett déli kerékpársávot a tervekről. Több internetes fórumon megjelent olyan hír is, hogy egyáltalán nem épül kerékpárút a hídon. A Városháza ezúton cáfolja a megalapozatlan híreszteléseket: a hídon a tavaly véglegesített tervek alapján kétsávos önálló kerékpárút épül. - írja a hivatal közleményében. A demonstráció szervezői pontosan tudják, amit a kerékpárosok többsége nem: hosszú tárgyalások után mintegy 10 hónapja dőlt el, hogy a kerékpáros szervezetek által kért három helyett csak két biciklisáv fér el a hídon. A kerékpárút kialakítása érdekében jelentős költséggel kiszélesítik a Margit híd sziget felőli oldalát.
A déli oldal szélesítésére azonban műemlékvédelmi és műszaki okokból nincs lehetőség. Műemlék híd kiszélesítésére csak nagyon ritkán találunk példát világszerte, de a kerékpárút kedvéért a Főváros elérte az illetékes műemlékvédelmi és építészeti szakhatóságoknál, hogy ezt elfogadják. Emiatt a híd északi oldalán a járda a műemlék szobrok fölé nyúlik majd, jelentős mértékben kitakarva azokat. Ugyanez a világörökségi panoráma felé néző déli oldalon már nem kapott támogatást, az erre vonatkozó tervet a független építészekből álló tervtanács tavaly októberben elvetette. (A műemléki szempontok mellett műszaki szempontok is felmerülnek, nem lehet ugyanis korlátlanul szélesíteni egy Margit hídéhoz hasonló hídszerkezetet.) Minderről az egyeztetésben végig részt vevő kerékpáros civil szervezetek tavaly ősszel értesültek. Ezt követően arra is érkezett javaslat, hogy ha a szélesítés nem lehetséges, a déli járdán vagy osztott gyalogos-kerékpáros sáv létesüljön, vagy a gyalogosok egyáltalán ne vehessék igénybe ezt a járdát. Ezt a Városháza a hídon közlekedő nagy számú gyalogos biztonsága nem fogadta el. Szempont volt az is, hogy a déli járda nemcsak közlekedési folyosó, hanem úti cél is, hiszen a turisták legtöbbször innen fényképezik a dunai panorámát és a Parlamentet. A terveket a fenti szempontok alapján két kerékpársávval fogadták el, ennek alapján készültek az engedélyek, és eszerint lát munkához néhány nap múlva a kivitelező. (Az erről szóló hírek tavaly novemberben megjelentek a most „utolsó pillanatban” hozott döntésről beszélő civil szervezetek honlapján is.) A demonstráció nemcsak indokolatlan, de a terveket régóta ismerő szervezők részéről rosszhiszemű is.
Az elmúlt napokban kerékpáros szervezetek tiltakoztak az ellen is, hogy a Margit híd felújítása idején csak a KRESZ szabályait betartva, a kerékpárt tolva lehet a gyalogjárdát használni. A rekonstrukció alatt csak nagyon szűk helyet tudnak a kivitelezők biztosítani a gyalogosok számára, önálló ideiglenes kerékpárút kialakítására nincs hely. A gyalogosok közötti kerékpározás a munkaterület és az ideiglenes vágányok közvetlen közelében fokozottan balesetveszélyes lenne. "A Főváros célja, hogy a megújuló hidat a kerékpárosok, az autósok, a gyalogosok és a közösségi közlekedés utasai egymás akadályoztatása nélkül, egyaránt használhassák." - írja a hivatal közleményében.

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo