Így próbálnak manipulálni minket

Az emberi tudatfolyamatok s a külvilágra adott mentális és érzelmi reakciók mintegy kilencven százaléka a tudatalattiban zajlik. Hogyan férhetnek ehhez hozzá a gazdasági szereplők? A neuromarketing ezt „szubliminális", ingerküszöb alatti belső világot ostromolja.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 


Kép: apparence.org

Az elektro-enkefalográf (EEG) az agyhullámokat - az agykéregben lejátszódó parányi elektromos változásokat - méri, a funkcionális mágneses rezonanciavizsgálat (fMRI) az agytevékenység változásáról alkot képet, az egyensúlyállapot-topográfia a különböző agyterületekben és az életfunkciókban bekövetkező változásokat - szívverést, lélegzést, „galvános bőrválaszt", vagyis a bőr elektromos ellenállását - detektálja. Más komputerprogramok az érzelmeket tükröző arckifejezéseket (arckódolás) és az arcizmok rezdüléseit mérik (elektromiográfia). Az új szakterület, a neuromarketing meglehetősen fiatal, a kilencvenes években találták ki a Harvard laboratóriumaiban, és csak 2002-ben kapta a nevét. Egyes szakemberek már az ideggazdaságtan, vagyis a neuroökonómia új tudományágán keresztül igyekeznek az idegtan automatikus döntésekről szóló ismereteit integrálni a közgazdaságtanba. (A marketingszakma a pletyka erejét is újra felfedezte már.)

Tetszik, vagy nem?

A „neuromarketingesek" a „percepciós technológusokkal" együttműködésben a reklámok és hirdetések vizuális ingereire adott agyi reakciók elemzésével állapítják meg, mennyire tetszik egy termék a vevőknek, és mennyire talál telibe a reklám.

Rejtett képi szimbólumok
Másodpercenként huszonnégy képkocka pereg le a celluloidszalagon, létrehozva a mozgókép illúzióját. A rejtett képkockákat, amelyek felirattal vagy képpel szakítják meg a filmek jeleneteit, szubliminális képeknek nevezik, mert bár tudatosan nem érzékeljük, agyunk így is befogadja és feldolgozza az információt. A hollywoodi filmekben már a hatvanas években is használtak elrejtett popcorn- és kólafotókat. Meg is nőtt a mozis büfék forgalma. A reklámipar kreatív munkatársai manapság is használnak rejtett vizuális kódokat, még állóképekben is.
Nemrég a Thesszaloniki Dokumentumfilm-fesztiválon mutatták be a Programming the Nation című filmet, mely ugyan kissé paranoid színezettel közelítette meg a bújtatott üzenet közlésének témáját, mégis számos érdekes példát mutatott: a reklámfotókból kitörölnek tárgyakat, észrevétlen képi dinamikákat alkalmaznak – például fallikus szimbólumot –, és úgy rendezik el a beállításban az egyes elemeket, hogy egyből a produktumra terelődjön a tekintetünk. Ezek mind példák a tudatos vizuális ingerküszöb alatt besettenkedő üzenetekre.

Az új szakterület híres kísérlete a kólavásárlás impulzusára koncentrált 2004-ben. A próbán részt vevő alanyok bekötött szemmel ízlelték az italt, és a Pepsit kedvelték jobban, de amikor a következő fordulóban közölték velük, hogy mit isznak, tudatos döntésük a Coca-Cola felé hajlott. Az fMRI kimutatta, hogy a vak kóstolásnál ötször erősebb aktivitás volt megfigyelhető az agy jutalmazással kapcsolatos rendszerének egyik részében, mint a konkurens üdítő felhörpintésekor.

A márkanév ismeretekor pedig a mediális prefrontális kéreg s az emlékezőrégió, a hippokampusz is aktivizálódott, vagyis az alany emlékezett korábbi élményeire az itallal kapcsolatban, és ez megváltoztatta az ízlelés folyamatát.

Valahányszor a fogyasztó neki tetsző terméket pillant meg, rögtön vér áramlik a prefrontális agykéregbe. Ezt az agyterületet az identitás, az önmagunkhoz fűződő viszony bölcsőjeként tartják számon a tudósok. Clinton Kilts idegtani professzor - aki 2003-ban MRI-vizsgálatokkal tanulmányozta a vásárlás aktusát az atlantai Emory Universityn - úgy véli, azért tetszik meg nekünk egy-egy termék, mert megerősíti az önmagunkról alkotott képünket, és úgy gondoljuk, hatékonyan tudjuk általa kommunikálni, hogy kik vagyunk legbelül.

Agymosás kontra tudatos döntés

Az orvoslástól és a kórházaktól messze tanácsadó cégek szakosodtak e folyamatok megértésére és a hatásvizsgálatok elvégzésére, túllépve a tudatos választ használó kérdőíves felméréseken. Napjainkban minden vezető reklámipari multi használja a neuromarketing módszereit, és olyan kliensek üzletét segítik vele, mint a CBS tévécsatorna vagy a Google.

De vajon ezek a pillanatnyi fiziológiai elváltozások s az agysejtek ingerelhetősége egyértelműen vásárlással jár-e? Nem feltétlenül. Miközben fogyasztóvédelmi csoportok agymosásnak tekintik az új vizsgálati módszereket, az idegkutatók hangsúlyozzák: a beidegződéseinkből, tudatunk mélyén megbúvó hiedelmeinkből eredő döntések irányítanak minket - az agy 2,6 másodpercenként újabb és újabb döntést hoz -, ezért az a vágy fogja vásárlásra sarkallni az embert, amely már ott van az agyában.

A külső „manipuláció" így aligha lehet korlátlan, a marketing Szent Grálja, a vásárlási szándék kiszűrése tehát továbbra is illékony, megfoghatatlan tényező marad. Mindezek fényében érthető, hogy a statisztikák szerint tíz új termékből kilenc elhasal a piacon.

A Piac&Profit magazin novemberi számában a kkv-k marketing lehetőségeiróől szóló összeállítást olvashat.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo