Így bánik a pénzzel az Y és a Z generáció

2017. május 26. péntek - 12:10 / piacesprofit.hu
  •    

A különböző generációk érthető módon teljesen más elvárásokkal állnak az élethez, a munkához vagy épp a pénzhez, így ahhoz is, hogy mire és mennyit érdemes költeni - olvasható a Vienna Life Biztosító bejegyzésében.

Az Y-ok csupán 2-3%-ának van legalább 1 milliója

A hazai Y generáció, azaz a 23-36 éves korosztály átlag havi költése fejenként mintegy 95 ezer forint, azonban a legalacsonyabb jövedelmű és a jómódú Y-ok havi kiadásai között ötszörös-hatszoros különbségek vannak. Ráadásul az Y generációnak csupán nagyjából 2-3 százaléka rendelkezik 1 millió forintos, vagy annál nagyobb összegű félretett pénzzel.

Ez utóbbival kapcsolatban egy érdekes ellentmondásra hívja fel a figyelmet a MarketWatch gazdasági hírportál: egy kutatás szerint az Y-ok 88 százaléka szeretne többet megtakarítani, de csak 36 százalékuk tervezi, hogy kevesebbet fog költeni – olvasható a Vienna Life blogján.

fiatalok egyterű irodában

Kép: Pexels

A legnagyobb hibák, amit egy Y a pénzével elkövet

Ebből is látszik, hogy az Y-ok komoly hibákat követnek el a pénzük ellen. A diákhitelt törlesztik, de a nyugdíjra nem tesznek félre. Az akár több százezer forintos tandíjat sokan nem tudnák zsebből fizetni, így muszáj felvenni a diákhitelt. Ám amikor elkezdenek dolgozni, már könnyebben ki tudnák gazdálkodni azt a havi akár 5 ezer forintot, amivel 12 milliót is összegyűjthetnek, mire nyugdíjba mennek.

Hitelből vesznek luxuscikkeket. Itthon is népszerűek például a különböző áruvásárlási hitelek vagy gyorskölcsönök, amelyekből sokan fogyasztási cikkeket vagy utazást finanszíroznak. Kifizetődőbb eldönteni, mire van igazán szükségünk, és mi az, ami ráér addig, amíg futja rá a jövedelmünkből!

Menő helyen laknak, pénzügyi fedezet nélkül. Ha a lakhatási kiadásai a bevételei több mint 50 százalékára rúgnak, az már nagyon sok, ilyen esetben célszerűbb lenne egy olcsóbb környékre vagy kisebb lakásba költözni.

Tanulni is lehet az Y és Z generációktól
Legtöbbször együtt szokás emlegetni az Y és a Z generációkat, bár sokszor különbözik a munkamoráljuk, azonban mindkét generációra jellemző, hogy egyszerre több dologgal képesek párhuzamosan foglalkozni (multitasking). Az X generációhoz viszonyítva gyorsabban reagálnak, és képesek könnyedén egyik feladatból a másikba átállni, ami persze személyes attitűd kérdése is, viszont megtanulható, elsajátítható.

Így érhet el 15%-os fizetésemelést egy Y

Aki azt gondolja, hogy az Y-ok szinte évente váltanak munkahelyet, és csak a magasabb fizetés motiválja őket, az téved. A Bloomberg cikke szerint sokkal fontosabb számukra a stabil munkahely: Nagy-Britanniában például 25-ből átlagosan csak 1 Y vált munkahelyet 30 éves kora előtt.

Emiatt pedig sok pénztől esnek el, elemzők szerint ugyanis a váltás egy 20-as évei közepén járó dolgozónak átlagosan 15 százalékos fizetésemelést jelent. Ha már a munkánál tartunk, a MarketWatch cikke szerint a brit fiatalok többsége arra számít, hogy akár 80-90 éves korukig is dolgozni fognak.

A Z-k online vásárolnak, és azt szeretik, ha a márka hűséges hozzájuk

A Z generáció tagjai sokkal szívesebben vásárolnak online – sokszor az okostelefonjukról –, mint üzletekben – mondta el az amerikai Business Insider gazdasági híroldalnak a Z generáció szakértőjének számító Nancy Nessel. Akik mégis a személyes vásárlás mellett döntenek, mielőtt ezt megtennék, szeretnének kapcsolatba lépni az adott márkával a közösségi médián keresztül, hogy információt szerezzenek a termékről vagy a szolgáltatásról.

Az EY (korábbi Ernst&Young) Z generációról készített kutatása is alátámasztja ezt: a Z-k sokkal jobban informáltak, mint bármelyik előző generáció, ráadásul kevésbé hűségesek a márkákhoz. Az EY kutatásai szerint azok a cégek, amelyek hagyományos hűségprogramokkal, kártyákkal és egyéb promóciókkal próbálják megnyerni maguknak ezt a korosztályt, csatát veszítenek. Éppen azért, mert a Z-k már azt várják el a márkáktól, hogy azok szeressék őket, és hogy lojálisak legyenek hozzájuk. Az ő világukban már a márka hűséges a fogyasztóhoz, és nem fordítva – olvasható a Vienna Life Biztosító bejegyzésében.

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor