Időzített bomba: aki "osztalékból él", nem gyűjt nyugdíjra

Míg a 35 éves nyugdíjrendszer nincs védve a gyakori beavatkozástól, a következő generáció pedig az örökül hagyott adósságtól, addig a leendő nyugdíjasok „védve maradnak" az öngondoskodástól, a hosszú távú megtakarítástól.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Érdemi beavatkozás a hazai nyugdíjmodellbe az egységes tb-törvény 1975-ös megszületése óta 1997-ben volt először. Ekkor, Medgyessy Péter pénzügyminisztersége alatt indult el a felosztó-kirovó és a tőkefedezeti rendszer együttes - vegyes - alkalmazása. A következő lépésre, egyfajta visszarendeződésre 1999-ben került sor, majd egészen a múlt évig szinte semmi nem történt. Igaz, a felosztó-kirovó szisztémába bele-belenyúl a politika, de a rendszer 35 éve ugyanúgy működik.

Értelmesebb gazdaság kell

 

Eva és ekho
A munkaügyi tárca szerint az evás adózó az általános szabályok szerint kötelezett a járulékfizetésre. Ennek alapja a tevékenységére jellemző kereset, de legalább a minimálbér, de vállalhatja, hogy a járulékokat ennél magasabb jövedelem után fizeti meg. Az egyszerűsített közteher-viselési hozzájárulást (ekho) fizetők kötelezettsége eltér az általános szabályoktól. Az ekho alapja a bevétel, csökkentve – ha a magánszemély áfa fizetésére kötelezett – az általános forgalmi adóval. A kifizető által fizetendő 20 százalékos ekhóból 18,8 százalék, a foglalkoztatott által fizetendő 15 százalékból pedig 3,8 százalék a nyugdíjbiztosítási, illetve a nyugdíjjárulék (kivéve, ha a magánszemély nyugdíjas, vagy az adóévben a nyugdíjjárulékot a járulékfizetés felső határáig megfizette). A magánnyugdíj-pénztár tagja esetében 0,1 százalék a nyugdíjjárulék, s 3,8 százalék a tagdíj. Ennek megfelelően a nyugdíj alapjául szolgáló átlagkereset számításakor az ekho-alap 50 százalékát, 2008. január elsejétől 61 százalékát kell figyelembe venni.

A kisebb „beavatkozások" a rendszert előbb bőkezűbbé tették, majd kiderült, az „osztogatás" - például a 13. havi nyugdíj, a sokak számára sokféle jogcímen engedett idő előtt nyugdíjazás - nem tartható. Szintén a fékeket nyomták meg azzal, amikor a nyugdíj-megállapítási vagy a rokkantnyugdíjazási szabályok kedvezőtlenebbekké, szigorúbbakká váltak, s akkor is, amikor a korhatárt megemelték, az indexálást módosították. Holtzer Péter, a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal elnöke, az Oriens pénzügyi tanácsadó partnere azzal summázza a pró és kontra korrekciókat, hogy maga a rendszer eleve ki van téve az ingadozásoknak, ugyanakkor nincs benne az a „csodaszer", amellyel elejét lehetne venni e kilengéseknek. Amikor pedig „élessé" válik a politikai helyzet, akkor a nyugdíjasokkal kezdenek el kampányolni, nekik küldenek rendszerint megalapozatlan üzeneteket.

A kérdés az, létezik-e olyan modell, amely rezisztens a beavatkozásokra. Vannak, akik igennel válaszolnak, mondván, beépíthetők automatizmusok, amelyek nehezebb időkben is képesek működni, sőt, a csökkenő nyugdíjakat is mindenki békésen tűri. Az ilyen automatizmusok szisztémáját Holtzer Péter szkeptikusan fogadja, bár elismeri, a jelenlegi modell nem kínál jobb megoldásokat. Addig, amíg nem lesz a mainál sokkal értelmesebben működő gazdaság - több járulékfizetővel és több járulékbevétellel -, s amíg nem születik sokkal több gyerek, addig nem is igazán remélhetünk gyökeres átalakulást. Azt kellene elérni, hogy a nyugdíjrendszer méretét csökkentse a társadalom, hogy jóval kevesebbet legyen szabad elvenni az emberektől, illetve jóval kevesebbet kelljen ígérgetni. Ekkor persze megnő az egyén felelőssége, hiszen jobban be kellene vonni őt a saját magáról való gondoskodásba.

Bizalmatlan társadalom

A szakértő szerint az államnak a nyugdíjbiztosítási rendszerben betöltött szerepéről gyakran túl absztraktan fogalmazunk. El-elfelejtjük, hogy amikor a költségvetés érdekéről beszélünk, voltaképpen akkor is magunkról érvelünk. Azt szokták felvetni, hogy mennyi pluszpénz kell a nyugdíjrendszer miatt, holott „csak" arról van szó, hogy ugyanannyi pénzből fordítunk kevesebbet más fontos dolgokra, mert a nyugdíjrendszert is fenn kell tartani. Csakhogy ugyanannyit költünk, s a következő generációkra terheljük a differenciát, folyamatosan növelve az adósságot. Kevésbé absztrakt megközelítéssel az lehet a korrekt szempont - fejtegette Holtzer Péter -, van-e olyan felelősségérzetünk, hogy ne a gyermekeinknek legyen nehezebb. A névleges, egyéni számlás rendszerről a szakember változatlanul nem tudja elképzelni, hogy a nyugdíjrendszer problémáira olyannyira teljes körű megoldást jelentene, ahogyan azt többen vélelmezik, de nem keletkeztetne pluszadósságot a következő generáció kárára.

Az állam mellett a munkavállaló és a lakosság pénzügyi kultúrája, az öngondoskodásról szerzett tudása a másik fontos tényező a nyugdíjbiztosítási rendszerben. Holtzer Péter kiszámolta: ha a felvilágosult szülő a gyerek születésétől naponta félretesz, s maga a gyerek később ugyanígy folytatja, akkor - amennyiben 60 évig tart a megtakarítás és 20 évig veszi igénybe annak gyümölcsét - napi 40-60, azaz havi 2000 forintra van szükség ahhoz, hogy a mai átlagos 80 ezer forintos nyugdíjszinthez 20 ezer forint havi többlet adódjék hozzá. Manapság lehet igazán fontos ilyen „szemüvegen" is a jövőnkbe látni, mert jelenleg sem az egyén, sem a munkaadó nem abban érzi érdekeltnek magát, hogy bejelentett alkalmazottként dolgozzon, dolgoztasson. Az a jellemző, hogy a lehető legalacsonyabb bér után fizetnek közterheket, s csak nagy sokára ismerik fel, hogy így tisztességes nyugdíj sem lesz a végén.

A felelősebb gondolkodás, megtakarítás roppant egyszerű válasz, még sincs rá érkezése a társadalom nagy részének. Pedig az elkövetkező időkben rendkívüli módon felértékelődik az öngondoskodás is. Igaz, az elmúlt húsz évben az ilyen biztosítások, megtakarítások szabályrendszerében keletkezett mind nagyobb káosz: hol bevezettek kedvezményeket, hol pedig visszavonták azokat. Az emberek pedig nemigen merik 30, 40, 50 évig rábízni a pénzüket a magyar pénzügyi közvetítő szektorra. S ez nem is lesz másként addig, ameddig megteheti a mindenkori fiskális tárca, hogy egyik napról a másikra átírja az adójogszabályokat.

Gondoskodási gondok

A magán- és az önkéntes nyugdíjpénztárak indulásának időszakában a szabályozást nem pusztán az érdekeltségük növelése miatt tartották pozitív döntésnek a vállalkozások, hanem azért is, mert beleilleszthették humánpolitikai stratégiájukba a dolgozók nyugdíjas kori biztonságát elősegítő eszközöket - véli Holtzer Péter. De mivel ezt a világot is állandóan „rángatják" az állami beavatkozásokkal, nehéz hosszú távú megoldásokban gondolkodniuk. A felvilágosult humánpolitikának is jóval kisebb manapság az élettere: a vállalatok kevésbé versenyeznek a tehetségekért, hiszen komoly munkaerőtöbblet van a piacon. A kkv-szektor a túlélésre kénytelen összpontosítani, számos vállalkozás keresi a kiskapukat s azt, hogyan kerülje ki a nagy rendszereket; elképzelhetetlen, hogy hosszú távú humánpolitikai megoldásokat ajánljanak fel dolgozóiknak. Az önkéntes nyugdíjpénztári támogatási rendszer is elhibázott, hiszen az a kör alkotja a tagságot, kapja a vállalati támogatásokat és az adókedvezményt is, amely öreg korára a legkevésbé lesz rászorult.

A magyar gazdaságban is jelen van a tőkejövedelem, ez után azonban nem kell nyugdíjjárulékot fizetni. Sokan protestálnának, ha elrendelnék ezt a kötelezettséget. Persze akad egy réteg, amelynek mindegy, milyen „sors" vár rá öreg korára, mert akkora a tőkejövedelme, hogy sosem lesz megélhetési gondja. De jóval többen vannak azok a kisvállalkozók, sőt kényszervállalkozók, akik azt „játsszák", hogy nem fizetést, hanem osztalékot vesznek ki, mert az látszólag, most még, sokkal olcsóbb - emlékeztet Holtzer Péter. Az ekho „előnyeit" élvezők is a maguk kárára cselekszenek, mert majdani nyugdíjas éveikről sem ők, sem a munkaadók nem gondoskodnak annyira sem, amennyire lehetne.

Trend, hogy a társadalom átlagéletkora nő, nincs elegendő fiatal, egyre több a középkorú. A munkáltatók maholnap rá fognak jönni, hogy nem választás kérdése, kiket alkalmaznak. Azt a tévhitet pedig számos kutatás cáfolja - állítja a Nyugdíj és Időskor Kerekasztal elnöke -, hogy ha a vállalatok tovább tartják meg az időseket, azzal kiszorítják a fiatalokat. Egyebek között azért sem, mert különbözőek az előnyei a munkaerőpiacon a más és más korosztályoknak. A baj az, hogy olyan időkben, mint a mostani, elsődlegesen a közvetlen kiszorító hatások érvényesülnek. Ez ellen is egy normálisabb gazdasági környezet az ellenszer, amikor is többen dolgoznak, több a munkahely, és több az adóbevétel.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo