Idén hova (nem) megyünk: Balaton vagy Horvátország?

Amíg Horvátországba egyelőre kevesebb magyar utazik, addig a Balaton népszerűsége nő, egy felmérés szerint a hazánk lakosságának negyede a magyar tengernél szeretne az idén nyaralni.

 

Mire, mennyi juta a magyar tengernél?
A balatoni vonzerő növelésére meghirdetett új pályázatok során a balatoni üdülőkörzetben érintett régiós fejlesztési tanácsok közül a dél-dunántúli 2,70 milliárd, a közép-dunántúli 1,48 milliárd, a nyugat-dunántúli pedig 0,67 milliárd forintot különített el. A BFT tagjai döntöttek arról, hogy mely fejlesztési célokat kívánják támogatni a rendelkezésre álló összegekből. Ezek között szerepel az egészségturizmus, a gyógy- és termálfürdők, a történelmi és kulturális örökség, a rendezvényhelyszínek, az öko- és aktív turizmus, állatkertek és vadasparkok, kalandparkok, strandok, lovas-, bor- és konferenciaturizmus, valamint a turisztikai szolgáltatások fejlesztése, továbbá a természeti értékek megőrzése.

Idén már nemcsak a családok, hanem a fiatalok és baráti köreik kedvenc úti célja is a magyar tenger - közölte a "Szeressük a Balatont!" című konferencián Szűcs Balázs, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese. Egy új belföldi kutatás eredményeire hivatkozva elmondta, hogy válaszadók a legpozitívabban a jó megközelíthetőséget, a változatos tájat és  programokat, a jó vízminőséget és a kerékpározási lehetőséget találták.

A negatívumok között emlegették a strandok és az illemhelyek állapotát, felszereltségét, valamint a hektikusan változó árszínvonalat. A felmérésből következően a balatoni vonzerő növekedését elsősorban a vízminőség megőrzése és a strandfejlesztések garantálhatják, másodsorban a gyógy- és wellness szálloda-fejlesztések jelenthetik.

Sok német, holland, dán, egyre kevesebb angol, amerikai

„Bár jelentősen csökkent a német turisták aránya a Balatonnál, még így is a legfőbb küldő országnak számít, amelyre oda kell figyelni a marketingmunkában" - hívta fel a figyelmet Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkár. A német vendégek mellett fontos küldő országnak számít Ausztria, Hollandia, Dánia és Oroszország is. Miközben jelentősen visszaesett a Balatonnál a német, az angol és az amerikai vendégek száma, a kelet-európai piacokon nő a tó népszerűsége.

Kovács Miklós beszámolt egy új felmérésről is, amelyben a horvát tengerpartot összehasonlították a Balatonnal. Ebben egy négytagú magyar család szállás, éttermi és utazási költségeivel kalkuláltak szerény körülmények között. A számítások szerint egy egy hetes balatoni nyaralás 350 ezer, míg egy horvát tengerparti 465 ezer forintba kerülne egy családnak az eltérő árak és távolság miatt.

Öt százalékkal kevesebb magyar Horvátországban

Hagyományosan a tanév végével egy időben, ezen a szombaton indul el az Adriára tartó külföldi turisták első nagyobb csoportja, köztük nagyon sok magyar is - közölte az MTI-vel a Horvát Idegenforgalmi Közösség budapesti képviseletének vezetője. Az év első öt hónapjában a horvátországi külföldi turisták száma közel 10 százalékkal csökkent, a magyar utazóké azonban kisebb, mintegy öt százalékost csökkenést mutat - közölte Marin Skenderovic.

A horvát adatok szerint áprilisban a jó idő és a húsvéti ünnepek miatt például a Kvarner-öbölben 65 százalékkal több magyar volt, mint tavaly ilyenkor, májusban viszont a sibeniki és zadari régióban tapasztaltak némi növekedést. A távolabbi célpontok, így Dubrovnik esetében azonban jobban érzékelhető a csökkenés.

Az utolsó pillanatban döntünk

Az idegenforgalmi szakember szerint nagyon nehéz megjósolni, hogy a tavalyi kétmillió magyar vendégéjszakához képest idén milyen változás várható. Előzetesen 5-10 százalékos visszaesésre számítanak Magyarországról, elsősorban a forint gyengesége miatt, de azért nehezebb ezt pontosan megbecsülni, mert a magyar turisták jellemzően az utolsó pillanatban döntenek az utazásról.

A magyarok utazási szokásai is átalakulóban vannak, ami az előfoglalások alapján látható. Az utazásszervezők jelzései szerint csökken az érdeklődés az apartmanok, ugyanakkor kisebb növekedés tapasztalható a szállodai elhelyezések iránt. Általános tapasztalatként fogalmazta meg, hogy az utazásszervezőkön keresztüli foglalások aránya folyamatosan csökken, az egyéni utasoké viszont növekszik. Fokozatosan nő az interneten szálláslehetőséget keresők száma, de sokan egyszerűen beülnek az autóba és ötletszerűen keresnek szállást a tengerparton.

Marin Skenderovic úgy látja, hogy azok a magyar turisták, akik korábban egzotikus helyekre utaztak, a válság miatt most inkább közelebbi helyeket választanak. A színvonalas szállodai ellátás iránt ezért növekszik az igény, az olcsóbb nyaralási formák iránt viszont visszafogottabb az érdeklődés Horvátországban.

Ingyen szállással erősíthet a Balaton
Ingyenes szállások felajánlására hívta fel a balatoni kempingek és szálláshelyek üzemeltetőit Suchman Tamás (MSZP), a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke: ez a lehetőség kezdeményezése szerint azoknak a családoknak járna, amelyekben a gyerekek azért estek el a nyaralás lehetőségétől, mert mindkét szülő munkanélkülivé vált. A szakember a "Szeressük a Balatont!" című balatonfüredi konferencián felelevenítette, hogy az utóbbi időkben korábban nem látott mértékű támogatás jutott az üdülőrégiónak, amelyből nem visszakérni szeretnének, csak egy-két ingyenes üdülési lehetőség felajánlását várják. Akik tudnak ebben a formában támogatást nyújtani a szociálisan rászorultaknak, azok felajánlását a szervezet e-mail címére, a [email protected] várják.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo