Hová lesz a parkolásra befizetett pénzünk?

2014. július 1. után hiába fizetik az autósok a parkolási díjat, mégis jogszerűen büntethetik meg őket? Újabb sokakat érintő jogi csiki-csuki? Mit tehet az autós, hogy a pár száz forintos parkolás helyett végül ne fizessen súlyos bírságokat?

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

Július elsejétől országosan megváltozik a mobilparkolás menete, mert az állami tulajdonú Nemzeti Mobilfizetési Zrt.-n keresztül bevezetik az országos, egységes mobilparkolási rendszert. Az autósok szempontjából az egyik legfontosabb változás, hogy az eddig leggyakrabban használt három mobilszolgáltató (Telekom, Telenor, Vodafone) SMS-, és hívószáma 810-ről 763-ra változik, ezt követi a fizető automatákra ragasztott négyjegyű azonosító szám. Aki a régi számmal indítaná el a parkolást, SMS-t kap, hogy ezen a számon a mobilparkolási szolgáltatás nem elérhető, valamint arról, hogy milyen számon indíthatja el a parkolását.

Azok a jelenleg is működő szolgáltatók, akik nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez - köztük az egyik legnagyobb piaci szereplő, az Első Magyar Mobilfizetés Elszámoló (EME) Zrt. –, júliustól már nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást. Ez elsősorban azoknak az autósoknak okozhat gondot, akik hétfőn, tehát június 30-án indítanak el egy kedd reggeltől érvényes parkolást az EME rendszerén keresztül, mert így elvileg kedden nem lesz érvényes parkolójegyük - írta az origo.hu.

Előre szeretném bocsátani, hogy nem célom és a jelenlegi információk alapján nem is tisztem megítélni, hogy kinek is van igaza az EME Zrt. és az új piaci szereplő a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. párharcában. Az azonban mindenképpen ránk, autósokra is tartozik, hogy végül is kinek, vagy inkább hova is fizethetjük be a parkolási díjat úgy, hogy ne büntessenek bennünket? Megint a „kis ember” járhat pórul, míg a két cég egymással vitatkozik?

Mit jelent ez az autósokra nézve?

Próbáljuk meg praktikus oldalról megközelíteni a kérdést: mi tegyen az autós a kialakult csiki-csuki helyzetben? Először is fontos leszögezni, hogy a parkolási díjat továbbra is meg kell fizetni, már ha valaki nem a Mikulás csomagok megszállott gyűjtője. No de hova is fizessük? Azt gondolom, vagy inkább feltételezem, hogy még ez is viszonylag egyértelmű lesz, már ha azokon a bizonyos kéken virító parkoló automatákon egyértelműen kerül feltüntetésre, hogy hogyan vásárolhatjuk meg az utca ideiglenes használatát, ha kis időre megválnánk az autónktól és gyalogos üzemmódba kívánunk kapcsolni. Persze egyelőre csak remélni tudom, hogy a parkoló órán egyértelmű lesz az instrukció, hogy milyen számon lehet a parkoló óra „ketyegését” elindítani. Jogi vita ide vagy oda, egy biztos, a parkolni vágyó autósnak az órán szereplő instrukciók alapján kell eljárnia. Máshogyan nem is tudna.

Mit tehetünk, ha mégsem lesz egyértelmű, hogy mi szerepel a parkoló órán?

Abban a nem remélt helyzetben, ha mégsem sikerül egy éjszaka alatt teljesen újra feliratozni minden parkoló órát, vagy netán az órákon nem egyértelműen kerülne feltüntetésre, hogy milyen számot pötyögjünk a telefonunkba, a következőt tudom tanácsolni az autós társadalom tagjainak.

  1. Ha biztosra akarnak menni, hogy a parkolási díj befizetésre került, a telefon helyett válasszák a pénznyelő automata üzemmódot, vagyis inkább dobjanak az órába. Persze mindenkit megértek, hiszen a mobil fizetés nem csupán kényelmi okokból jó, de azért is, mert a befizetésünk nem lesz sem kevesebb, sem több a kelleténél. A parkolási díj sokak szemét szúrja már így is, hát még akkor, ha ráadásul többet is fizetnek ki, mint ameddig valóban az utcán parkoltatják a gépesített lovaikat. Mindenesetre, ha nagyon kaotikussá válna a helyzet, a legbiztosabb megoldás a pénzbedobás.
  2. Azoknak, akik inkább felveszik a kesztyűt, és továbbra is mobillal parkolnának a következőt javaslom: ha a egy-egy parkoló órán netán több telefonszám is megjelenne, készítsenek fotót, mely arra bizonyosan jó lehet, hogy vitás helyzetben a szolgáltató is magyarázattal tartozzon. Sajnos azonban nem tudom egyértelműen azt állítani, hogy ez biztos elegendő lenne, és megvédené a parkoló és fizetni vágyó, de nem tudó autóst a bírságtól, vagy kellemetlenségtől.
Mi lesz az EME-hez befizetett pénzzel?

Az EME rendszerében jelenleg arra is van lehetőség, hogy a jövőbeli parkolásokhoz előleget fizessen az EME-vel szerződött ügyfél. Ez a funkció a mobil parkolási egyenleg feltöltés alatt fut. Ekkor azonban nem másról van szó, mint arról, hogy valamilyen későbbi szolgáltatásra előleget fizet az autós. A nagy kérdés, hogy mi lesz az előre befizetett, de fel nem használt összeggel?

Tulajdonképpen a kérdés nem is olyan nehéz, már ha jogi szempontból vizsgáljuk. Ha ugyanis az EME Zrt. rendszerén keresztül nem lehet a kívánt parkolási szolgáltatást igénybe venni, mert időközben a jogi környezet megváltozott, akkor a szerződés teljesítése az EME részéről lehetetlenné válik. Ekkor pedig a szerződés megszűnik és az EME Zrt. köteles elszámolni a nála lévő és fel nem használt pénzzel és köteles azt az autós részére visszafizetni. Az egy másik kérdés, hogy jelenleg az EME Zrt. álláspontja, hogy a szerződéseik nem lehetetlenülnek el, így nem szűnnek meg.

Bár a két nagy cég vitája még nem dőlt el, a következő biztos:

  1. az autósnak a jövőben is parkolási díjat kell fizetni.
  2. Amennyiben az EME-vel kötött szerződés megszűnik, a befizetett előleg az autósnak visszajár.
Zökkenőmentes parkolást kívánok mindannyiunk számára!

Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd www.megbizhatougyvediiroda.hu

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo