Ezekre a szárnyakra a madarak is irigykedve néznek majd

A repülőgépek szárnyai ismeretesen hagyományosan vastagok és szilárdok. A NASA, az amerikai Űrkutatási Hivatal kutatói most olyan szárnyat dolgoztak ki, amely repülés közben módosítja az alakját.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A négy méter széles szárny alkotórészek ezreiből áll, és a madarak szárnyára emlékeztet, számolt be a kutatásról a NASA egyik mérnökének beszámolója alapján a CNN. A szerkezet ahhoz hasonlóan működik, mint amikor például egy nagy ragadozómadár másként állítja a szárnyait mozgató ízületeket, izmokat amikor felszáll és megint másként, amikor támad és lecsap áldozatára.

Egy darabig még ilyen szárnyakkal repülünk (Kép:Pixabay)

A projekten a NASA mellett a Massachusetts Műegyetem szakértői dolgoznak és úgy látják, hogy munkájukkal a jövőben általában lényegesen hatékonyabbá lehet tenni a repülőgépek gyártását és karbantartását.

A Boeing 787-es Dreamliner óriás utasszállítóját olyan nagy alkotórészekből állítják össze, hogy külső telephelyről, még azoknál is nagyobb gépekkel kell a törzseket az összeszerelő üzembe szállítani. Hasonló a helyzet az Airbus A380 esetében is. Az ehhez a gyártási modellhez szükséges infrastruktúra rendkívül költséges. A kutatások ezért azt célozzák, hogy az új eljárással helyben, a drága külső beruházások nélkül lehessen gyártani a repülőket.

Az új típusú szárnyak kialakításánál polyetherimidet fecskendeznek 3 D-s eljárással készülő keretekbe. Az elemeket a kísérleti fázisban kézi munkával kötik össze, de a munkát később robotok tudják átvenni. A rendkívül könnyű, moduláris szerkezet szállításának nincs nehézsége, ugyanakkor alkalmas arra is, hogy az űrbe küldjék. Ott azután ugyancsak robotok segítségével hozhatnak létre nagy szerkezeteket.

Míg az olcsóbb, hajlékonyabb repülőgépek gondolata vonzó lehet a légitársaságok számára, nagy nehézségeket kell még legyőzni, amíg azok megelenhetnek a repülőtereken. A kulcskérdés az anyag integrálása a jelenleg használt szerkezetekbe, ami teljesen felforgatná a hagyományos repülőgép-tervezést, ennek óriási anyagi következményeivel. Ugyanakkor a gépek moduláris gyártása alapvetően megkönnyítené a javítást. Nem lenne másra szükség, mint a hibás részeket másik elemre cserélni, mutatnak rá a forradalmi újítás tervezői.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo