Európa szereti Amerikát

Egy friss közvélemény-kutatás szerint az elnökválasztás óta jelentős javult az Egyesült Államok politikai megítélése külföldön. Az európai állampolgárok Barack Obama beiktatása óta egységesen pozitívabbnak látják a jövőt, mint korábban. Ugyanakkor megosztja őket az USA kulturális befolyásának kérdése, hiszen alig negyedük gondolja pozitívnak Amerika Európára gyakorolt kulturális hatását. - áll az ELTE TÁTK Hírlevélében.

Európa bízik a változásban

Obamában háromnegyedünk bízik

A Wall Street Journal Europe megbízásából, a GfK-Nürnberg által készített felmérés során 19 országban közel húszezer embert kérdeztek meg a kutatók arról, hogy mit gondolnak az Egyesült Államok politikai és kulturális befolyásáról. A kutatási eredmények szerint az európai állampolgárok több mint fele úgy véli, Barack Obama elnökké választásának köszönhetően pozitív változások sora köszönt majd a világra. A jövőt illetően kiemelkedően optimisták a nyugat-európai országok lakosai. A régióban a válaszadók 75 százaléka gondolja úgy, hogy Obama vezetésével az Egyesült Államok politikai befolyása pozitív irányban változik majd. A legderűlátóbb országokban, így Belgiumban, Svédországban, Németországban, Olaszországban és Hollandiában tízből nyolcan gondolkoznak hasonlóan. Nyugat-Európa ezzel még az amerikaiak optimizmusát is felülmúlja, akiknek „csak" 61 százaléka véli úgy, hogy az Obama-elnökség alatt jobb fényben tűnik fel az USA politikai hatalmának megítélése.

A válaszok alapján úgy tűnik, hogy ez a fajta optimizmus kifejezetten Obama elnök megválasztásához köthető, hiszen az elmúlt évek eseményeire visszatekintve háromból két válaszadó egyértelműen negatívnak és károsnak ítélte Amerika világra gyakorolt politikai befolyását. Az európai országok közül a legnagyobb, több mint 80 százalékos arányban Görögország, Hollandia, Svájc és Belgium lakosai vélték úgy, hogy az elmúlt öt évben az USA határozottan negatív hatást gyakorolt a világpolitika alakulására. Az európai válaszadók ebben a kérdésben is felülmúlták észak-amerikai társaikat, hiszen az Egyesült Államok állampolgárainak kevesebb, mint 70 százaléka nyilatkozott ilyen kedvezőtlenül hazájáról.

Hollywood, baseball és hamburger

Az Egyesült Államok legnépszerűbb kulturális exportcikkei között az első helyen, a válaszadók mintegy harmadának egyetértése alapján a filmek és tévésorozatok állnak. Különösen nagy arányban kedvelik az Amerikában készült produkciókat a görögök, a hollandok és a magyarok. Mindhárom országban a válaszadók több mint 50 százaléka válaszolt úgy, hogy szereti a hollywoodi filmeket és az amerikai sorozatokat. Az amerikai filmiparral kapcsolatban az összes válaszadó mintegy 20 százaléka nyilatkozott csak kritikusan, ők is zömmel az 50 év feletti korosztályból kerültek ki.

A népszerűségi lista második helyén a sport áll. A válaszadók 12 százaléka „ad hálát" az Egyesült Államoknak az amerikai foci vagy a baseball népszerűsítésért. Ezek között a franciák (18%) és a csehek (17%) azok, akik a legnagyobb érdeklődést mutatják az amerikai sportélet iránt. Az Egyesült Államok harmadik legnépszerűbb kulturális exportcikke a zene, amelyet a válaszadók 11 százaléka, kiemelkedően pedig a svájci, svéd és belga válaszadók értékelnek nagyra.

A negyedik helyen 4-4 százalékos támogatási aránnyal a divat, az irodalom és az étkezési kultúra szerepelt. Igaz, ez utóbbit éri a legtöbb kritika Európában. A nyugat-európai régióban a válaszadók 45 százaléka, Franciaországban 65 százaléka tekint kritikus szemmel az amerikai élelmiszerek európai elterjedésére. Az összes válaszadót tekintve a megkérdezettek harmada vélekedik negatívan az amerikai étkezési kultúra terjedéséről. Ez az arány a személyes tapasztalatok hatására növekedni látszik, hiszen azoknak, akik jártak már az Egyesült Államokban, 44 százaléka fejezte ki nem tetszését az amerikai élelmiszerekkel kapcsolatban.

Az USA kulturális hatása a magyarok szerint inkább negatív

Összességében a kutatás során megkérdezett közel húszezer embernek alig negyede minősítette pozitívnak az Egyesült Államok kulturális hatását. A válaszadók 39 százaléka úgy gondolta, Amerika kulturálisan rossz hatást gyakorol a világra, míg a megkérdezettek több mint harmada pozitív és negatív hatásokat egyaránt megfogalmazott.

Az egyetlen ország, ahol a pozitív vélemények száma felülmúlta a kritikusokét az Egyesült Királyság volt. Ott a válaszadók 38 százaléka gondolta úgy, hogy az USA kulturális hatása pozitív, és 31 százaléka vélte úgy, hogy inkább negatív jelenségnek tekintendő. Ezzel szemben a görögök több mint ötven, a magyarok és az oroszok közel negyven százaléka egyértelműen a káros hatások mellett foglalt állást. Oroszországot illetően azonban a megítélés a jelek szerint függ attól, hogy az adott válaszadó járt-e már az USA-ban. Azok, akik már jártak, közel 50 százalékos arányban adtak pozitív választ, míg azok, akik még nem, alig 10 százalékos arányban vélekedtek pozitívan. A legsemlegesebben a német válaszadók nyilatkoztak. Itt a megkérdezettek 46 százaléka nem érzi egyértelműen negatívnak vagy pozitívnak az USA kulturális befolyását.

 

Véleményvezér

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo