Ész nélkül megvesszük, amit a neten látunk

2018. február 22. csütörtök - 14:40 / piacesprofit.hu
  •    

A társadalmi nyomás és a közösségi média platformok erősen befolyásolják költési szokásainkat – derül ki az Intrum felméréséből. A magyarok harmada többet költ a közösségi média hatására, és a szülők 35 százaléka legalább egyszer vásárolt a társadalmi nyomás hatására gyermekeinek olyan dolgot, amit nem engedhetett meg magának.

 

A közösségi média egyre növekvő befolyása vitathatatlan: havonta több mint kétmilliárd ember használja a legnépszerűbb közösségi oldalt világszerte. Nem csoda, ha a hirdetők is egyre nagyobb figyelmet szentelnek a jelenségnek: az eMarketer előrejelzése szerint 2020-ra a globális hirdetési összköltés 38%-a mobil platformhoz fog kötődni, ami meghaladja a televízióban megjelenő hirdetésekre fordított költések arányát.

Kép: Pixabay

Kép: Pixabay

Az Intrum, Európa vezető követeléskezelő vállalatcsoportja évente elkészíti Európai Fogyasztói Fizetési Jelentését. Az idei kutatásban 24 országból 24 401 európai – köztük 1006 magyar – állampolgár vett részt.

Vásárlási szokásainkra a közösségi média mellett a társadalom is nagy nyomást helyez – derül ki az Intrum 2017 novemberében közzétett kutatási adataiból.

A magyarok harmada gondolja úgy, hogy a közösségi média arra ösztönzi, hogy többet vásároljon annál, mint amire valójában szüksége van.

A magyar szülők 35 százaléka állítja, hogy az elmúlt év során legalább egyszer érezték a társadalmi nyomást, hogy olyan termékeket vásároljanak gyermekeik számára, amit nem engedhettek meg. Ez az arány nem tér el jelentősen a 33 százalékos európai átlagtól.

Az online vásárló nem ragad le a határon
Tízből hét e-vásárló rendelt már terméket külföldi kiskereskedőtől, mert jobbak az árak és nagyobb a árukínálat. A UPS friss összeurópai kutatása szerint ez a kereskedők számára komoly lehetőség, de egyben meg is kell felelniük az online vásárlók elvárásainak.

Azok, akik engednek a társadalmi nyomásnak, mobiltelefont, márkás ruhát és cipőt vesznek legtöbbször. Szignifikáns eltérés csak a mobiltelefon esetén mutatható ki a magyar és európai adatok között, a magyarok 43 százaléka vesz mobiltelefont annak ellenére, hogy nem teheti meg, ez 10 százalékponttal magasabb, mint az európai átlag

„A felmérés arra világít rá, hogy hogy környezetünk milyen nagy befolyással bír pénzügyi döntéseinkre. Odafigyeléssel, tudatossággal azonban elkerülhetők az olyan helyzetek, amelyek pénzügyi válságokhoz vezethetnek. Fontos azt is látnunk, hogy komoly következményekkel, akár nagy összegű adóssággal jár, ha többet költünk annál, mint amennyit megengedhetünk magunknak” – foglalta össze a kutatás eredményeit Kis Annamária, az Intrum üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.

Bár magától értetődőnek tűnik az állítás, de sok kutatás mutatta ki az impulzusvásárlás káros hatásait. Sok esetben jelentéktelen kiadásnak tűnhet egy-egy közösségi médiában hirdetett termék megvásárlása, de

vásárlás előtt mindig gondoljuk végig, hogy valóban szükség van-e arra a dologra, amire pénzt szándékozunk kiadni.

Kiadásaink megtervezése és rendszeres vezetése jelentősen hozzájárul ahhoz, hogy a komoly anyagi károkat elkerüljük. Minden hónapban előre vegyük számba várható kiadásainkat és bevételeinket. Minden hónapban tegyünk félre egy bizonyos összeget a váratlan kiadásokra.