Az állami monopóliumtól a versenyig:

A jelenleg hatályban lévő jogszabályok fele érintett lehet abban a törvénymódosításban, amely a tervek szerint az őszi ülésszakon az Országgyűlés elé kerülhet, és ha minden igaz, októberre el is fogadhatják. Mi indokolja egy 2001. évi törvény ilyen gyors felülírását?

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új év elején az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) közbeszerzés alapján kiválasztotta azt a munkacsapatot – a KPMG-t és a White and Case konzorciumot –, amely az új hírközlési törvény tervezetét előkészíti. Május közepére várható a javaslatuk, kész jogszabályok formájában. Esztó Péter, a tárca távközlési és szabályozási főosztályának helyettes vezetője szerint a változtatások középpontjában az Európai Unió 2002-ben megalkotott új távközlési szabályrendszerének átvétele áll, amelynek egyik fontos eleme a szabályozó hatóságok nagyobb felelősséggel való felruházása.

Liberalizációs történelem

A törvénykezési folyamat gyökerei az 1991-es koncessziós (XVI.) és az 1992. évi távközlési (LXXII.) törvényhez nyúlnak vissza. Az új jogi keretek közt az állam 1993-ban a Matávnak, 1994-ben pedig a helyi telefontársaságoknak (LTO-k) átengedte korábbi távközlési monopóliumait, koncessziós szerződések keretében. A megbízott távközlési szolgáltatók nyolc évre szóló kizárólagos piaci jogosultságot nyertek, ám a szerződésekben benne volt a meghosszabbítás lehetősége is. (Hasonló rendszer Európán belül csak Finnországban működött; jóval sikeresebben, mint nálunk. Ott ugyanis az ország fele, beleértve a fővárost, elkerült az addigi monopolszolgáltatótól, így a kisebb társaságoknak módjuk volt megerősödni.)

A 2001. június 12-én elfogadott és december 23-ától életbe lépett egységes hírközlési (XL.) törvény végleg felszámolta a koncessziós intézményeket a hazai távközlési piacon, megnyitva a kapukat az alternatív befektetők előtt.

– A liberalizáció első jelei, mint például a Matáv háromszakaszos privatizálása vagy a távközlési törvény egyes módosításai jóval 2002 előtt megjelentek – magyarázza a szakember. A távközlési törvény a nem közcélú távközlési szolgáltatásokat már 1992-ben kiemelte a koncesszióköteles szolgáltatások sorából, lehetőséget nyitva alternatív szolgáltatók piacra lépésére, az 1997-es módosítás (LXV. törvény) révén pedig a belépés engedélyhez kötöttsége bejelentési kötelezettségre enyhült. Az 1999-es módosítás (LXVI. törvény) a párhuzamos infrastruktúra kiépítésének tilalmát vezette be telefon- és kábelhálózatok közt, eszerint távközlési szolgáltatók nem építhetnek kábeltelevíziós hálózatot, kivéve harmincezer főnél kevesebb lakosú településeken.

Az egységes hírközlési törvény bevezetése helyi szinten nem járt a koncesszió azonnali eltörlésével: az LTO-k 2002. novemberig tarthatták vezető pozíciójukat.

Támadható jogszabályok, vitatott döntések

Egy, az IHM által tavaly megrendelt szakértői jelentés 139 pontban találta támadhatónak a hírközlési jogszabályokat. A problémák mögött a rendeletek EU-konformitásának hiánya (magas összekapcsolási díjak, a helyi hozzáférési deficit és az egyetemes távközlési alap kérdése stb.) és a félrevezető megfogalmazások rejlenek.

Az utóbbiak miatt is nagy figyelem irányul a szabályozó hatóságok munkájára. A hírközlési törvény alapján létrejött a Hírközlési Felügyelet részeként működő Döntőbizottság (HDB); szerepe a piaci szereplők felügyelete, az összekapcsolási díjaik jóváhagyása, a vitás ügyek kezelése. A HDB határozatai ellen bírósághoz lehet fordulni. A szolgáltatók – mind az alternatívok, mind pedig a „trónfosztott” koncessziósok – élnek is ezzel: a HDB majdnem minden döntését bíróság elé viszik.

A HDB-nek nincs sem jogalkotási, sem mérlegelési jogköre, döntéseit szigorúan behatárolják a hírközlési jogszabályok. Így a szervezet olyan szakmailag vitatott, ám jogilag megkerülhetetlen intézkedésekre kényszerült, mint például a Matáv – kiskereskedelmi árai fölött kínált – összekapcsolási árajánlatának elfogadása. Az árprés alkalmazását ugyanis a hírközlési törvény implicit módon sem akadályozza, így egyes alternatívok még mindig a liberalizáció előtt megkötött szerződéseket kénytelenek használni.

Kívánatos visszamenőlegesség

Míg a jelentős piaci erővel rendelkező szolgáltatók összekapcsolási díjai a hatósági árellenőrzés körébe tartoznak, kiszámítási módjukat miniszteri rendeletek és irányelvek szabják meg.

A hírközlési törvény alapján 2003. január 1-jétől életbe lépett változás, hogy már itthon is az EU-szabvány hosszú távon előremutató különbözeti költségek (LRIC)-modellje lett az egyedüli alternatíva. És bár végrehajtási rendelet vagy irányelv még csak előkészületben van e tárgyban, kívánatos volna, véli a szakember, hogy hatálya visszamenőlegesen is érvényesítve legyen.

Szemben a korábban használatos teljesen felosztott költségekkel (FDC), az LRIC összekapcsolási díj alapja nem a szolgáltatók teljes múltbeli költsége, hanem csak azok a költségelemek, amelyek az összekapcsolási szolgáltatással összefüggésben egy költséghatékonyan működő szolgáltató esetében felmerülnének. Bevezetése azonban nem elegendő ahhoz, hogy a jogszabályi háttér valóban megfeleljen az EU-elvárásoknak és a piaci igényeknek, ezért van szükség az új végrehajtási rendeletek mellett magának a kerettörvénynek a megváltoztatására is.


Megjelent a Piac és Profit üzleti magazin 2003. februári számában.


Kapcsolódó anyagok:

Elkészült az új elektronikus hírközlési törvény tervezete

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo