Autóteszt: Már nem szerény kisautó

2015. július 05. vasárnap - 18:07 / Demcsák Gergely
  •    

A Škoda Fabia már nem az a szerény kisautó, amelynek 1999-ben megismertük. Kilencven százalékban Volkswagen, kiegészítve a cseh márkára jellemző praktikus megoldásokkal. A fejlett konszerntechnika pedig a vételárban is megmutatkozik.

A harmadik generációs Škoda Fabia mindenkinek imponáló, modern, sportos autó, amely vagányabb és karakteresebb, mint elődei. A Škoda biztosra ment: a modellt nagyon vonzóra építette, korábban nem elérhető testre szabási lehetőségekkel tarkítva, de megtartva a márka alapvető és kedvelt erényeit: a kompakt külső méretek melletti bőséges térkínálatot, a praktikus megoldásokat és a kiforrott technikát. Utóbbi pedig immár szinte teljes egészében a Volkswagen új, moduláris építőkészletéből származik.

Kép:Autoblog

Az új Fabiát kiegyensúlyozott arányok, precízen meghúzott vonalak és markáns élek jellemzik, sportosabb kiállását pedig megváltoztatott méreteinek köszönheti. Bár 8 milliméterrel rövidebb elődjénél (3992 mm), 90 milliméterrel szélesebb és 31 milliméterrel alacsonyabb. Eleje kimondottan magabiztos, az oldalnézet karakteres, a faron a letisztult formák és az erőteljes kontúrok érvényesülnek. A szín- és könnyűfémkerék-kínálat is megújult: 15 külső színben rendelhető, a tető az A oszlopokkal együtt pedig ezüst, fehér, fekete vagy vörös lehet.

Adatok
  • Lökettérfogat: 1197 cm3
  • Méretek (h., sz., m., ttáv): 3992/1732/1467/2470 mm
  • Teljesítmény: 66 kW/90 LE 4400–5400 ford./percnél
  • Nyomaték: 160 Nm 1400–3500 ford./percnél
  • Gyorsulás 0–100 km/órára: 10,9 mp
  • Csúcssebesség: 182 km/óra
  • Fogyasztás (város/városon kívül/vegyes): 6,0/4,0/4,7 l/100 km
  • Tesztfogyasztás: 6,6 l/100 km
  • Saját tömeg: 1109 kg
  • Csomagtér: 330/1150 liter
  • Üzemanyag: 45 liter
  • Alapár (Style 1,2 TSI): 4 441 420 forint
  • Tesztautó jelenlegi ára: 4 253 600 forint

A modell tehát kisebb elődjénél, de több benne a hely. Az utastér érezhetően szellősebb, főként oldalirányban, de elöl a fejtér is gyarapodott. A hátsó lábtér körülbelül akkora, mint volt, kisautós mércével korrektnek mondható, a csomagtér azonban a szegmens legtágasabbjává avanzsált a maga 330 literével, a hátsó üléstámlák lehajtásával pedig a raktér 1150 literre növelhető.

A műszerpult kialakítása és a kezelési koncepció vadonatúj. Maradt az átlátható elrendezés, a középső szellőzők helyén azonban az új érintőkijelzős infotainment modult találjuk, és a főműszerek között is ott van egy információs kijelző. Kicserélték a gombokat és kezelőszerveket, így a minőségérzetünk is javult.

Kevés ergonomikusabb cockpit van a kis Škodáénál, gyakorlatilag minden karnyújtásnyira van. A kezelhetőség pofonegyszerű, és a vezetőhely is prímán belőhető, a kis termetűektől a langalétákig mindenki megtalálja a számára ideális pozíciót. Az ülés viszonylag tág határok között állítható, akárcsak a kormány, amely minden modellben négy irányban mozog. Az első utas helye is kényelmes, a keskeny középkonzol miatt a térde is jól elfér. A műszerfal tetszetős, és most első ízben színes betéttel is feldobható, a kárpit pedig ugyancsak egyedivé tehető.

A Škoda Fabia harmadik generációja részben a Volkswagen Csoport moduláris keresztmotoros platformjára épül (MQB), amelynek például a motorok éppúgy alapvető elemei, mint az elektromechanikus szervokormány és az elektromos rendszer. A négy elérhető benzinmotor közül mi a 90 lovas 1,2-es turbót próbáltuk, amely várhatóan a hazai piacon is a legnépszerűbb erőforrás lesz. Morgós hangú, virgonc négyhengeres, amely már igen alacsony fordulatszámon leadja a maximális nyomatékát, és végig egyenletesen húz. Teljesítménye bőven elegendő, amiben a Fabia csekély tömege is szerepet játszik. Kiválóan fogyaszt, akár öt liter alatti értékek is elérhetők vele, egyébként normál használatnál hat liter körül eszik. Az ötfokozatú váltót remekül hangolták össze a motorral, ideális a fokozatok kiosztása, maga a szerkezet pedig az egyik legjobb a piacon.

Az új Škoda Fabia dizájnos, tágas, praktikus és magas műszaki színvonalú – egy lapon említhető a Volkswagen Polóval. Már 2,7 millió forinttól kapható, azonban erősebb motorral és gazdagabb felszereltséggel felszökik az ára akár ötmillió fölé. Érdemes nagy körültekintéssel konfigurálni.