Veszélyes anyagnak minősülnek a repülős menük

2017. április 07. péntek - 18:01 / KlimaBlogger
  •    

A repülőgépen felszolgált ételek nagy része szemétként végzi. Ennek az az oka, hogy az EU-n kívülről érkező ételt potenciálisan veszélyes anyagként kezelni, így az érintetlenül hagyott ételek újrafelhasználása is tiltott. A körforgásos gazdaságnak kedvező törvényekre van szükség.

2016-ban 5,2 millió tonna hulladékot termeltek a világ légitársaságai, ennek túlnyomó többsége élelmiszer – szól a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) becslése. Csak, hogy érzékeljük a hulladékmennyiség nagyságát: ez épp annyi, mint 2,6 millió gépjármű súlya, állítja a The Guardian brit napilap. (A repülőgépek vécéinek tartalmát is belevették a kalkulációba. Akárcsak a használatlan minifogkeféket vagy az eldobott kis műanyag borospalackokat.)

A pocséklás 500 millió dollárjukba került a cégeknek. Mivel a nem használt dolgokat is kidobják, amikor a repülőgép landol, nagy szükség lenne az újrafelhasználás és újrafeldolgozás arányának növelésére. A már most is döbbenetes hulladékmennyiség viszont egyáltalán nem csökken. Sőt, a következő 15 évben várhatóan duplájára emelkedik az uniós szabályozások miatt.

Az EU-ba érkező élelmiszerekre potenciális veszélyes anyagként kell tekinteni a honos szabályozások szerint – az erre vonatkozó jogszabályok a száj- és körömfájásos járványra adott reakciója volt a törvényhozóknak.

Rakodják be az utasok ebédjét (fotó: flickr/Mark Scheieferdecker)

Rakodják be az utasok ebédjét
(fotó: flickr/Mark Scheieferdecker)

 

A törvények értelmében minden repülőgépen felszolgált élelmiszert, amit nem fogyasztanak el vagy el kell égetni vagy el kell temetni a szeméttelepeken. Az, hogy mondjuk menhelyek lakóinak adományozzák, tiltva van.

Már a csomagolás is veszélyes anyagnak számít, ha például egy amerikai légitársaság gépén ittak belőle, mert EU-n kívüli tej érintette a műanyagpoharat. Ez a besorolás megakadályozza az újrafeldolgozást.

Az IATA hamarosan közzétesz egy jelentést, amelyben amellett száll síkra a szervezet, hogy a szigorú céges higiéniai előírásoknak már eleget tett ételeket ne kelljen veszélyes anyagként eldobni. A szervezet azt is igyekszik bizonyítani a tanulmányban, hogy az EU-n kívülről érkező repülőgépek élelmiszer-kínálatában a méz és a tejtermékek minimális veszélyt az állatállományra az unión belül.

fotó: flickr/Houston Ruck

fotó: flickr/Houston Ruck

 

A hulladékcsökkentés leginkább azon múlik majd, hogy a személyzetet képes lesz-e elvégezni a szelektív gyűjtést. A légi kísérőket már most is nagy terhelik, magas értékesítési kvótákat kell teljesíteniük (a fedélzeten árult termékskáláról van szó) és az utastömeg igényeit is ki kell elégíteniük. Ezt fejelné meg a leszállás utáni hulladékválogatás, mint pluszfeladat.

De a jelenlegi szabályozás mellett is van azért lehetőség a hulladék csökkentésére vagy felhasználására.

A londoni Gatwick repülőtéren 2016-ban biomassza erőművet adtak át, mely hulladékot éget el és az északi terminált fogja fűteni. A Heathrowhoz hasonlóan a Gatwick Airport is 70%-os hulladék-újrahasznosítási arányt szeretne elérni 2020-ra. Az East Midlands Airporton a Gatwickhez hasonlóan úgy válogatják szét az EU-s és EU-n kívüli hulladékot, hogy a szemeteszsákokon feltüntetik a származási helyet. Így a saját szemetünk mehet újrahasznosításra.

A United Airlines légitársaságnál a műanyag poharakat biológiailag lebomló papírpoharakkal váltották fel 2016-ban. A használatlan egészségügyi csomagokat (fogkefe, szappan stb.) pedig hajléktalan-menhelyeknek adományozzák. 2017 végére elvileg ezek révén már 27 tonna hulladékképződésnek vennék elejét. Richard Branson légitársasága, a Virgin a fülhallgatókat hasznosítja újra teljes egészében. Az így nyert anyagot lovardák padlóburkolataiba dolgozzák be.

Az újrafelhasználási arány jelentős növelését célozza meg a madridi Barajas repülőtér új projektje: 2020-ra 80%-kal szeretnék csökkenteni az utasterekből származó szemétmennyiséget, s ennek érdekében mintegy 2500 fedélzeti légikísérőt képeznek majd ki szelektív hulladékelosztásból. A Big Datát is segítségül hívják: a törzsutasok utazásairól szóló adatok elemzésével próbálják megjósolni, hogy a business classon ki milyen ételt preferál, s így hogy kevesebb adag elkészítésével tudják kielégíteni az igényeket. Anyagtakarékos csomagolás és újrahasználható evőeszközök bevezetésén is dolgoznak. A projekt vezetője az Iberia Airlines.

Forrás: The Guardian