Uber-rivális: autómegosztó alkalmazásba fektet Rothschild

2015. május 10. vasárnap - 10:01 / klímablog
  •    

Eddig indonéz üzlettársaival, az indonéz Bakri-dinasztiával bajlódott, akikkel úgy összekülönbözött, hogy kénytelen lett üzletstratégiát váltani: többé nem a kínai erőművek szénnel történő ellátására koncentrál, hanem az Uber autómegosztó szolgáltatás koppintására. Méghozzá Londonban.

Megafosszilis üzleti tevékenységről a fosszilis-hatékonyság felé halad Nathaniel Rothschild, akit Magyarországon többnyire Demján Sándor Trigránit-béli üzlettársaként ismernek. Úgy döntött, az autómegosztásból akar pénzt csinálni. (Nem ő az egyetlen, aki lehetőséget lát ebben az iparban. A hírek szerint a Google is beszállna.)

Az Uber Amerikában nagy sikerrel honosította meg (ismét) a kocsimegosztás divatját, amivel az autók légszennyezését is optimalizálták: több fő között oszlik el, egy bizonyos számú ember kevesebb autót vesz igénybe, mert nem külön-külön utazik.

Ide megyünk
(fotó: Maaxi Taxi)

Az örökölendő “5. Rothschild báró” cím 43 éves várományosa új taxi-alkalmazásba fektette pénzét, mely már meg is kezdte áldásos tevékenységét Londonban. Míg az Uber Amerikában a taxis szakma konkurenciájának számít, a Rothschild-féle Maaxi Taxi élvezi a londoni fekete taxik sofőrjeinek támogatását: az iPhone-on és Androidon hozzáférhető app ugyanis a hagyományos taxirendelés meghosszabbítása.

Nem kell többé felhívni egy központi számot, ahol a diszpécser intézkedik. Minden némi érintőképernyős tapogatás eredménye.

A különbség az -és itt jön be a képbe az Uber üzleti modellje-, hogy a taxit más utasokkal kell megosztani. Az app tulajdonképpen összeveti a rendeléseket és beosztja egymás mellé az utasokat, s a taxit. De az Ubertől ellentétben itt a ki-beszállás is tényező. Lesznek utasok, akik csak az út felére csatlakoznak.

Vizsgálat indul az Uber ellen
Az Uberrel sok mindenkinek baja van – de a felhasználók imádják. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter utasítására vizsgálat indul az Uber taxicég ellen, amely érdemi adófizetés, és sok esetben a taxizáshoz szükséges szakmai feltételek teljesítése nélkül végzi tevékenységét. Az adóhivatali vizsgálattal a piaci verseny megóvását, valamint az adózó és a vonatkozó szabályokat betartó taxisok védelmét akarja biztosítani a tárca.

Nathaniel Rothschild a kezdeti finanszírozást (seed financing) nyújtotta az alkalmazást létrehozó startupnak. Az üzletember a Business Insidernek elmondta, hogy az ötlet Kaliforniában pattant ki a fejéből – pontosabban ott érezte úgy, hogy koppintania kell egy meglévő szolgáltatást, az UberPoolt.

A Maaxi Taxi abban több amerikai társánál, hogy térképszoftvert építettek bele. Rothschild szerint a hatékonyabb útvonaltervezés miatt a Maaxi olcsóbb lesz, mint az Uber, az utasok kevesebb pénzből tehetik meg ugyanazt a távot.

A Maaxi felhasználói felülete is újszerű: az utasnak megmutatja valós időben (real time), hogy milyen Maaxi-s autók vannak a közelben, merre tartanak. Mintha ő maga lenne a diszpécser.

A Maaxi igazgatója Gabi Campos -aki korábban a Poker Stars igazgatója volt- Londonban fejlesztette az alkalmazást, így az szó szerint a városra lett szabva.