Tovább szívhatunk - sovány eredmények a berlini "dízel-csúcson"

A berlini “dízel-csúcs” a független szakértők véleménye szerint legfeljebb elsősegélyként értékelhető eredményeket hozott. A dízel motorok károsanyag-kibocsátása a jelek szerint megkérdőjelezi a motorfajta jövőjét, a kérdés új kihívások elé állítja mind a gyártókat, mind a nagyvárosok vezetőit, akiknek célja, hogy óvják a lakosság egészségét.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A berlini “dízel-csúcs” a független szakértők véleménye szerint legfeljebb elsősegélyként értékelhető eredményeket hozott. A dízel motorok károsanyag-kibocsátása a jelek szerint megkérdőjelezi a motorfajta jövőjét, a kérdés új kihívások elé állítja mind a gyártókat, mind a nagyvárosok vezetőit, akiknek célja, hogy óvják a lakosság egészségét.

A nagy német autógyártók, a kormány illetékesei és a nagyvárosok vezetői részvételével a német fővárosban rendezett egynapos “dízel-csúcs” viszonylag sovány eredménye könnyen néhány mondatban összefoglalható. A gyártók kötelezték magukat, hogy mintegy 5 millió dízel jármű szoftverjének ingyenes frissítésével 30 százalékkal csökkentik a járművek káros anyag (nitrogénoxid) kibocsátását, emellett viszonylag jelentős anyagi kedvezményeket nyújtanak a vásárlóknak, akik régebbi dízel járművüket új, a szigorúbb normáknak megfelelő dízel kocsikra cserélik.

Kép:Wikipedia

Sufni tuning - a VW nem támogatja

Független szakemberek, nem különben a környezetvédők szerint a nagy autógyáraknak ez a vállalása még fél sikernek sem tekinthető. A gyártók által sem cáfolt adatok szerint a szoftverfrissítés átlagosan csak 100 euróba kerül egy kocsinál, ám a megoldást az jelentené, ha a járművek hardverét is átalakítanák olyan szűrőberendezés beépítésével, amely a káros anyag 90 százalékát visszatartja. Ilyen átalakítás költsége azonban kocsinként 1500 euróba kerülne. A Volkswagen vezetője – kollégáival összhangban – azzal utasította el ezt a javaslatot: nem látja értelmét visszamenni a múltba és régi kocsikat korszerűsíteni, hanem előre kell tekinteni…

Németországban kerek 15 millió dízelmotorral felszerelt járművet tartanak nyilván. Ezek közül a legújabb szigorú környezetvédelmi előírások körébe (Euro5 és Euro6) 5,9 ill. 2,7 millió kocsi tartozik. Három és félmillió jármű felel meg az Euro4-es normának és további másfél millió, amelyre még az Euro2 ill. Euro3 előírások vonatkoznak.

Az Audi azt vállalta, hogy Európa szerte kereken 850 ezer kocsijában frissíti a szoftvert, a BMW két és fél millió Euro5-ös motorral felszerelt kocsijánál ígért frissítést, a Daimler Benz 3 millió kocsit vállalt, míg a VW amely korábban két és félmillió kocsi átalakításáról beszélt, most hajlandó négymilliót korszerűsíteni. Az Opel (amely egyébként a napokban olvad be hivatalosan is a francia Peugeot, Citroen konszernbe) 90 ezer kocsija visszahívását és átalakítását vállalta.

Egyébként ugyancsak a gyártók által sem cáfolt adat, hogy a szoftverfrissítésekkel a károsanyag-kibocsátás kerek 25 százalékkal csökkenthető, míg megfelelő szűrőkkel 90 százalékos csökkentés volna lehetséges.

A német média hangsúlyozottan mutat rá, hogy az autógyártók szoftverei gyakorlatilag ellenőrizhetetlennek bizonyultak – mindaddig, amíg amerikai szakemberek a manipulációkat fel nem fedezték. Amint a német szövetségi környezetvédelmi hivatal megállapította, egy a legújabb, Euro6-os előírásoknak megfelelő dízel jelenleg kilométerenként 507 mg nitrogénoxidot bocsát ki kilométerenként – szemben a laboratóriumi mérőberendezéseken regisztrált 80 milligrammal. Így a legkorszerűbb dízel motorok a szoftverfrissítés után is vagy 350 mg káros anyagot bocsátanak ki – több mint négyszer annyit, mint a törvényben megengedett.

A gyártók szerint a városvezetők is sárosak

A gyártók szempontjából a helyzet kevéssé biztató: a legújabb kimutatások szerint az eladott kocsiknak csak jó 40 százaléka dízel motorral felszerelt – 7 százalékkal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. Nem arról van szó, hogy a német autós ne bízna a dízel hajtómű gazdaságosságában és tartósságában, hanem arról, hogy attól kell tartania: rövidebb hosszabb határidőn belül nem tud majd kocsijával lakóhelye belvárosába behajtani. Több német nagyvárosban ugyanis már szabályozták, hogy különösen szennyező járművek nem hajthatnak be a belvárosokba és a városvezetők mind határozottabban próbálnak érvényt szerezni a törvényeknek, amelyek a települések légtisztaságának megvédésre kötelezik őket. Az autógyártók egyébként – nem megalapozatlanul – azzal vágnak vissza, hogy a városok légszennyezettségének kétharmada nem a járművektől származik… Felelőssé tehetők éppen az autók ellen hadakozó városvezetők is, akik engedélyezték és engedélyezik a nagyvárosok mind szorosabb beépítését, ami együtt jár a légcsatornák elzárásával és a levegő minőségének romlásával.

A kisebbik kormánypárt pert fontolgat

Míg korábban csak a Zöldek részéről fenyegették perrel a környezetvédelmi normák megsértése miatt az autógyártókat, tanulságos módon most már ilyen hangokat lehet hallani a kormányon lévő (és várhatóan a szeptemberi választások után kormányon is maradó) bajor keresztényszocialistáktól. Vezetőjük, Horst Seehofer bajor miniszterelnök belengette, hogy próbapert indíthatnak.

Zéró toleranciát a dízeleknél
A német lakosság többsége azt szeretné, hogy a különösen káros motorokkal felszerelt, környezetszennyező autókat teljesen tiltsák ki a nagy forgalmú belvárosokból. Nagy német autógyárak nem csak az Egyesült Államokban, hanem az európai piacokon is tömegével hoztak forgalomba olyan dízel motorokat, amelyek számítógépes programja a valóságosnál sokkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást mutatott ki. A német lakosság többsége azt szeretné, hogy a különösen káros motorokkal felszerelt, környezetszennyező autókat teljesen tiltsák ki a nagy forgalmú belvárosokból. A témában készült legfrissebb felmérés azután készült, hogy kiderült, nagy német autógyárak nem csak az Egyesült Államokban, hanem az európai piacokon is tömegével hoztak forgalomba olyan dízel motorokat, amelyek számítógépes programja a valóságosnál sokkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátást mutatott ki. Az érintett német autógyárak, a VW, a Daimler Benz és a BMW a héten folyamatosan tárgyalnak a kormánnyal dízelmotorok körüli legújabb botrányról és annak következményeiről. Német nagyvárosokban már évek óta korlátozzák korábban gyártott dízel motorokkal felszerelt járművek forgalmát, de a legújabb felmérés azt mutatja: a lakosság többségének ez is kevés, azt igényli, hogy a különösen káros motorokkal felszerelt autókat teljesen tiltsák ki a nagy forgalmú belvárosokból. jelentősen dárgulhat a tankolás.
 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo