Tengeri szemétből készít sportcipőt az Adidas

2015. július 19. vasárnap - 10:01 / klímablog
  •    

A sportruhagyártó az óceánban sodródó szeméthegyeket hasznosítja újra mint sportcipő-alapanyagot. A prototípust más plasztik-termékek is követik hamarosan.

2011-ben nagy megrökönyödést keltettek azok a képsorok, melyeket Oprah Winfrey mutatott be beszélgetős tévéshowjában. Arról számolt be, hogy óriási szeméthegy lebeg a Csendes-óceánon, melynek mérete megegyezik Texas állam kiterjedésével (ami közel 700 000 km2).

A “Great Garbage Patch” létét már 1988-ban megjósolták az amerikai Oceanológiai és Időjárási Ügynökség (NOAA) kutatói. De csak Winfrey révén került be a köztudatba annak ténye, mekkora mennyiségű szemét kerül az óceánba. És nem kamionokkal öntik a tengerbe a szemetet. Az utcán eldobott hulladék bekerül a járdaszéli lefolyóba, így a közműhálózatba, onnan folyókba, majd végül a hatalmas óceánba.

Az Adidas pedig meglátta a lehetőséget a szemétben. Egy olyan cipőt terveztek, amelyben az óceán mélyén használt eresztőhálókat és a felszínen lebegő műanyag-szemetet hasznosítják újra – jelentette a Huffington Post és a The Mirror. Az alkotók nem árulták el, hogy milyen százalékban található a lábbeliben óceánhulladék.

Áramvonalas… és hálóvonalas
(fotók: Adidas)

Árt a plasztik
Szakértők szerint évente 4,8 milliárd tonnányi műanyag jut bolygónk tengereibe.
Fontos megjegyezni: mivel a sós vízben a plasztik erodálódik és apró darabokra hullik, az igazi veszélyt az jelenti, hogy ezeket a halak tápláléknak nézik és elfogyasztják.
Emiatt bekövetkező tömeges kihalásuk pedig megbontja a táplálékláncot.

A szemetet a The Sea Shepherd Conservation Society szerezte be a tengerről egy 110 napos expedíció során. A szemetet a tenger mélyéről szedték, a hálókat pedig egy illegális halászhajóról kobozták el Nyugat-Afrikában! A mélytengeri eresztőhálók használata ugyanis számos országban törvényileg tiltott.

A műanyagot elsősorban a cipő felső részében alkalmazták, a zöldes hálót pedig a külsejében szőtték bele, amely így jellegzetes mintázatot alkot. Elképzelhető, hogy a jövőben majd úgy tekintenek vissza erre a cipőre, mint ikonikus dizájn-innovációra: így válik egy tiltott eszköz (a háló) divatelemmé (stílusos mintázattá). Talán hasonló transzformációknak is lehetünk majd tanúi a ruházatokban a divatbemutatókon.

Az Adidas egyelőre csak megmutatta a cipőt, mely egy átfogóbb műanyag-alapú termékskála része lesz. A kollekciót 2015 második felében tervezik bemutatni. Ennek időpontja és a forgalomba kerülés dátuma sem ismeretes.

Bemutatják a sajtónak