Szereti az Y-generáció a társadalmilag elkötelezett cégeket

Az ipszilonosok készek többek fizetni azokért a termékekért, melyek gyártójánál hitelesnek tartják a CSR-tevékenységet. Ők már egy teljesen globalizált világban nőttek fel, és természetes nekik, hogy az egész földgolyó sorsát tartják szemük előtt.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Minden generációról forognak közkézen szimplifikáló közhelyek. Az Y-generáció sem kivétel ebben. Őket is le lehet szólni, mert bedőlnek mindenféle múló divatjelenségnek, amit a közösségi média felvet, de javukra írható, hogy érzékenyek a világ helyzete iránt. Mert ők már úgy nőttek fel, hogy az internet kinyitotta nekik az ablakot a világra, életük nagy részében minden információ elérhető volt számukra. Az információmegosztás korának szülöttei ők. Az ipszilonosoknak már nem valami huszadrangú, jelentéktelen infó, hogy például a divatmárkák fair trade módon szerzik-e be a harmadik világban a termelőktől a gyapjút és hogy környezetkímélő festékanyagokat használnak-e a szintén fejlődő országokba kihelyezett gyártás során.

Szeretnének egy jobb, igazságosabb és fenntarthatóbb világban élni. Ezért szimpatizálnak a társadalmilag felelős filozófiát mutató (és gyakorló) brandekkel. Az angolszász szakirodalomban millennials névvel illetett korosztály (az 1980 és 1995 között születettek, azaz a 23-37 év közöttiek) például nem csupán azért érdeklődnek az organikus élelmiszerek iránt, mert egészségesek, hanem mert azok alapanyagait fair trade egyezségekkel szerzik be.

A vállalatnak is megéri az önkéntes munka
Óvodák kerítését festő felsővezetők, hajléktalanoknak ételt osztó menedzserek, kórházak gyermekosztályait felújító informatikusok, hátrányos helyzetű fiatalokat mentoráló kollégák. Ma már Magyarországon is találkozhatunk a vállalati önkéntesség számos formájával, de az arra rászoruló intézményeknek nyújtott fizikai segítség mellett egyre elterjedtebb a tudás alapú önkéntesség is.
Átveszik a stafétát

Tíz éven belül végleg nyugdíjba megy a baby boomer generáció (az 1943 és 1960 között születettek), vagyis a szüleik, a nagyszüleik, s ők veszik át a vezetést. De már ma sem elhanyagolható tényezők a munkahelyeken és a vásárlóerejüket tekintve.

Az Egyesült Államokban -ahol szeretnek mindent pontosan mérni-, remek kis adatokkal támasztják alá az Y-generáció fontosságát:

  • 2015 óta ők a legnépesebb generáció, mely a munkaerőpiacon van.
  • Összesen 2450 milliárd dollárt költenek évente.
Ez a generáció tudja, hogy a tudatos vásárlás is része az egyén felelősségvállalásának. A forintjaival, dollárjaival, centjeivel szavaz az ember nap mint nap, amikor eldönti, hogy olyan márkától vásárol, amelynek van éves fenntarthatósági jelentése, vagy egy olyantól, amelynek nincs. Nem csoda, hogy a márkák szeretnék megnyerni maguknak őket - vásárlókként és alkalmazottakként egyaránt.

Egy amerikai reklámügynökség, a North például arra specializálta magát, hogy a brandek társadalmi felelősségtudatát, illetve a CSR-kampányait nyomja. Amikor a cég úgy döntött, hogy erre áll rá, vezetője nem volt teljes mértékben meggyőződve róla, hogy ez egy jól fizető piaci rés lesz számukra. De a fejlemények felülmúlták a várakozásait. A vállalatok szép pénzeket költenek arra, hogy bizonygassák a középharmincasok és fiatalabb társaik irányába: ők igenis globálisan felelősségteljes cégek, melynek érdemes dolgozni is.

Kép: Fotolia

Bizonyítsd, hogy komolyan gondolod

Az üres szólamokat persze kiszagolják az ipszilonosok. A márkázás nem elég. A világjobbító szándékot konkrét adatokkal kell alátámasztani. Hogy a vállalat valóban azt a filozófiát követi, amit vall. A Carbon Disclosure Project, mely a legnagyobb tőzsdei cégek emisszióját méri és a fenntarthatósági startégiájukat elemzi, jó platform az elszámoltathatóság és a transzparencia megteremtéséhez.

  • Kutatások szerint azok a cégek, melyek valóban környezettudatosak és ez beszerzési, ellátási, terméktervezési, gyártási, logisztikai folyamataikban is megnyilvánul, 18 %-kal jobb hozamot produkálnak, mint azok, amelyek nem ilyen elvek szerint szervezik vállalati folyamataikat.
  • 67 százalékkal jobb hozamot produkálnak azokhoz a cégekhez képest, melyek eltitkolják légszennyezési adataikat és nem publikálnak semmit az ökolábnyomukról.
A piac és a tudatos vásárlók igényei előbb-utóbb egyre jobban marginalizálni fogják azokat a cégeket, melyek nem mutatnak elkötelezettséget a tetteikben, a beruházásaikban afelé, hogy segítsék egy ökológiailag felelősségteljesebb és társadalmilag is igazságosabb világ létrejöttét.
Önkéntes munka: nem „mélyvízben” kell kezdeni
Az önkéntes munka előnyeit hosszan lehetne sorolni: fejleszti az egyén szociális készségét és kompetenciáit, sokoldalú tapasztalatot nyújt, segíti a társadalmi szolidaritást, és megismerteti az önkéntessel a rászorulók problémáit. Az önkéntesség nemcsak a támogatottaknak, hanem az önkénteseknek is sokat jelent, vagyis mindkét fél profitál belőle.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo