Sivatagi cserjéből készülhet a zöld gumi

A környezetbarátabb közlekedéshez nem csak az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentése járul hozzá, de az is, ha a "hozzávalók" gyártása kevésbé terheli meg a környezetet. A trópusi vidékeken termő kaucsuk helyett most új opciót kísérleteztek ki a gumigyártásban.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ népessége megállíthatatlanul növekszik: jelenleg 7,3 milliárd ember él a Földön, de 2050-re 9 milliárdnál is többen leszünk egy véges erőforrásokkal rendelkező bolygón. A populáció növekedése a fejlődő gazdasággal rendelkező országokban – így Kínában és Indiában – drámai hatást gyakorol a motorizáció előrehaladására is. Az Egyesült Államokat is megelőzve ma már Kínában vásárolják meg és helyezik üzembe a legtöbb új autót, 2015-ben várhatóan mintegy 20 millió darabot.

A természetes gumi, vagyis a kaucsuktermelés is összetett képet mutat. A természetes kaucsuk világszerte az abroncsok előállításának elsődleges nyersanyaga, ami hatalmas mennyiségben kerül felhasználásra. Jelenleg a természetes gumi kb. 90%-át a főként Délkelet-Ázsia trópusi vidékein honos Hevea brasiliensis kaucsukfából termelik ki.

Kaucsukfák - van más megoldás is
Kép:Bridgestone

A kaucsuk kínálatot jelentősen befolyásolják a kaucsukforrások lelőhelyeire jellemző szélsőséges időjárási viszonyok, így a jelentős károkat okozó monszunesők. A természetes gumi ráadásul tőzsdei árucikk, így annak árfolyamára hatást gyakorolhat a tőzsdei spekuláció is. Nem véletlen tehát, hogy a Bridgestone már évek óta keresi a természetes gumi alternatíváját, amellyel hosszú távon és fenntarthatóan pótolni tudja majd a gumiabroncsok elsődleges nyersanyagát, ezzel is mérsékelve a természetes kaucsuk kitermelés egyes vidékekre nehezedő koncentrációját és környezetterhelését.

Közeledik az elektromos és a gázos kocsik kora
2014-ben az unió kihirdette az új irányelvet az alternatív üzemanyagok töltőinfrastruktúrájának kiépítésére. 2020-ig minden városban ki kell építeni az elektromos és a gázos kocsikat kiszolgáló töltőhálózatot, 2025-re pedig a főbb útvonalak mentén is elérhetővé kell tenni az utántöltést. Itt olvashat erről részletesebben.
A most előállított „zöld” gumiabroncs – amelyet a Bridgestone Egyesül Államokbeli bioabroncs-gyártási K+F központjában kísérleteztek ki – egy valóban nemzetközi kutatás-fejlesztési projekt eredménye, amelyet a vállalat Rómában található gyárának innovációi alapoztak meg. Az olasz egység ugyanis már 2015 nyarának elején kísérletezett olyan személygépkocsi-abroncsok előállításával, amelyekben az abroncsok összes jelentősebb kaucsuk összetevőjét – köztük a futófelületet, az oldalfalat és a perem töltőanyagát – természetes, erre a célra a cég által termesztett és kitermelt guayule-ból nyert anyaggal helyettesítette.

A guayule cserje főként az Egyesült Államok délnyugati államaiban és Mexikóban nő, és a belőle készült természetes gumi hasonlít a Hevea brasiliensis kaucsukfából kitermelt természetes, növényi eredetű alapanyagra. Mivel a guayule cserje a Hevea brasiliensis kaucsukfával ellentétben nem trópusi vidékeken, hanem elsősorban száraz területeken nő, a guayule-ból nyert gumi továbbfejlesztése az elképzelések szerint hozzájárul majd a természetes abroncs nyersanyag beszerzési források diverzifikáltabbá tételéhez.

A cég folytatja guayule cserjék természetes gumi összetevőire épülő K+F tevékenységét. A vállalat kutatásainak célja a jövőben a cserjék természetes gumitartalmának optimalizálása, az ebből az alapanyagból készülő abroncsok alkalmazási lehetőségeinek szélesítése, több és összetettebb abroncs típusoknál való alkalmazásának kifejlesztése lesz. A vállalat hosszú távú környezetvédelmi célja, hogy 2050-re minden Bridgestone gumiabroncs 100%-ban fenntarthatóan előállított nyersanyagból készüljön.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo