Saját veszteséges cégét vásárolja fel a Tesla vezére

2016. július 15. péntek - 15:01 / KlimaBlogger
  •    

Hárommilliárd dollárért vásárol fel egy veszteséges céget a Tesla vezetője. Ráadásul a sajátját. Rosszul hangzik? Pedig van benne logika! Musk a megújuló energiás közlekedés minden szeletére igényt tart.

Elon Musk cége, a világhírű Tesla 3 milliárd dollárért megvásárolná a napelem iparban tevékenykedő SolarCity nevű vállalkozást. Hogy ez miért érdekes hír? Mert valójában mindkét cég Musk tulajdona, vagyis csak az egyik zsebéből a másikba tesz át pénzt a milliárdos sztárvállalkozó. Musk a Tesla 21,3%-át birtokolja. Itt a vezérigazgatói és terméktervezői posztot tölti be. A zolárpaneleket lízingelő SolarCity részvényeinek 22,2%-a van a tulajdonában, és ő az elnök, a céget unokatestvére,  Lyndon Rive vezeti. Mindkét cégnek Musk a legnagyobb részvényese.

A felváráslásról Musk és egy kollégája nem szavaznak az ügyben, mert mindkét cégben igazgatótanácsi tagok, így összeférhetetlenség állt volna fenn.

Musk a Tesla leggyengébb pontja
Közben Aswath Damodaran, a New York University legendás közgazdásza megszólalt Tesla-ügyben. Véleménye szerint Elon Musk maga a cég leggyengébb pontja, ráadsául a Tesla részvényei továbbra is túlértékeltek. Az általa felállított modell célára 151,85 dollár, ami a tegnapi záró értékhez képest (221,53 dollár) 46%-kal kisebb érték. Azt mondja, bár Musk hihetetlen feltaláló és innovátor, ha visszatekintünk a Tesla útjára a vállalatvezetéssel és a tervek teljesítésével mindig voltak problémák.
A Tesla alapítója, az űrutazás jövendőbeli úttörője, a Robert Downey-féle Vasember-filmek modellje, Elon Musk negyvennégy évesen egész könyvet érdemlő alak. Elszállt agyú, megalomán álmodozó, aki nem a valóság talaján jár. Itt olvashat róla részletesebben.

Fennállása óta számtalanszor kongatták meg a vészharangot a Tesla felett. Nemrég a bajba jutott SolarCity megvásárlására -pontosabban vételi szándékára- reagált kedvezőtlenül a cég tőzsdei árfolyama. Június 21-én jelentették be a hírt. A mostani akvizíció 3 milliárd dolláros ügylet. Készpénz nem cserél gazdát, csak a részvények, de ez 3 milliárddal növelné a Tesla adósságállományát.

Tulajdonképpen egy bailoutról van szó: csőd előtti cégmentésről. A SolarCity részvényeinek értéke most 2,25 milliárd dollár körül áll, 2015-ben ennek a duplája volt. A cég üzleti modelljének hátulütője, hogy sokat költ marketingre és a termékre, míg a lízingdíjak csak apránként csurognak be a fogyasztóktól.

A Business Insider egyik újságírója megjegyezte, hogy bár a tőzsdén a befektetőknek nem tetszett az ügylet híre, az Musknak az elmúlt fél évtizedben tett bejelentéseinek értelmében teljesen logikus.

Miért kell neki?

A Tesla ugye elektromos autókat gyárt. Ahhoz pedig megújuló energia kell. Kalifornia -ahol a Tesla székhelye és az autógyártás folyik- és Amerika nagy része bőséges napfényáldásban lubickol.

Dél-Afrikából jöttem, mesterségem címere: mosolygó feltaláló. (Fotó: flickr)

Kép: Flickr

A családi házak tetejére helyezett szolárpanelek azért kifizetődők a háztartásban élők számára, mert a “net metering” nevezetű szabályozás révén a nagy erőműveknek meg kell venniük azt a többletenergiát, amik a családok ezekkel termelnek meg, de nem használnak el saját fogyasztásra. Az energia eljut az okos hálózaton keresztül az erőműhöz és anyagi bevételt hoz a családoknak. Ez a helyzet főként a napközbeni csúcsidőben fordul elő, amikor az emberek a munkahelyeken és az iskolákban vannak, otthon pedig minimális az áramfogyasztás.

A bökkenő az, hogy az USA több tagállamában érzékelhető egyfajta elmozdulás a net metering modelltől, magyarán a politikusok sorra szüntetik meg ezeket a programokat. Ez történt Nevadában is, ahonnan a SolarCity ki is vonult ezután. A Solar Citynek szüksége van rá, hogy fogyasztóinak továbbra is szolgáltassa a lehetőséget: megveszi tőlük az energiatöbbletet. Erre jó az elektromos autó és akkuja, ami ugye valójában egy energiafelvevő piac. Musk ráadásul most már szuper lakossági akkukat is gyártani kezd nagy szériában, így pedig mindjárt látni a cégakvizíció logikáját.

Házon belül

Ha a cégvásárlást jóváhagyják az igazgatótanácsi tagok és a tőzsdefelügyelet (SEC), akkor Musk lefedte a megújuló energiás közlekedés minden területét.

A vertikálisan integrált vállalata magában foglalja:

  • az autógyártást (ez Los Angelesben folyik)
  • az akkumulátorgyártást (jelenleg Nevadában épít erre gyárat)
  • az energiatárolást (Tesla Energy)
  • a lakossági szolárakku-csomagok gyártását és árusítását (ez a SolarCity új programja)
  • a napenergiafina nszírozást (szintén SolarCity)

Ez nem kevesebbet jelent, minthogy “a vállalat egy zérókibocsátású, energiahálózattól független (off-the-grid) életstílust adhat el vagy lízingelhet” az embereknek. A Tesla Motors egy blogbejegyzésben fedte fel az akvizíció mögötti stratégiát.

A hab a tortán: Musk saját befektetését is megmenti, azt a tőkét, amit a Solar Citybe invesztált. Egyéb kedvező mellékhatás: a Tesla autótervezői bevethetik szaktudásukat, hogy a jövőben “kevésbé rondák” legyenek a háztetőkön a szolárpanelek. (Igen, szó szerint ezt közölte a Tesla.)

Van ára

Ennek persze súlyos ára van, mert 3 milliárdnyi adósság nem kismiska. A Tesla amúgy is arról ismeretes, hogy veszteséggel gyártja az autókat, vagyis ráfizet a termékére, s emiatt mindig készpénzre éhes cég. Ehhez bekapta a SolarCity-t, ami szintén viszi a pénzt. Nem túl nagy falat ez Musk számára?

Musk más tekintetben is magasra tette a mércét: nemrég bejelentette, hogy képes lesz nagyságrendekkel növelni a gyártási volument. 2015-ben még 50 000 autót állított elő, 2018-ra viszont már 500 000-t fog.

Az igazgatótanácson túl a részvényesek is szavazhatnak a tőkéjükkel: ha menekülnek a cégből és tömegesen eladják részvényeiket az árfolyam lehanyatlik. De vajon megállítaná-e ez Muskot antifosszilis, világmegmentő hadjáratában?

Forrás: Business Insider, qz.com, slate.com