Rekord nagyságú lett az ózonlyuk!

2011. október 14. péntek - 13:36 / Kriston László
  •    

Az Északi-sark fölötti ózonlyuk történetében soha nem látott nagyságúra terebélyesedett idén. Holott mindig kisebb volt, mint a déli-sarki ózonlyuk. Ennek okát a széljárásnak és hidegnek tudják be, melyek "ideális" körülményeket biztosítottak az ózonpusztító vegyületek terjedésének.

A lyuk jelenleg Oroszországot, Izlandot és Norvégiát is eléri, és elképzelhető, hogy tágulása évente megismétlődik. A napfény felbontja az összetett kemikáliákat, melyek egyszerűbb formájukban kölcsönhatásba lépnek az ózonnal, és elpusztítják. A tudósok 1980-ban fedezték fel a déli-sarkon lévő ózonlyukat, mely időnként olyan nagyra tágult, hogy elérte Dél-Amerikát.

Az ózonréteg a Nap emberi bőrre és szemre káros, rákot is okozó ultraviola sugárzásait (UV) szűri meg. Szélsőséges időjárás vagy légszennyezés esetén 70 százaléka is megsemmisülhet, és hónapokba telik, mire pótlódik.

1996-ban nemzetközi egyezményben korlátozták az ózonbontó halogénezett szénhidrogéneket (CFC) tartalmazó termékek (hűtők, légkondicionálók, sprék) gyártását. Az ezeket felváltó hidrogénezett freonokat (HCFC) és hidrogénezett klórozott szénhidrogéneket (HFC) kibocsátó árucikkek viszont üvegházhatásúak (bár a HFC-k nem roncsolják magát az ózonréteget). Némelyikük bomlási ideje 10 000 évig is eltart. (Az ózonlyuk jelentette problémákról, az eddigi ellenlépésekről itt olvashatja részletes cikkünket.)

Klímabarát hűtők
  • Természetes hűtőanyagokat (szénhidrogéneket, ammóniát és széndioxidot) használó rendszerek már most is működnek. A Greenpeace GreenFreeze néven 1992-ben kifejlesztett egy olyan szénhidrogén-hűtőtechnológiát, mely alkalmas a HFC-k felváltására. Mióta 1993-ben piacra dobták a GreenFreeze hűtőket, a Whirlpool, Bosch, Panasonic, LG, Electrolux, Siemens márkák 400 millió gépet adtak el belőlük. 1997-ben a GreenFreeze megkapta az ENSZ Környezetvédelmi Programjának Ózon Díját. A GreenPeace ezután nyílt forráskódúvá tette a technológiát.
  • A Greenpeace 20 éve kampányol a hűtő-fagyasztó eszközök éghajlat-kímélővé tételéért. 400 vállalat csatlakozott a Consumer Goods Forumhoz, melynek keretében 2015-től fenntartható módszerrel, vagyis természetes hűtőanyagokkal váltanák le az ózonbontó anyagokkal működtetett fagyasztógépeket. A társulásban részt vesz a Unilever, a Tesco, a Coca-Cola, a Carrefour, a Nestlé, a Pepsico, a Procter & Gamble, a Kraft, a General Mills, a L’Oreal, a Walmart és sokan más vállalat.