Pusztító tengeri örömök

Az óriás tengeri kirándulójárók növekvő forgalma veszélyezteti a környezetet, a meglátogatott városokat, és a hajók ázsiai személyzetének kizsákmányolására épül.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyorsan fejlődik a tengeri körutazások piaca: a legújabb hajóóriásokon már 6600 utast szolgál vagy 1500 főnyi személyzet. Az egyre virágzóbb iparágat a hatvanas években teremtette meg az Egyesült Államokban három fiatal vállalkozó, két norvég és egy izraeli. Ők találták ki, hogy a drága európai, csak a gazdagok számára elérhető hajóutak mellett, helyett meg kell nyitni azt a piacot a középrétegek, az amerikai fehér munkásosztály előtt is, egyebek mellett azzal, hogy a hajókon nincs dresszkód, és mindenki szabadon szórakozhat. Az új hajókon a játékkaszinókból és az alkoholforgalomból származó bevétel széles rétegek számára elérhető árakat tett lehetővé – ez a modell terjedt el azután világszerte.

Kép: Nagy Mariann

A nagy hajóstársaságok ún. „olcsó zászlók” alatt járják a tengereket. Hajóik javarészt Panamában, Máltán, Cipruson, Olaszországban kerülnek nyilvántartásba, olyan országokban, ahol megtakaríthatják az adót vagy annak nagy részét, és a biztonsági előírások lazábbak. Tudja-e például az utas, hogy a nagy hajókon nincs annyi mentőcsónak, amelyek mindenkit befogadnának?...

A hajók személyzete napjainkban nagyobbrészt Fülöp-szigetiekből áll – ez a modell is Amerikából

A turisták imádják a mesterséges intelligenciát
Az utazási-idegenforgalmi ágazatban különösen éles a konkurencia. Az érdekelt vállalatok ezért fokozottan alkalmazzák a mesterséges intelligencia (AI) vívmányait üzleti céljaik elérésére.
származik. Húsz-harminc évvel korábban az amerikai hajókon főleg közép- és dél-amerikai személyzet dolgozott, azok bérét a társaságok azután sokallták. Napjainkban nagy toborzó ügynökségek működnek, amelyek ki is képezik a jelentkezőket, aztán jönnek a szerződések, amelyek napi 12 órás munkát írnak elő, a hét minden napján.

Hevesen bírálják az óriáshajókat az általuk okozott környezeti károk miatt is. A nagy dízel-hajtóművek károsanyag-kibocsátása nem csak a part menti településeket érinti. A koromszemcsék eljutnak a kontinensek belsejébe is. A hajók forgalma következtében egyre több az olyan tengeri terület, ahol már nincs élet annak következtében, hogy óriási mennyiségű hulladék kerül a vízbe.

Tény, hogy megjelentek az első, cseppfolyósított gázzal üzemelő hajómotorok. Azok azonban szükség esetén olajjal is működtethetők – vagy éppen akkor, ha megemelkedne a folyékony gáz ára.

Végül nem lebecsülendő a kár, amit a tömeges turizmusnak ez a fajtája éppen a világörökség részeként védett városoknak is okoz. Több ezer ember néhány órára bezúdul, és nagy többségük nem tesz egyebet, mint hogy szelfi-botját tartja a magasba... A Velencében most az ilyen turistákra kivetett adó nem oldja meg a kérdést. A városoknak a sokszor már a hajózási cégeknek eladott kikötőiket kellene visszaszerezniük,  vagy igen magas kikötési díjakkal visszaszorítaniuk az emberáradatot.

(Forrás: Die Zeit)

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo