Otthon sem lehetetlen a 70 %-os energia-megtakarítás

A nem vagy csak részben szigetelt házak átlagos energiaigénye kb. 180-250 kWh/m2/év, amely érték korszerű és innovatív szigeteléssel 2/3-ára lenne csökkenthető, ezzel pedig évente akár 60-70%-os energia-megtakarítást érhetnének el az ingatlantulajdonosok.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az új, téglaépítésű lakások 72%-a, a felújított téglaépítésű lakások 68%-a, a panellakások 57%-a, az újépítésű családi- és ikerházak 53%-a, a felújított családi- és ikerházaknak pedig 52%-a nem szigetelt, vagyis pazarolja a télen fűtésre, nyáron pedig hűtésre felhasznált energiát - derül ki a Knauf Insulation és az Energia Klub felméréséből, mely során több, mint 500 családot kérdeztek meg.

Az ingatlanjaikat az elmúlt 3 évben nem szigetelő tulajdonosok 46%-a a következő 5 éven belül tervezi otthonát szigeteléssel energia-hatékonyabbá tenni. Az otthonaikat szigetelni tervező ingatlantulajdonosok 63%-a homlokzat, 43%-a tető, 19%-a padló utólagos szigetelésével, 14%-a pedig a nyílászárók cseréjével csökkentené a családi kassza forintjainak „elpárolgását". Az otthonok energiahatékonysági fejlesztése során az ingatlantulajdonosok elsősorban a szigetelőanyag minőségét (81%) és árát (55%) tartják szem előtt, de egyre többen (48%) vannak azok, akik környezet-, illetve természetbarát szigetelőanyagot választanak.

2-4 év alatt megtérül a szigetelés

A magyar háztartások energia felhasználásának mintegy 50-70%-át a fűtés teszi ki. A folyamatosan növekvő energiaárak és a csökkenő ártámogatások mellett egyre többen ismerik fel az épületek energiahatékonyságának fontosságát és fektetnek a legnagyobb megtérülést eredményező és legegyszerűbb energiahatékonysági fejlesztésbe: az épületek homlokzat és tető szigetelésébe, a nyílászárók cseréjébe, valamint energiahatékony háztartási eszközök vásárlásába.

A Knauf Insulation és az Energia Klub felmérésben megkérdezettek 49%-ának otthona 1980 előtt, 31%-ának ingatlana pedig 1980 és 1995 között, azaz jellemzően hagyományos technológiával épült, ezért nem vagy csak részben szigetelt. Ezen házak átlagos energiaigénye pedig kb. 180-250 kWh/m2/év, amely érték korszerű és innovatív szigeteléssel 2/3-ára lenne csökkenthető, ezzel pedig évente akár 60-70%-os energia-megtakarítást érhetnének el az ingatlantulajdonosok.

„Luxus a válságban, hogy az Európai Unió átlagához viszonyítva, a Közép-kelet európai, így köztük a magyar épületek is, egy négyzetméterre vetítve 25%-kal több energiát használnak fel azért, mert egyáltalán nincsenek vagy nincsenek megfelelően szigetelve" - mondta Aszódy Tamás, a Knauf Insulation Kft. ügyvezető igazgatója. „Az innovatív és környezetbarát szigetelőanyagokba történő befektetés átlagosan 25% megtérülést eredményez évente. Ez azt jelenti, hogy a szigetelés ára 2-4 év alatt megtérül, hosszabb távon - 30 év alatt - pedig minden szigetelésbe fektetett forint több, mint 7 forint hasznot hoz az ingatlan tulajdonosok számára." - tette hozzá az igazgató.

Az elmúlt 3 évben az otthonaikat szigetelő ingatlantulajdonosok 70%-a a homlokzatot, 48%-a a padlást és a tetőszerkezetet, további 24%-uk pedig a padlót szigetelte. A szigeteléssel megvalósított energiahatékonysági beruházásokhoz az ingatlantulajdonosok 75%-a EPS-t (polisztirol), 54%-uk üveggyapotot, 49%-uk közetgyapotot, 42%-uk XPS-t (zártcellás polisztirol), 37%-uk pedig fagyapot szigetelőanyagot használt.

Egyre határozottabb az uniós nyomás

„Az ingatlanok szigetelésének nemcsak a családok megtakarításai, de a klímavédelem szempontjából is kiemelt jelentősége van" - mondja Király Zsuzsanna, az Energia Klub Lakcímke kampányának projektvezetője. „Az Európai Unió tavaly márciusi döntése szerint az energiahatékonyságnak lényeges szerepet kell játszania az EU klíma- és energiapolitikájában. A 2020-ig az EU összes energiafelhasználását 20 százalékkal kell csökkenteni (a 2020-ra előrejelzett szinthez képest) - tette hozzá a szakember.

Az energiahatékonyság gazdasági ösztönzőjeként már több EU tagállam is adókedvezmények bevezetése mellett döntött. Litvánia például a felére csökkentette az adót a lakóépületek felújításával, szigetelésével kapcsolatos szolgáltatások esetén. Hollandiában az energiahatékony berendezések és környezetbarát energia vásárlásakor illetve előállításakor, Olaszországban pedig az energiahatékony háztartási gépek vásárlásakor jár adókedvezmény. A széndioxid kvóta eladásából, Magyarország 20 milliárd forintos bevételre tesz szert, amit az EU előírásai szerint energiahatékonysági törekvések támogatására kell fordítania az államnak, amely pedig hozzájárulhat a foglalkoztatás bővüléséhez az építőiparban.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo