Obama lepaktált a nukleáris és olajlobbival

Legújabb döntéseiben a megújuló energiaforrások helyett a nukleáris energiát és a tenger alatti olajkitermelést favorizálja az amerikai elnök, amivel jócskán magára haragította a zöldeket. Jól ismert politikai játszmát folytat a kormánypárt és az ellenzék: Obama engedményeket tett a republikánusoknak, hogy cserébe megnyerje őket a klímaváltozásról szóló törvény és az ezzel járó nagymértékű emisszió-csökkentések elfogadásához.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Politikai elemzők az elmúlt hetekben rámutattak: Barack Obama energia-politikájának nem voltak hűségesebb és elkötelezettebb támogatói az elnökválasztási kampányban, mint a környezetvédők. A zöldek még nagyjából hallgattak, amikor december táján világossá vált, hogy nem szerepel Obama prioritásai között a zöld energiákról szóló törvénytervezet. Tiltakozásuk akkor lett ismét hangos, amikor a tél végén kiderült, az amerikai elnök elődjéhez hasonlóan energiapolitikája sarkkövének továbbra is a nukleáris energiát és az olajtermelést teszi meg, valamint a "tiszta szént".

A furcsa kifejezéssel arra a technológiára utalt, amely a széntüzelésű erőművek emisszióját a föld alá juttatja, ott természetes üregekben tárolja. Ezzel tulajdonképpen azokat a kongresszusi képviselőket akarta lefegyverezni, akik szénbányászatra nagyban hagyatkozó körzetekből jöttek, s attól tartottak, Obama energiapolitikája kellemetlenül érintené választóikat és munkahelyeiket.

Obama kabinetje februárban előterjesztette az új nukleáris erőmű-építésekre nyújtandó, államilag garantált kölcsönök megháromszorozását: volumenük ezzel eléri az 54 milliárd dollárt. Ennek keretében 8,3 milliárd dollárt különítettek el a Georgia államban építendő két új atomerőmű támogatására. 1979 óta ezek lennének az első új nukleáris erőművek az USA-ban. Nagy az átfutási idő a között, amikor befektetést eszközölnek egy ilyen erőműbe és amikor a reaktor megkezdi működését, vagyis elkezdi kitermelni a felépítésére fordított összeget. E szakasz több évet is kitesz, ami hagyományosan elriasztotta a hitelezéstől a bankokat. Ez okból elengedhetetlen a kormány kölcsöngaranciája. A döntés bejelentésekor Obama a zöldekre utalva maga is megjegyezte, tisztában van vele, sokan hevesen ellenezni fogják az új energia-stratégiát.

Nukleáris energia és klímaváltozás

 

Megfigyelők számára egyértelmű volt, Obama az egészségügyi reform keresztülvitelével van elfoglalva, és egyes kérdésekben megpróbál kiegyezni a republikánusokkal, így energiaügyben is. Szándéka ezzel az, hogy legalább párbeszédet kezdhessen a kemény vonalas, "nukleáris-párti szenátorokkal", akik a mai napig George W. Bush energiaprogramját képviselik, és a gazdag energialobbi érdekeit.

E körök úgy érvelnek, a nukleáris energia kevesebb üvegházgáz-kibocsátással jár, mint a fosszilis energiahordozók használata, tehát logikus lépés a karbon-semleges gazdaság megteremtéséhez. (Jegyezzük meg: csak az évmilliókon át fennmaradó radioaktív anyagokról nem szólnak!) A kormány szempontjából azért is áll kézre a nukleáris energia, mert csökkenti az ország olajimport-függőségét. A nukleáris energia propagálói az erőművek technológiai eszközeinek előállításában exportágazatot is látnak. Véleményük szerint a Pennsylvania államban 1979-ben bekövetkezett Three Mile Island-i atomreaktor-balesetet követően az új erőművek kialakítása világszerte biztonságosabb lett. (De itt is jegyezzük meg: a csernobili katasztrófa hat évvel ezután történt.)

Az USA nukleáris energia-térképe
Több mint 100 nukleáris erőmű működik az USA-ban
Az ország áramszolgáltatásának 20 százalékát biztosítják
Az 1979-es Three Mile Island-i reaktor-baleset óta nem épült új erőmű
Egy új reaktor megépítése 7-8 milliárd dollárba kerül, az építési munkálatok esetleges elhúzódásának pluszköltségét nem számítva
A nukleáris energiatermelés radioaktív melléktermékét az USA 39 államában 121 különböző helyen tárolják
E radioaktív és szennyező hulladék össztömege eléri a 68 millió kilogrammot!
Először víz alá süllyesztik őket, majd fémfelületek közé rakják, lefedik és betonhordókba helyezik.

Politikai-üzleti összefonódások

A New York Times nukleáris összefonódásokra hívta fel a figyelmet Obama politikusi múltjában: szenátorként és elnökjelöltként egyaránt elfogadott támogatást a választókörzetében lévő, chicagói székhelyű közmű-vállalattól, az Exelon Corporationtől. E társaság üzemelteti a legtöbb nukleáris erőművet az Egyesült Államokban és 330 000 dollárral járult hozzá Obama karrierjéhez, állítja a Center for Responsive Politics.

A zöldek kritikájára válaszolva és a maga védelmére a Fehér Ház azt a 80 milliárd dolláros támogatási rendszert hozta fel, amely a klímaváltozást figyelembe vevő törvénykezést és a megújuló erőforrásokra való átállást támogatja.

Obama nukleáris logikátlansága

Miközben Obama egyik kezével fellendíti a nukleáris szektort, 2011-es költségvetéséből kihúzta azt a tételt, amely a nukleáris melléktermékek biztonságos tárolására irányuló kutatást finanszírozza. A radioaktív anyagok elhelyezése megoldatlan probléma: szó volt már arról, hogy az űrbe lőjük őket, a sarkköri jégtakaró alá dugjuk, vagy az óceán mélyére dobjuk.

155 kilométerre Las Vegastól, az amerikai Környezetvédelmi Hatóság (EPA) a Yucca Mountainnél folytatott szimulációs kísérleteket annak megállapítására, egymillió(!) év múlva mi történik ezekkel az anyagokkal, ha a nevadai sivatag közepén az 1510 méter magas hegységben helyezik el őket - egy nukleáris kísérleti terep szélén (itt robbantott a Manhattan-projekt is a második világháború idején). A nukleáris melléktermékek sorsát vizsgáló kutatás 1983 óta folyt, összesen 2500 tudóst foglalkoztatott és 10,5 milliárd dollárt emésztett fel. Eredményre nem jutottak. Pedig 2008 szeptembere óta a nukleáris hulladék elhelyezésének környezetvédelmi sztenderdjét az a feltételezés alkotta, hogy e hegy(ség) alatt jó helyen lesz a radioaktív anyag. Ahogy egyre több erőmű épül majd, mind több szennyező nukleáris hulladék fog keletkezni. Mégis, ennek elhelyezéséről szóló tudományos konklúzió nélkül nyitja meg az USA a nukleáris korszak új fejezetét.

Obama engedett az olajlobbinak is!

Obama tegnap bejelentette a földgáz- és olajkitermelés újbóli engedélyezését az atlanti-óceáni vízterületeken, vagyis a korábbi moratórium feloldását. Nemcsak a Mexikó-öböl keleti részén indulhat meg az ipari tevékenység, hanem Észak-Alaszkában is. Itt 130 millió hold (hozzávetőlegesen 52,6 millió hektár) kiterjedésű vízterületről van szó. A -Washington közelében lévő- Delaware-től Floridáig terjedő atlanti partszakaszon pedig 167 millió hold (mintegy 67,5 millió hektár) nagyságú óceán-területet érintene az új szabályozás. A keleti parton csak a New Jerseytől északra eső vizek, öblök maradnak moratórium alatt. Akárcsak az USA teljes nyugati partszakasza, Mexikótól Kanadáig.

A part-menti államok kormányzói többnyire úgy látják, a tenger alól kinyerhető olajmennyiség nem számottevő, ezért nem érdemes olyan mértékű környezetkárosítást végezni, amit a termelés megindítása okozhat. (Éveket vesz igénybe, mire ténylegesen elindulhat az olaj felhozatala.)

Lapértesülések szerint Obamáék ugyanazokon a lelőhelyeken engedélyezik a termelést, amelyekről a Bush-adminisztráció köröztetett javaslatokat a mandátuma végén.

Alabama és Florida állam máris lobbizni kezdett a terv megakadályozásáért attól függetlenül, hogy a rendelkezések értelmében a parttól 200 kilométerre lehet csak olajat és földgázt felhozni. A Belügyminisztérium már 500 ezer panaszlevelet kapott az ügyben.

Mit találnak az óceán mélyén?

Pontos adat nem áll rendelkezésre a lappangó olaj- és földgáz-készletek mennyiségéről. A Mexikói-öbölről annyit sejteni vélnek, hogy közel 3,5 milliárd barel olajat tartalmazhat (1 barel = 158,9 liter) és 481,3 millió köbméter földgázt. Szakértők számításai szerint az ország három éves olajigényét és két évre elegendő földgáz-fogyasztását tudnák csak fedezni vele. Ezt a becslést azonban olyan földmozgásokra (szeizmikus mérésekre) alapozták, amelyek egy része harminc éves információ.

A Belügyminisztérium kutatások sorát fogja megkezdeni az óceáni lelőhelyek feltárására. Ahol úgy ítélik, vannak tartalékok a föld alatt, a területet bérleti jogát árverési rendszerben értékesítik a magánszektor szereplőinek. Erre legkorábban két év múlva, 2012-ben kerülhet sor. Ha megindul a termelés, az érintett államok büdzséjébe is bevételhez jut majd: a parttól 4,8-19,2 kilométer távolságra létesítendő tárolók forgalmának egy részére szert tehetnek, s a lelőhelyek bérleti díjának egy része is befolyhat a kasszájukba.

 

A végcél: az energia-lobbinak tett engedményekkel megbékíteni a republikánus képviselőket, akiket zsebre tett az olajipar; ily módon kicsikarni belőlük a voksokat a klímatörvény elfogadására, amely a következő hetekben kerülhet napirendre. Minden késlekedés káros lehet, mert ahogy közelednek a választások, a képviselők egyre kevésbé kötelezik el magukat kockázatos, ellentmondásos megítélésű, a közvéleményt megosztó törvények mellett. Környezetvédő aktivisták azzal érvelnek: a "tiszta szén" önellentmondás, a széntüzelésű energiatermelés lényegénél fogva a lehető legkárosabb hatással van a környezetre.

Pro és kontra: Obama, a zöld elnök?
Mellette szól:
  • A hivatalba lépése utáni hónapokban a Környezetvédelmi Hivatallal (EPA) együtt rögtön megalkotta a gépjármű-emissziók korlátozásáról szóló szabályozást, amely precedens-teremtő módon először jelentette ki, hogy az üvegházgázok károsak a közegészségre, a jólétre (évente 24 000 ember halálának okát tulajdonítják a gyárkémények füstjének az USA-ban)
  • Moratóriumot rendelt el az állami tulajdonú közterületeken történő olajkitermelésre
  • Bevitte a Képviselőházba a kvótakereskedelemről szóló szabályozást
  • Ragaszkodik a 17 százalékos emisszió-csökkentés koppenhágai vállalásához 2020-re (a 2005-ös bázisévhez képest)
Ellene szól:
  • A Szenátus nem kezdte meg az átfogó klímaváltozási törvény érdemi vitáját
  • Nem minősítette a sarki jegesmedvét veszélyeztetett fajjá
  • Visszavonta az állami tulajdonú közterületekre szóló olajtermelési moratóriumot az USA óceáni területeinél
  • Ha a nukleáris erőművek nem működnek nyereségesen, a kormányzati hitelgarancia értelmében az adófizetők pénzéből kell visszatéríteni a banknak a kölcsönt és a kamatot

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo