Nem kispályáznak – 2025-re egymilliárdan repülnének bioüzemanyaggal

2018. február 27. kedd - 19:04 / PP/MTI
  •    

Egymilliárd utast vinne bioüzemanyaggal a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2025-ig, de ehhez a kormányok támogatását is szeretnék megnyerni. A szervezet az első, bioüzemanyaggal is üzemelő járat elindulásának 10 éves évfordulóján tűzte ki magának az újabb célt, az egymilliárd utast – olvasható a szervezet tanulmányában.

 

2008 február végén a Virgin Atlantic volt az első, amely egyik 747-esébe töltött fenntartható forrásból is származó üzemanyagot, a Londonból Amszterdamba repült járatán.

Bár a gépnek mindössze egy hajtóműve üzemelt ilyen hajtóanyaggal, a célt így is elérte: bebizonyította, hogy alkalmazhatók a bioüzemanyagok a légiközlekedésben és képes lehet a károsanyag-kibocsátás 80 százalékos csökkentésére.

Kép: klm.blog.com

Kép: klm.blog.com

Alexande de Juniac, a szervezet vezérigazgatója szerint a bioüzemanyagok elterjedése megállíthatatlan, kevesebb, mint 10 év alatt sikerült elérni a 100 ezer, alternatív tüzelővel működő járatok számát, ami 2020-ig egymillióra emelkedik.

De ez még így is csepp a tengerben a mostani célokhoz képest. Juniac azonban elismerte, hogy az egymilliárd utast nehéz lesz elérni, és egyedül nem is fog menni: a kormányok segítségére is szükség lesz, amelyek döntéshozatallal tudják támogatni a gyártási kapacitások és beszállítói láncok kiépítését, hatékonyabb működését.

A vállalatok többsége nem tudja, hogyan kell “zölden” működni
Sok vállalat érdemben nem valósítja meg fenntarthatósági és energiagazdálkodási programjait. Többségük ugyan felkészültnek tartja magát ezen a területen, ugyanakkor kevesebb mint 30 százalékukat foglalkoztatják az olyan újabb lehetőségek, mint a mikrohálózatok vagy az energiatárolás – olvasható egy felmérésben.

Ehhez az IATA szerint az autóipari bioüzemanyagokhoz hasonló mértékű támogatásra, a gyártási kapacitás bővítéséhez hitel biztosítására, a bioüzemanyaggal kapcsolatos bemutatókra, illetve az energia- és közlekedéspolitika összehangolására lenne szükség.

Az IATA azért ragaszkodik ennyire a fenntartható forrásból származó bioüzemanyagok használatához, mert tanulmányuk szerint jelentősen hozzájárulhat a karbonsemleges növekedéshez, valamint károsanyag-kibocsátás szintjének csökkentésébe.

Az IATA a 2005-ös szint felére akarja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben több légitársaság is a partnerük, Oslo, Stockholm, Brisbane és Los Angeles repülőterei pedig már most bioüzemanyaggal kevert kerozinnal látja el ügyfeleit.