Mikor kapunk klímabarát hamburgert a gyorséttermekben?

2019. február 07. csütörtök - 19:40 / Kriston László
  •    

A gyorsétterem franchise-ok húsintenzív étrendjükkel nagy motorjai az állattenyésztésnek, ami az egyetlen magas üvegházgáz-kibocsátású szektor a világban, melynek nincs emissziómérséklési terve. Nyolcvan nagy befektetési alap indított nyomásgyakorló kampányt a fast food hat világmárkája ellen: tessék zöldülni!

Mintegy 80 intézményes befektető – melyek összesen 6500 milliárd dollárnyi eszközt kezelnek – összefogott, hogy világossá tegye az 570 milliárd dolláros éves forgalmat generáló gyorsétterem-szektor top szereplői számára: alacsony karbontartalmú, kevés légszennyezéssel járó működést várnak el tőlük. Vagyis el kell mozdulniuk a húsintenzív menüről a növényi fehérjéket nagyobb mértékben kínáló termékskála felé.

Mint ismeretes, az állattenyésztés óriási szén-dioxid- és metán-kibocsátó, mert a szarvasmarhák ürülékéből nagy mennyiségű metán szivárog a légkörbe.

A nyílt levelet a FAIRR Initiative és a Ceres Investor Network bocsátotta ki – ez utóbbi 163 intézményes befektetőt tömörít, melyek 25 400 milliárd dollárnyi eszköz felett diszponálnak –, aláírói között megtalálható a kanadai BMO Global Asset Management, az angliai Aviva Investors, a holland Aegon Asset Management; a címzettek pedig a következők: McDonald’s, a Domino’s Pizza, a Wendy’s, a Yum! Brands (a KFC és a Pizza Hut tulajdonosa), a Restaurant Brands International (a Burger King tulajdonosa) és a Chipotle Mexican Grill. A felszólításhoz csatlakozott a vallásos befektetőket tömörítő Interfaith Center on Corporate Responsibility némely befektetője is.

Csak az USA-ban naponta 84 millió felnőtt fogyasztó vásárol gyorséttermekben. A fast food szektor szereplői ugyan gyorsan készítik termékeiket, de nagyon lassúak az ágazat zöldítésében. Az állattenyésztés, a tej- és húsipar működése nem fenntartható, mert erősen károsítja az ökoszisztémákat. Ha a teheneket egy országnak számítanánk, ez az ország lenne a világ harmadik legnagyobb légszennyezője.

tehenek a legelőn

Kép: Pixabay

De míg az autóipar és az olajipar világvállalatai kidolgoztak stratégiákat üzletvitelük zöldítése, a gyorséttermek adósak maradtak ilyen elképzelésekkel. Egyszerűen nincs alacsony karbontartalmú jövőképük, nincsenek terveik az ellátási láncukban keletkező legnagyobb környezeti károk (erdőirtás, talajvízszennyezés stb.) orvoslására vagy a hulladéklábnyom csökkentésére.

Márpedig ha nem kezelik a működésükből eredő környezeti problémákat, azzal saját piaci és pénzügyi életképességüket sodorják veszélybe, vélik a befektetők. Erősödnek ugyanis a fogyasztói igények a növényi alapú és „klímabarát” élelmiszerek iránt, és a közvélemény egyre kevésbé nézi jó szemmel az intenzív állattenyésztés talajvízszennyezését is.

Az állattenyésztés vízlábnyoma is nagy, becslések szerint az ivóvízkészletek 10 százalékát fogyasztja el. És akkor még szó sincs a közvetett ökolábnyomról, hogy a takarmány (főleg szója) termesztéséhez erdőket vágnak ki, ami szintén CO2-kibocsátást eredményez.

A befektetők ezeket a teendőket szorgalmazzák a nagy gyorsétterem-hálózatoktól:

  • A gyorsétterem-vállalatok tegyék kötelezővé beszállítóik számára üvegházgáz-kibocsátásuk és ivóvizekre gyakorolt hatásuk pontos jelentését, s hogy e kedvezőtlen hatásokat csökkentsék.
  • Jelöljenek ki konkrét üvegház-csökkentési célokat, és szabjanak határidőt azok teljesítésére. (A tőzsdén jegyzett húsipari és állattenyésztő cégek 70 százalékának nincsenek célkitűzései  üvegházgáz-csökkentésre.)
  • Éves szinten tegyék nyilvánossá, milyen előrelépést értek el légszennyezésük csökkentését illetően.

Ha meg akarjuk fékezni a globális felmelegedést 2 Celsius-foknál, 2050-re már csak a mezőgazdaság lehet az egyetlen karbonintenzív szektor. Az évszázad közepére a megengedhető globális üvegházgáz-emisszió 70 százalékát az agrárium bocsátaná ki (a többi szektort addigra elvileg sikerül karbonsemlegessé vagy alacsony kibocsátásúvá alakítani). De ha az ágazat úgy folytatja a légszennyezést, ahogy most teszi, 11 millió tonnával fogja meghaladni a megengedett kibocsátási volument.

(Sustainable Brands)

Segítünk kiszámolni

EKÁER kalkulátor

kalkulátor

Céges bankszámla

kalkulátor

Pályázatkereső

kalkulátor